• 13.679 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.312 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.061 gebruikers
  • 9.218.710 stemmen
Avatar
 
Mathieu Kassovitz

Rechten: Georges Biard, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Mathieu Kassovitz

Geboren: 3 augustus 1967 (57) in Parijs, Frankrijk

Bekend van: Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, Munich en La Haine

IMDb profiel: Mathieu Kassovitz

Wikipedia: Mathieu Kassovitz (wikicode: 8627 )

9 reacties

Bekend van

Volledige filmografie (75)
4,01 (5.727)

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain

2001 • 122 minuten
als Nino Quincampoix
1.836 reacties
3,52 (2.752)

Munich

2005 • 164 minuten
als Robert
646 reacties
3,85 (2.385)

La Haine

1995 • 98 minuten
als Young Skin
814 reacties
3,43 (2.107)

The Fifth Element

1997 • 126 minuten
als Mugger
385 reacties
3,08 (1.997)

Gothika

2003 • 98 minuten
494 reacties
2,65 (1.187)

Babylon A.D.

2008 • 90 minuten
340 reacties
2,85 (961)

Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre

2002 • 107 minuten
als Banquet physiognomist
155 reacties
2,48 (887)

Haywire

2011 • 93 minuten
als Studer
274 reacties
3,10 (861)

Valerian and the City of a Thousand Planets

2017 • 137 minuten
als Hawker
290 reacties
3,48 (671)

La Cité des Enfants Perdus

1995 • 112 minuten
als Man on the Street (onvermeld)
175 reacties
3,28 (536)

Les Rivières Pourpres

2000 • 105 minuten
87 reacties
2,87 (314)

Birthday Girl

2001 • 93 minuten
als Yuri
44 reacties
3,28 (306)

Amen.

2002 • 132 minuten
als Riccardo Fontana
59 reacties
3,29 (236)

Le Chant du Loup

2019 • 115 minuten
als Alfost
39 reacties
2,93 (186)

Happy End

2017
37 reacties
4,03 (69)

Le Bureau des Légendes

2015 - 2020 (TV-serie)
4 reacties
3,14 (57)

Assassin(s)

1997
17 reacties
2,76 (44)

La Vie d'une Autre

2012
10 reacties
3,10 (42)

Un Héros Très Discret

1996
8 reacties
2,90 (35)

Le Guetteur

2012
9 reacties
4,20 (33)

Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale

2009 - 2009 (TV-serie)
heeft een stemrol
2 reacties
3,45 (20)

Vie Sauvage

2014
3 reacties
4,24 (19)

Apocalypse: La 1ère Guerre Mondiale

2014 - 2014 (TV-serie)
heeft een stemrol
2 reacties
3,08 (18)

Regarde les Hommes Tomber

1994
5 reacties
3,09 (17)

Métisse

1993
4 reacties
3,17 (15)

L'Ordre et la Morale

2011
15 reacties
3,46 (13)

La Traque des Nazis

2007
2 reacties
2,54 (12)

Furies

2024 - 2024 (TV-serie)
2 reacties
3,21 (12)

Un Illustre Inconnu

2014
2 reacties
4,00 (10)

Apocalypse: Staline

2015 - 2015 (TV-serie)
heeft een stemrol
0 reacties
2,72 (9)

Sparring

2017
2 reacties
3,33 (9)

Les Choses Humaines

2021
2 reacties
2,75 (8)

Visions

2023
2 reacties
3,83 (6)

Apocalypse: Hitler Attaque à l'Ouest

2021 - 2021 (TV-serie)
heeft een stemrol
0 reacties
4,08 (6)

Apocalypse La Guerre des Mondes 1945-1991

2019 - 2019 (TV-serie)
heeft een stemrol
1 reactie
2,50 (3)

L'Astronaute

2022
0 reacties
3,83 (3)

Apocalypse: Hitler Attaque à l'Est

2021 - 2021 (TV-serie)
heeft een stemrol
0 reacties
3,00 (3)

De Plus Belle

2017
1 reactie
1,75 (2)

Les Méchants

2021
0 reacties
1,50 (2)

Au Bout du Bout du Banc

1979
0 reacties
2,75 (2)

Frères

2024
0 reacties
2,00 (1)

Lui

2021
0 reacties
-

Le Plaisir (et Ses Petits Tracas)

1998
0 reacties
-

Les Rois de la Piste

2023
0 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

lesamurai

  • 441 berichten
  • 152 stemmen

La Haine is het enige wat ik goed vindt van zijn films. Waarom is hij niet verder gegaan met het maken van dit soort geweldige films, maar nee hoor toen kwam Gothica wat al helemaal het tegenovergestelde was als zijn La Haine (een film die een filmcollector moet aanschaffen.)


avatar van kinjutsu

kinjutsu

  • 1549 berichten
  • 2574 stemmen

lesamurai schreef:

La Haine is het enige wat ik goed vindt van zijn films. Waarom is hij niet verder gegaan met het maken van dit soort geweldige films, maar nee hoor toen kwam Gothica wat al helemaal het tegenovergestelde was als zijn La Haine (een film die een filmcollector moet aanschaffen.)

Ik denk dat je te gehaast oordeeld, ten slotte heb je Les Rivières Pourpres en Assasin(s) niet eens gezien...

Maar ik ben het opzich wel met je eens dat Kassovitz meer de commerciele kant op gaat de laatste tijd.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5734 berichten
  • 5 stemmen

Ik reken hem tot een van mijn favoriete moderne filmmakers.


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2858 berichten
  • 1580 stemmen

Om welke reden?


avatar van ghostman

ghostman

  • 5734 berichten
  • 5 stemmen

Deze man heeft La Haine gemaakt... .

... En natuurlijk zijn stijl, de manier van filmen. Zijn cinema is enorm gestileerd en erg ritmisch, maar niet show off (zo van kijk wat ik kan). Hij is echt een geboren filmmaker, hij voelt precies aan (timing) welk trucje wanneer en waar hij moet toepassen. Hij maakt thematisch gezien niet van die oubollige films, waarbij bijv. Wong Kar Wai wel bekend om staat. In zijn laatste film is zijn "touch" duidelijk aanwezig / voelbaar. En ik verwacht van hem nog veel meer meesterwerken van het kaliber La Haine.


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2858 berichten
  • 1580 stemmen

La Haine is zeer gestileerd ja, maar Gothika oogde (qua stijl) niet veel meer dan een doorsnee horrorfilm. En als ik de trailer van Babylon A.D. zo bekijk voelt dat ook niet meteen als de meest gestileerde actiefilm. Voor verdere confirmatie wil ik die film best bekijken, maar ik kan de beste man moeilijk met één (herkenbaar) gestyleerde film als een auteur rekenen.

Hij maakt thematisch gezien niet van die oubollige films, waarbij bijv. Wong Kar Wai wel bekend om staat.

Geheel mee oneens en totaal irrelevant natuurlijk. Beide regisseurs hebben volledig andere stijl, genres en films. Ik ben trouwens nooit eerder ''Kar Wai'' en ''oubollig'' in een rijtje samen tegengekomen. Ben benieuwd waarop je je uitspraak baseert.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5734 berichten
  • 5 stemmen

rokkenjager schreef:

La Haine is zeer gestileerd ja, maar Gothika oogde (qua stijl) niet veel meer dan een doorsnee horrorfilm. En als ik de trailer van Babylon A.D. zo bekijk voelt dat ook niet meteen als de meest gestileerde actiefilm. Voor verdere confirmatie wil ik die film best bekijken, maar ik kan de beste man moeilijk met één (herkenbaar) gestyleerde film als een auteur rekenen.

Dat kan, hoeft niet. Ik zeg niet dat jij hem ook tot een van jouw favoriete moderne filmmakers moet rekenen.

Als je toch van plan bent om ooit Babylon A.D. te zien, probeer dan de 'unrated' versie te bemachtigen. Ja, het is een actiefilm. Ja, Vin Diesel speelt erin. Je kan alles over deze film zeggen. Maar niet ontkennen dat Babylon Babies enorm gestileerd en meesterlijk gemaakt is.

Geheel mee oneens en totaal irrelevant natuurlijk. Beide regisseurs hebben volledig andere stijl, genres en films. Ik ben trouwens nooit eerder ''Kar Wai'' en ''oubollig'' in een rijtje samen tegengekomen. Ben benieuwd waarop je je uitspraak baseert.
Thematisch gezien zijn zijn films allemaal dezelfde. Al zijn film gaan over liefde, communicatie binnen een relatie, herinneringen, geheugen etc. In de jaren '60 waren dat soort films erg populair. Denk daarbij bijvoorbeeld aan films van Resnais, Godard en Antonioni. Beetje oubollig als mij vraagt. In principe voegt Wong Kar Wai er helemaal niets nieuws toe. Alleen de uitwerking van zijn cinema 'oogt' wat moderner.


avatar van rokkenjager

rokkenjager

  • 2858 berichten
  • 1580 stemmen

Thematisch gezien zijn zijn films allemaal dezelfde. Al zijn film gaan over liefde, communicatie binnen een relatie, herinneringen, geheugen etc. In de jaren '60 waren dat soort films erg populair. Denk daarbij bijvoorbeeld aan films van Resnais, Godard en Antonioni. Beetje oubollig als mij vraagt. In principe voeg Wong Kar Wai er helemaal niets nieuws toe. Alleen de uitwerking van zijn cinema 'oogt' wat moderner.

Ik vond bij Kassovitz ook nergens nieuwe aanvullingen. Zowel intellectueel, inhoudelijk als filmisch is het al tig keer eerder gedaan. En ik weet dat Kar Wai bij de drie genoemde cineasten inspiratie heeft gehaald maar toch weet hij door zijn fenomenale visuele stijl een eigen draai mee te geven. Verder verwijt men Wong om zijn inhoudelijk ''lege cinema''. Daar zie ik bij een Resnais, Godard en Antonion nergens iets van terug. En zolang ie romantiek op zo'n subliem, verborgen, hartstochtelijk en onverwezenlijkbare manier kan vertonen mag hij wat mij betreft oubollige films blijven maken.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5734 berichten
  • 5 stemmen

La Haine vond ik toch echt veel confronterender dan welke film van Kar Wai ook. En nog steeds zeer actueel. Maar hier wil ik het ook bij laten. Ik heb niets tegen Wong Kar Wai. Ook een geweldige cineast.