Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Matthew Modine, R. Lee Ermey en Vincent D'Onofrio
IMDb beoordeling:
8,2 (852.166)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 oktober 1987
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Full Metal Jacket
"In Vietnam, the wind doesn't blow. It sucks."
Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 852166)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- The Short-Timers (BoekMeter)
- Full Metal Jacket (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Pvt. Joker
Animal Mother
Pvt. Pyle
Gny. Sgt. Hartman
Eightball
Rafterman
Pvt. Cowboy
Lt. Touchdown
Lt. Lockhart
Crazy Earl
Reviews & comments
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Gister herzien . Niet mijn ding oorlogfilms , er zit nooit verhaal in er gebeurt toch veel..Het eerste kwartier vond ik strontvervelend met die dril kapitein. Ik heb aardig gezapt en ben gestopt, kon mij niet boeien. Ik heb zoveel Nam-films ( de enige strijd die de VS verloor) gezien dat ik het wel weet. "'Wtf are we doing here??""...Zelfs de president wist het niet.
El ralpho
-
- 1502 berichten
- 1111 stemmen
You talk the talk. Do you walk the walk?
Na net te zijn teruggekomen uit Vietnam en daar o.a een bezoek te hebben gebracht aan het oorlogsmuseum en de Chu Chi tunnels wilde ik graag een film uit deze periode zien. Full Jacket is dan een uitstekende keuze, ook omdat ik nog steeds niet al het werk van Stanly Kubrick gezien heb.
Wat mij direct positief opvalt is de tijdloosheid van deze productie en het gebrek aan digitale effecten. Een enkele keer valt het op dat je naar een productie uit de jaren 80 zit te kijken, maar dit gaat om spaarzame momenten. Daarnaast is het acteerwerk verbluffend, en is de eerste helft in het kamp weliswaar rechttoe-rechtaan maar tegelijkertijd fascinerend, komisch en heel duister tegelijkertijd. En dan heb ik het met name over het moment voordat er over geschakeld wordt naar de oorlog in Vietnam zelf.
De scope van het perspectief wordt in de tweede helft een stuk breder getrokken en naar de daadwerkelijke oorlog zelf verplaatst. Hierdoor krijg je als het ware twee films in een omdat je te maken krijgt met een grote diversiteit. Met verbluffend camerawerk en momenten die je midden in de oorlog zelf plaatsen heb ik gefascineerd zitten kijken.
Als ik dan toch een persoonlijk nadeel benoem, vond ik het patriottistische element wel behoorlijk storend. Ik had het sterker gevonden wanneer de zich onoverwinnelijk wanende Amerikanen zich plotseling niet meer zo onverwinnelijk hadden gevoeld wanneer ze in een hinderlaag waren gelokt waar ze niet langer uit kwamen. Ook een gevecht in de Chu Chi tunnels met de nodige verassingsaanvallen vanuit de Vietcong, waarbij de Amerikanen op hun plek werden gezet had ik graag terug gezien. Ik begrijp dat de focus op de Amerikanen en hun beleving van de oorlog lag, maar dit hoeft niet te betekenen dat je ze dan geen complete veldslag had kunnen laten verliezen. Dit was in mijn ogen een betere en meer gewaagde keuze dan de Amerikanen die het tij toch weer weten te keren.
Bovenstaande maakt een potentiële 5 sterren, helaas niet langer mogelijk voor mij, maar desalniettemin is dit overduidelijk een sterk staaltje cinema die in de jaren 80 ongetwijfeld hoge ogen heeft weten te gooien, en die nu nog steeds tijdloos is.
4,0*
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
You talk the talk. Do you walk the walk?
Als ik dan toch een persoonlijk nadeel benoem, vond ik het patriottistische element wel behoorlijk storend. Ik had het sterker gevonden wanneer de zich onoverwinnelijk wanende Amerikanen zich plotseling niet meer zo onverwinnelijk hadden gevoeld wanneer ze in een hinderlaag waren gelokt waar ze niet langer uit kwamen. Ook een gevecht in de Chu Chi tunnels met de nodige verassingsaanvallen vanuit de Vietcong, waarbij de Amerikanen op hun plek werden gezet had ik graag terug gezien. Ik begrijp dat de focus op de Amerikanen en hun beleving van de oorlog lag, maar dit hoeft niet te betekenen dat je ze dan geen complete veldslag had kunnen laten verliezen. Dit was in mijn ogen een betere en meer gewaagde keuze dan de Amerikanen die het tij toch weer weten te keren.
Het tij weten te keren? Ze zijn hard te grazen genomen door een 14-jarig meisje dat ze uiteindelijk op’ laffe wijze’ executeren om vervolgens een liedje over Mickey Mouse te gaan zingen. Dat leek me toch alles behalve pattroitistisch. Het sarcasme droop ervan af….
Het was notabene de journalist die haar min of meer als schrikreactie neerschoot, niet de mariniers uit het veld.
El ralpho
-
- 1502 berichten
- 1111 stemmen
Het tij weten te keren? Ze zijn hard te grazen genomen door een 14-jarig meisje dat ze uiteindelijk op’ laffe wijze’ executeren om vervolgens een liedje over Mickey Mouse te gaan zingen. Dat leek me toch alles behalve pattroitistisch. Het sarcasme droop ervan af….
Het was notabene de journalist die haar min of meer als schrikreactie neerschoot, niet de mariniers uit het veld.
Op deze manier had ik het zelf nog niet bekeken omdat de liedjes op het trainingskamp ook al niet bepaald diepzinnig waren. Ik had het sarcasme hierdoor persoonlijk niet direct gespot, maar met jouw toelichting kan ik het slot nu wel in een ander perspectief zien. Veranderd alleen niet voor mij dat ze voor mij nog harder te grazen genomen hadden mogen worden. Dat er naast het meisje nog een tweede schutter was geweest die de resterende soldaten had neergehaald nadat Joker haar neergeschoten had. Een laatste shot met daarop de door kogels gezeefde helmen van Joker (Born to Kill) en Animal Mother (I become death) had ik persoonlijk een nog sterker einde gevonden. Maar dit heeft ook met persoonlijke voorkeuren te maken natuurlijk
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Op deze manier had ik het zelf nog niet bekeken omdat de liedjes op het trainingskamp ook al niet bepaald diepzinnig waren. Ik had het sarcasme hierdoor persoonlijk niet direct gespot, maar met jouw toelichting kan ik het slot nu wel in een ander perspectief zien. Veranderd alleen niet voor mij dat ze voor mij nog harder te grazen genomen hadden mogen worden. Dat er naast het meisje nog een tweede schutter was geweest die de resterende soldaten had neergehaald nadat Joker haar neergeschoten had. Een laatste shot met daarop de door kogels gezeefde helmen van Joker (Born to Kill) en Animal Mother (I become death) had ik persoonlijk een nog sterker einde gevonden. Maar dit heeft ook met persoonlijke voorkeuren te maken natuurlijk
Kijk m over een tijdje nog maar eens. Benieuwd hoe je het dan ervaart.
Zandkuiken
-
- 1751 berichten
- 1459 stemmen
Een kleine 20 jaar geleden al eens gezien, en ook bij herziening blijft het een sterke prent. Nu is de oorlogsfilm niet helemaal mijn favoriete genre, maar Kubrick weet er toch zijn eigen draai aan te geven. Films over de Vietnamoorlog doen het bij mij doorgaans ook beter dan WOI en WOII.
Toch iets minder dan de beste Kubricks wat mij betreft, en het voelt wat raar aan om bij wijze van spreken naar 2 verschillende films te kijken.
3,5*
Beun de Haas BV
-
- 950 berichten
- 533 stemmen
Een van de betere (anti)oorlogsfilms vanwege zijn psychologische lading. Hoewel kritiek op de Vietnamoorlog al lang en breed is uitgemeten, is het de zwartgallige humor die de boventoon voert. Je krijgt daarnaast twee films voor de prijs van één, waarbij beide delen op hun eigen manier steengoed zijn. Rubrick op zijn best.
4,5 * Me love you long time
De filosoof
-
- 2551 berichten
- 1747 stemmen
De film gaat over de twee rekruten Pyle en Joker van de Amerikaanse mariniers die worden uitgelicht omdat zij eigenlijk niet geschikt zijn voor het werk: Pyle omdat hij dik is en Joker omdat hij intellectueel en gevoelig is (in Vietnam draagt Joker veelzeggend een speldje met het pacifisme-symbool). Het eerste deel speelt zich nog af in de VS waarin de rekruten worden getraind door een bullebak van een instructeur die op geestrijke wijze de rekruten beledigt en die met name Pyle keer op keer vernedert: terwijl de jongens worden gedrilld om ‘killers’ te worden breekt Pyle psychisch ondanks de hulp van Joker om Pyle door de training heen te loodsen. Het resultaat is dat Pyle inderdaad een ‘killer’ wordt maar niet op de wijze waarop dat is bedoeld. In het tweede deel zijn we in Vietnam dat opvallend genoeg een stuk relaxter voelt dan het intense maar ook hilarische eerste drill-deel: het is vooral de cynische macho-humor die in Vietnam wordt voortgezet (‘Hoe kun je vrouwen en kinderen doodschieten?’ ‘Heel makkelijk: die lopen minder hard dan mannen.’). De jongens weten eigenlijk niet waarvoor ze in Vietnam vechten waarmee de film de anti-Vietnam-protesten uit de jaren ‘60/’70 weerklinkt (de Vietnamezen lijken liever te willen leven dan te willen sterven voor ‘vrijheid’) en ze eigenlijk alleen maar het doel hebben om te doden als bewijs dat ze een man en een marinier zijn waarvoor ze in het eerste deel zijn gedrilld. Joker is – als intellectueel – verslaggever maar door een fout komen ze in gevaarlijk gebied waar ook Joker zijn eerste moord pleegt en dus heeft laten zien een ‘killer’ te zijn, ook al is zijn moord niet bepaald heldhaftig maar uit medelijden ingegeven.
De film is aldus een anti-oorlogsfilm doordat het zich niet richt op heldenmoed of de strijd om het hogere goed maar oorlog reduceert tot een cynische slachtpartij en moord de status van primitief initiatieritueel geeft. Maar het geeft ook een verklaring. Enerzijds geeft Joker die door – naast z’n pacifismebutton –‘born to kill’ op z’n helm te hebben staan en in dat verband naar Jung verwijst: de oorlog haalt onze ‘schaduw’ als kwaadaardige kant van onszelf naar voren die we onder normale omstandigheden onderdrukken. Anderzijds heeft die donkere kant van onszelf een uitgesproken macho-vorm die tot uitdrukking komt in het kunnen plegen van een moord als inwijding tot de cirkel van mannelijkheid maar ook in het seksueel gebruik van vrouwen (het enige aspect van het soldatenleven naast het werk dat de film toont is prostitueebezoek) en die reeds in de vorm van typische mannenhumor met onder meer seksueel geladen beledigingen (waar de film vol mee zit) naar de oppervlakte komt. Dat maakt de film niet alleen intens (en als je een man bent: hilarisch grappig) maar ook diepzinnig.
FunkStarr
-
- 1942 berichten
- 722 stemmen
Het begin tot aan het midden is het sterkste gedeelte, vind het 2e gedeelte toch iets minder. Blijft wel een aparte film maarja wat verwacht je van Kubrick. Adam Baldwin in misschien wel 1 van zn betere rollen. Gaat toch iets omlaag in beoordeling. Vind het een goede film, maar geen meesterwerk. Komt ook omdat de film in 2 delen is gesplitst wat het voor mij een beetje verpest en omdat ik het einde ook niet echt bevredigend vond. Ik had toch gehoopt op een wat duisterder einde.
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Ik had toch gehoopt op een wat duisterder einde.
Getrainde moordmachines zingen een Disneyliedje.
Hoeveel duisterder wil je het hebben?
FunkStarr
-
- 1942 berichten
- 722 stemmen
Getrainde moordmachines zingen een Disneyliedje.
Hoeveel duisterder wil je het hebben?
Die getrainde moordmachines lopen op het eind anders aardig te klungelen met z'n allen
. Van mij had het allemaal nog wel een tandje dramatischer gekund op het eind (en ook wat "meer tegenstand" dan een enkeling). En dat Mickey Mouse liedje, tja... Om hem met een andere enigzins vergelijkbare oorlogsfilm te vergelijken waarvan ik dus wel vind dat het een meesterwerk is is Apocalypse Now, al vond ik dat einde ook maar vreemd en apart toen ik het voor het eerst zag. Echter heeft het me de 2e keer wel gepakt, en dat heb ik bij deze dus niet. Lol zie nu pas tijdens het typen dat dat jouw nummer 1 is 
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Die getrainde moordmachines lopen op het eind anders aardig te klungelen met z'n allen
. Van mij had het allemaal nog wel een tandje dramatischer gekund op het eind (en ook wat "meer tegenstand" dan een enkeling). En dat Mickey Mouse liedje, tja... Om hem met een andere enigzins vergelijkbare oorlogsfilm te vergelijken waarvan ik dus wel vind dat het een meesterwerk is is Apocalypse Now, al vond ik dat einde ook maar vreemd en apart toen ik het voor het eerst zag. Echter heeft het me de 2e keer wel gepakt, en dat heb ik bij deze dus niet. Lol zie nu pas tijdens het typen dat dat jouw nummer 1 is
Ja, op Apocalypse Now staat geen maar. Maar bij FMJ vind ik na een aantal kijkbeurten het stuk in Vietnam beter. Het geeft een soort van totaal overzicht van de oorlog. En daarmee plaatst het de opleiding in een ander perspectief. Het zijn nog steeds jongetjes die Mickey Mouse liedjes zingen, maar ondertussen msken ze het lsnd, de mensen en xichzelf kapot. Met Paths of Glory en Dr. Strangelove heeft Kubrick drie keer onze oorlogszucht gefileerd.
Flavio
-
- 4990 berichten
- 5345 stemmen
Beschouwde dit altijd als een van Kubrick's mindere films, en hoewel hij nog steeds niet tot zijn 5 beste films behoort is FMJ toch wel een klassieker geworden. Natuurlijk is dat vooral te danken aan het geweldige eerste deel met Private Pyle en Gunnery Sergeant Hartman, toch vond ik het tweede deel nu beter dan in mijn herinnering. Modine is een atypische protagonist maar levert een prima acteerprestatie, en zeker de laatste scène met de sniper was intens. Alleen Baldwin leek een beetje in de verkeerde film te zitten met zijn overdreven stoere Rambo-gedoe. Maar goed, zulke gasten zaten er waarschijnlijk ook tussen.
Misschien moet ik die andere door mij minder gewaardeerde Kubrick-klassieker (Barry Lyndon) nu ook maar snel kijken.
Clarencoo
-
- 309 berichten
- 753 stemmen
Eerste half uur wel vermaakt. Heerlijke humor. Ik dacht echt dat het een lachfilm was.
Ook prima geacteerd hier en daar. Halverwege de film ontspoort het qua realisme, daar heeft Kubrick wel vaker last van. Ik ben nog geen film van hem tegengekomen die mij kan boeien.
Kom ik gemiddeld op 2 sterretjes.
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Eerste half uur wel vermaakt. Heerlijke humor. Ik dacht echt dat het een lachfilm was.
Ook prima geacteerd hier en daar. Halverwege de film ontspoort het qua realisme, daar heeft Kubrick wel vaker last van. Ik ben nog geen film van hem tegengekomen die mij kan boeien.
Kom ik gemiddeld op 2 sterretjes.
Wat is er niet realistisch aan het tweede deel?
Als je van rauw realisme houdt zou je Paths of Glory moeten kijken. Al blijven zijn film wel altijd sterk gestilleerd qua beeld.
Overigens frapant dat he There Will be blood in je top 10 hebt staan. Dat had een Kubrick film kunnen zijn.
Clarencoo
-
- 309 berichten
- 753 stemmen
Wat is er niet realistisch aan het tweede deel?
Als je van rauw realisme houdt zou je Paths of Glory moeten kijken. Al blijven zijn film wel altijd sterk gestilleerd qua beeld.
Overigens frapant dat he There Will be blood in je top 10 hebt staan. Dat had een Kubrick film kunnen zijn.
Deze vergelijk met Paul Thomas Anderson slaat als een tang op een varken. Die vind ik zowiezo een veel betere regisseur. Alhoewel zijn laatste film (One Battle After Another) mij ook niet kan boeien.
Basto
-
- 12409 berichten
- 7530 stemmen
Deze vergelijk met Paul Thomas Anderson slaat als een tang op een varken. Die vind ik zowiezo een veel betere regisseur. Alhoewel zijn laatste film (One Battle After Another) mij ook niet kan boeien.
Ik vergelijk m niet met PTA, enkel met There Will be Blood, die film is doorspekt met Kubickaanse invloeden.
Gerelateerd nieuws

'Full Metal Jacket' na bijna veertig jaar nog altijd 'de beste oorlogsfilm aller tijden'
Iconische Vietnamoorlog-film 'Full Metal Jacket' morgenavond te zien op tv

Legendarische Vietnamoorlog-film 'Full Metal Jacket' van Stanley Kubrick is vandaag te zien op televisie

In de ban van de geprezen bioscoopfilm 'Civil War'? Dan zijn deze films waarschijnlijk ook iets voor jou
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.382 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.860 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.093 reacties

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.380 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.118 reacties
Gerelateerde tags
zelfmoordprostituerenhelikoptergebaseerd op boekjournalistieksluipschutterpropagandavietnamvietnamese oorlogrecruitwar photographerwar correspondentoorloglegerboot campreddenjungleinfantrysergeantracismegeweldgenocidevechtenplatoongevechtdisciplineu.s. marineobstacle course legeranti warmass graveblanket party soldierswarcriticalfrustratedharshscathing
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








