• 13.683 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.312 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.062 gebruikers
  • 9.218.744 stemmen
Avatar
 
Geen afbeelding beschikbaar

John Barry

Overleden op: 30-01-2011 (77)

Geboren: 3 november 1933 in York, North Yorkshire, Engeland, Verenigd Koninkrijk

Bekend van: Everything or Nothing, The Sound of 007 en Deadfall

IMDb profiel: John Barry

3 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van John Barry

John Barry

  • 3381 berichten
  • 567 stemmen

Componisten als John Williams en Ennio Morricone hadden hier op MovieMeter al een eigen topic en ik vond dat componist John Barry er ook wel een verdiende.

John Barry geboren op 3 november 1933 overleden op 30 januari 2011 is een van de beste componisten die de filmindustrie ooit heeft gehad. John Barry is vooral bekend vanwege zijn baanbrekende werk voor de Bond films. John Barry heeft aan maar liefst 12 Bondfilms meegewerkt. Zijn eerste Bondfilm waar hij aan meewerkte was DR NO ( 1962 ). De componist van die film was Monty Norman. De producenten van de Bondfilms waren niet tevreden met het Bond thema van Norman en ze huurde John Barry in om er maar wet beters van te maken. Wie wat heeft gedaan aan het Bond thema is wat onduidelijk. Maar duidelijk is wel dat het Bond thema nooit zo succes was geworden zonder de hulp van John Barry. Een heel goed argument dat John Barry zelf ooit gebuikte in een interview toen hem gevraagd werd naar de controversie van het Bond thema is, dat John Barry de man is die hierna voor 11 Bondfilms is gevraagd de muziek te componeren en Monty Norman geen een Bondfilm meer heeft gedaan. Dit feit zegt genoeg wie de ware meester is van het Bond thema.

John Barry heeft dus voor 11 Bond films de muziek mogen componeren . Voor From Russia with Love ( 1963 ) kwam hij met een eigen alternatief James Bond thema. Het 007 theme. Ik vind het zelf een geweldig nummer. Het werd daarna in een aantal films nog eens gebruikt. Voor het laatst in Moonraker ( 1979). Jammer dat het thema nu niet meer word gebruikt.

Het beste thema van John Barry,s hand voor de Bond films is het On Her Majesty's Secret Service theme. Dit thema is vooral te horen in de ski scènes van de gelijknamige film. Het is echt een geweldig actie nummer. Verre van het actie spul wat we tegenwoordig vaak naar ons hoofd geslingerd krijgen. Zulke goede actie thema,s hoor je vandaag de dag niet vaak. De score voor On Her Majesty's Secret Service ( 1969 ) behoort ook tot een van John Barry,s beste scores voor de Bond serie . Het deelt de gedeelde eerste plaats met de score van You Only Live twice ( 1967 ) . Die score is ook briljant, de score mixt de Bondstijl met Japanse muziek. We krijgen echt prachtige sfeervolle muziek voorgeschoteld bij You Only live Twice. Maar vergis je niet! Ook de actie muziek mag er wezen. John Barry komt voor You only live twice met een fantastische thema aanzetten voor het ruimtegebeuren in de film. Namelijk het thema Capsule in space. Dit nummer heeft een briljante opbouw en past angstaanjagend goed bij de beelden.

John Barry heeft voor elke Bondfilm gezorgd voor goede muziek. Zijn minste Bond score vind ik Diamonds Are Forever. Maar ook deze film heeft ook weer goede muziek stukken van John Barry. En de titelsong behoort tot een van de betere van de serie. Dus ook de score van Diamonds Are Forever is zeker een voldoende waard, maar het is wel de minste Bond score van John Barry vind ik. Natuurlijk mogen ook John Barry werk voor de titelsongs niet vergeten worden. Zijn muziek gaf de titelsongs altijd wat extra,s. Bijvoorbeeld bij de titelsong van Goldfinger. Naast de stem van Bassey maakt ook vooral het donderden kopergeluid in het nummer indruk. De titelsong komt meestal instrumentaal terug als liefdes thema. Echt heel knap hoe Barry de titel songs instrumentaal laat terug keren in de Bond films. John Barry eindigt zijn Bond carrière sterk met The Living Daylights. John Barry weet voor die laatste film het Bond geluid flink te moderniseren.

Maar John Barry heeft veel meer gedaan dan Bond. John Barry heeft in zijn carrière 5 oscars mogen ontvangen en nog eens 2 nominaties. Hieronder even het lijstje van de Oscar nominaties:

Oscar nominaties

1967: Born Free (gewonnen 2x , score en titelsong )

1969: The Lion in Winter (gewonnen)

1972: Mary, Queen of Scots

1986: Out of Africa (gewonnen)

1991: Dances with Wolves (gewonnen)

1993: Chaplin

Bron free heeft aardige muziek en een mooie popsong, maar John Barry,s werk voor zijn andere Oscar winnende films vind ik persoonlijk beter.

The Lion in winter is een indrukwekkende koor score geworden. Mag met recht genoemd worden tot een van de hoogtepunten van John Barry,s carrière. Net als John Barry score voor Out of Africa. Die film heeft echt een geweldig thema van John Barry meegekregen.

John Barry laatste Oscar kreeg hij in 1991 voor Dances with Wolves. Misschien maakte John Barry voor die film wel de beste score uit zijn carrière. John Barry maakt voor Dances With Wolves een hoop thema,s. Het bekendste thema is het John Dunbar thema . De muziek van John Barry voor die film is echt geweldig. Zelfs de vroegere paus Johannes Paulus II was er fan van. De score van de film is ook afwisselend. Want naast mooie strijkers partijen en indrukwekkend gebruik van koper voor de landschapscènes. Of mooie liefdesmuziek. Heeft de score ook donkere muziek voor de Pawnee. Ook krijgen we indrukwekkende muziek van John Barry te horen voor de Buffel jacht. Echt heel mooi.

Van die 2 oscars nominaties die John Barry heeft gekregen maar waarvan hij de nominatie niet mocht verzilveren vind ik vooral Chaplin een hele goede score. John Barry komt voor die film met een droevig thema aanzetten dat perfect past bij de persoon Chaplin.

Maar naast de Oscar nominaties heeft John Barry nog meer gedaan. Het is echt te veel om op te noemen. Zoveel muzikale hoogtepunten heeft Barry,s carrière. Maar ik noem er nog een paar op.

Allereerst het Persuaders theme ( 1971 ). Misschien wel het beste tv thema ooit. Echt een geweldig nummer om naar te luisteren.

De film muziek van Midnight Cowboy behoort ook tot John Barry,s hoogtepunten. John Barry komt met een geniaal mondharmonica thema aanzetten voor die film, geweldig gespeeld dat thema door Toots Thielemans. Van de film was ik niet zo weg. Maar de muziek vond ik erg goed.

De filmmuziek voor Zulu ( 1964 ) behoort ook tot John Barry,s beste muziek. Een angstaanjagend koperachtig thema heeft John Barry voor die film gemaakt wat mij elke keer als ik het hoor om ver blaas.

De film Ipcress File ( 1965 ) heeft ook briljante filmmuziek van Barry meegekregen. Vooral door het gebruik van cimbalom krijgt de film een aparte sfeer.

Ook erg goede muziek heeft John Barry gemaakt voor de film The Black Hole (1979). Briljante ruimte muziek krijgen te horen van de heer Barry, Vooral de muziek als we daadwerkelijk ook The Black Hole ingaan vond ik erg goed. Een andere goede avontuurlijke score van John Barry is de muziek voor King Kong ( 1976 ). Vooral het liefdes thema voor die film is erg goed. Maar de avontuurlijke muziek voor die film mogen we ook niet vergeten.

In 1980 maakt John Barry misschien wel zijn beste liefdes thema ooit voor de film Somewhere in Time. Een prachtig thema. Dit thema raakt bij het kijken van de film een gevoelige snaar. Dit thema past perfect bij de film.

In 1981 hadden we de filmmuziek van Body Heat. John Barry komt aanzetten met briljante zwoele muziek voor de film. Aan de muziek hoor je meteen naar wat voor soort film je aan het kijken bent.

In 1994 hebben we de soundtrack voor de film The Specialist. De film was aardig maar niet meer dan dat. Maar de muziek is briljant. De muziek is een soort kruising tussen Body Heat en James Bond. Deze score heeft echt een hoop Bondachtige momenten. Een geweldige score dus van John Barry.

John Barry eindigt in 2001 zijn filmcarrière met een aardige score ( die Barry overigens in Nederland opnam ) voor de film Enigma. Helaas heeft Barry hierna niet meer voor films gecomponeerd. Tien jaar later sterft hij. John Barry is mijn favoriete film componist. Die man heeft echt in zijn carrière fantastisch muziek gemaakt. Hulde!!!


avatar van clubsport

clubsport

  • 3529 berichten
  • 6757 stemmen

Met het werk van Barry ben ik niet zo heel erg bekend aangezien ik veel meer gefocust was op de muziek van oa Hans zimmer , ik heb echter wel de cd van Moonraker en daar zitten een paar hele mooie thema's in