Wanneer een film uitkomt kijken we vaak eerst even wat erover geschreven wordt. Zijn de critici positief gestemd, dan is de titel vaak wel de moeite waard. In sommige gevallen gaat die vlieger echter niet op en blijken de recensenten een stuk enthousiaster dan het grote publiek. Hier vijf films die critici (op Rotten Tomatoes) uitstekend hebben beoordeeld, maar die slechts matig werden ontvangen door de gewone kijker.
Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.
Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.
Intrigerend schouwspel waarbij het centrale thema van de revolutie stelselmatig vorm krijgt. Sterk en boeiend in beeld gebracht hoe de mensheid uit overlevingsdrang rangen en orde innemen en verantwoordelijkheden de zienswijze kan veranderen. De film begint na een korte introductie van het mislukte experiment direct met het kop-staartverhaal en creëert het hierdoor schimmige typetjes. Bij sommige karakters pakt dit bijzonder goed uit en bij andere karakters wat minder. Veel van wat zich openbaart mag tot de verbeelding spreken en niet alles moet letterlijk als vraagstelling een antwoord verkrijgen. Dat de dogma's complete waanzin blijken te zijn geeft de film een mooi slot en is het geheel gezien erg fraai en een geslaagde film binnen het sciencefiction genre. - Brabants
Hollywood, de jaren 50. Het verhaal volgt een dag uit het leven van Eddie Mannix (Josh Brolin), studiobaas en producer van filmstudio Capitol Pictures, die geconfronteerd wordt met een reeks problemen om op te lossen. Op het moment dat superster Baird Whitlock (George Clooney) verdwijnt moet Mannix meer doen dan een probleempje oplossen.
Hollywood, de jaren 50. Het verhaal volgt een dag uit het leven van Eddie Mannix (Josh Brolin), studiobaas en producer van filmstudio Capitol Pictures, die geconfronteerd wordt met een reeks problemen om op te lossen. Op het moment dat superster Baird Whitlock (George Clooney) verdwijnt moet Mannix meer doen dan een probleempje oplossen.
Het is niet de topper waar ik een tijdje terug op had gehoopt, maar alsnog goed vermaakt met deze film. Het verhaal valt inderdaad wat tegen. Zoals veel gezegd het is wat te rommelig. Niet heel gek omdat ze zoveel mogelijk uit dit wereldje proberen te halen en al die stukken zijn an sich erg vermakelijk maar nemen veel tijd in beslag. En dan met name de main story rondom Clooney's karakter komt niet helemaal van de grond. Maar visueel is het een hele fijne film en in combinatie met de leuke dialogen en sterke cast is het gewoon een leuke film. - wwelover
Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.
Wanneer een onnatuurlijke dreiging de wereld terroriseert heeft een man samen met zijn vrouw en zoon zijn toevlucht gezocht in een verlaten woning. Hun leven wordt echter verstoord door de komst van een wanhopige jonge familie die op de vlucht is. Ondanks de beste bedoelingen van beide families beginnen paranoia en wantrouwen de overhand te krijgen als de verschrikkingen buiten steeds dichterbij komen.
Dit is voor mij de film die 10 Cloverfield Lane had moeten zijn. Meteen zit je middenin het verhaal waarin zowel hoofdrolspelers als kijker vol zitten met vragen. Binnen no-time zat er al een lekker beklemmend en mysterieus sfeertje over de film heen. Dat sfeertje werd goed vastgehouden en nog eens verder versterkt door een aantal beklemmende scènes waar de paranoia en het wantrouwen vanaf droop. Onbewust helpt het ook dat de titel en de poster van de film eigenlijk een ander verhaal doen vermoeden dan je daadwerkelijk te zien krijgt. Wat dat betreft is de marketingcampagne wat raar, maar wat geeft het. Ik heb anderhalf uur aan het beeld gekluisterd gezeten en ondanks dat er echt wel wat op en aan te merken valt, heb ik genoten. Van zo'n laatste shot word ik alleen maar meer enthousiast. Meer van dit! - DMF
'Ad Astra' volgt de ruimteavonturen van een licht autistische ingenieur, Roy McBride genaamd. Het is jaren geleden dat zijn vader naar Neptunus afreisde om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit nu de Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader en om antwoord te krijgen op de vraag waarom hij niets van zich heeft laten horen.
'Ad Astra' volgt de ruimteavonturen van een licht autistische ingenieur, Roy McBride genaamd. Het is jaren geleden dat zijn vader naar Neptunus afreisde om buitenaardse intelligentie op te sporen. Roy besluit nu de Melkweg door te reizen, op zoek naar zijn vader en om antwoord te krijgen op de vraag waarom hij niets van zich heeft laten horen.
In potentie een goede film, lekker traag ook en een ietwat dreigend sfeertje. De film is een soort Heart of Darkness, maar niet op de Congo maar in de ruimte. Waarin de hoofdpersoon langzaam wordt meegezogen door zijn verleden en de leegte van de ruimte. Maar na een sterk eerste uur en een zalige openingsscène met spanning en een goede sfeer vond ik het tweede uur tergend traag op de verkeerde manier, want de film werd vooral vaag. Ik had ook geen idee of ik nu naar een droom zat te kijken of naar de realiteit, terwijl dit me geen film leek die daarmee speelde. Pitt doet het oké maar mijmert iets te veel in zichzelf en zijn hele persoon kon me ook aar matig boeien. Hoe meer de film vorderde, hoe meer de film zich daarop focuste, hoe minder interessant die voor mij werd. 3,0*. - mjk87
New England, 1630. William en Katherine leiden samen met hun vijf kinderen een toegewijd christelijk leven. Hun huis is gelegen aan de rand van een ondoordringbare wildernis. Wanneer hun pasgeboren zoon op mysterieuze wijze verdwijnt en de oogst ook nog eens mislukt, lopen de spanningen binnen het gezin zeer hoog op.
New England, 1630. William en Katherine leiden samen met hun vijf kinderen een toegewijd christelijk leven. Hun huis is gelegen aan de rand van een ondoordringbare wildernis. Wanneer hun pasgeboren zoon op mysterieuze wijze verdwijnt en de oogst ook nog eens mislukt, lopen de spanningen binnen het gezin zeer hoog op.
Godsdienstwaanzin en hekserij. Daar gaat het eigenlijk in dit best wel sfeervolle horrorfilmpje over die het voor mij vooral moest hebben van de laatste twintig minuten én het voortreffelijke spel van de zeker niet onaantrekkelijke Anya Taylor-Joy. Het oud-Engelse taaltje stoorde mij in het geheel niet, hoort ook gewoon in een film waarvan het verhaal zich in de 17e eeuw afspeelt. Wel blij dat ik over de ondertiteling beschikte in het oud Engels. Zonder subtitles was dit filmpje niet zo eenvoudig te volgen geweest. - wibro
Reacties (0)