

Il Grido (1957)
Genre: Drama
Speelduur: 116 minuten
Alternatieve titels: The Cry / The Outcry
Oorsprong:
Italië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: Steve Cochran, Alida Valli en Betsy Blair
IMDb beoordeling:
7,6 (5.680)
Gesproken taal: Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Il Grido
Het zware leven van Aldo die werkt in een suikerfabriek in de Po-vallei in Noord-Italië. Hij leeft met een getrouwde vrouw en haar dochter. Wanneer de vrouw hoort dat haar echtgenoot is overleden, doet Aldo haar onmiddellijk een aanzoek. Dit wil zij niet en kiest voor een ander. Diep depressief trekt de man samen met het dochtertje door Noord-Italië en ontmoet allerlei personen.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Vrouw verlaat man en man slaat aan het zwerven met zijn dochter. Een aantal liefdes verder keert hij terug huiswaarts en zoekt hij de confrontatie met zijn vrouw. Film staat nog met twee benen in het neo-realisme en doet door de omzwervingen denken aan La strada. [Il Grido is interessant omdat het een degelijke ouderwetse film is waar de niewerwetse trekjes lichtjes doorheen schijnen. Dat die trekjes een film later tot ongekende proporties zouden worden uitvergroot in L’avventura heeft toch niemand kunnen voorzien, lijkt me.

Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Komt volgend jaar op DVD uit via het MoC label!

cinema.rex
-
- 307 berichten
- 232 stemmen
Il Grido is interessant omdat het een degelijke ouderwetse film is waar de niewerwetse trekjes lichtjes doorheen schijnen. Dat die trekjes een film later tot ongekende proporties zouden worden uitvergroot in L’avventura heeft toch niemand kunnen voorzien, lijkt me. [/quote]
Sorry Olaf, ik deel jouw mening niet. Volgens mij is Il Grido juist een zeer moderne film, je zou 'm zelfs experimenteel kunnen noemen.
Meteen al het begin is heel bijzonder. Dan wordt de relatie door de vrouw verbroken zonder we iets vernemen over haar motieven.
In een degelijke ouderwetse film zouden deze motieven juist breed zijn uitgemeten. Voor Antonioni was dit niet interessant, omdat hij een film wilde maken over de psychische toestand van de man.
En de neorealistische trekjes zie ik eigenlijk niet. Ook Antonioni streefde een nieuwe waarachtigheid na, maar dat leidt bij hem tot heel andere resultaten.
Dat de hoofdpersoon van Il Grido een arbeider is, lijkt me slechts een cosmetische overeenkomst.
Ten slotte, ik denk dat de afstand met l'Avventura minder groot is, dan het op het eerste gezicht lijkt.

speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
De triestheid spat van deze film af. Ik heb Aldo niet één keer zien lachen in dit immense drama. Zijn diep depressieve stemming wordt ondersteund door beelden van mistige landschappen. Michelangelo Antonioni kruipt in hem maar geeft geen duiding. Deze film doet helemaal niets onder voor zijn latere films.

93.9
-
- 3124 berichten
- 4203 stemmen
Als dit geen baanbrekende film genoemd mag worden weet ik het niet meer.
Groots.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Een desolate film over desolate mensen in een desolate omgeving. Je zou er een depressie aan overhouden.
Maar ik had het van tevoren kunnen weten. Antonioni: dan gaat het over mensen die niet normaal (kunnen) functioneren en/of waar qua relationele eigenschappen van alles mee mis is.
Pluspunt van de Antonioni-films: aan mooie vrouwen nooit gebrek. Maar ik denk desondanks, dat ik het na L’Avventura en La Notte hier maar bij laat en Antonioni verder maar (helemaal) links laat liggen.

ThomasVV
-
- 1112 berichten
- 494 stemmen
Dat die trekjes een film later tot ongekende proporties zouden worden uitvergroot in L’avventura heeft toch niemand kunnen voorzien, lijkt me.
Ten slotte, ik denk dat de afstand met l'Avventura minder groot is, dan het op het eerste gezicht lijkt.
Maar ik ben het dan weer niet eens met cinema.rex wanneer hij neorealistische trekjes ontkent. Vele scènes en settings (fabriek, arbeiders, volkstypes, oproer bij onteigening, ...) vertonen volgens mij wel degelijk neorealistische trekjes!

Spetie
-
- 38830 berichten
- 7300 stemmen
Zeker een mooie film van Antonioni, waarin duidelijk de stijl van zijn latere vakmanschap al zichtbaar is. Ik had wel wat moeite om in het verhaal te komen en de eerste veertig minuten vond ik ook nog niet zo heel interessant. Daarna wordt Il Grido steeds beter en krijgen we een behoorlijk deprimerende film voorgeschoteld, met een sterke afloop.
De sfeer is nog redelijk neorealistisch, terwijl de cinematografie bij vlagen wonderschoon is. Ook de Italiaanse vrouwen mogen er hier absoluut zijn, zoals dat overigens ook vaak in latere films van Antonioni het geval is. Ik had opeen gegeven moment ook wel medelijden met Aldo. Hetgeluk lag best voor het oprapen, maar ondanks dat bijna elke vrouw die hij tegenkomt hem wel ziet zitten, blijft hij depressief, met het heftige einde als gevolg.
Ik ben toch wel onder de indruk en ben er zeker door geraakt. Dit mag dan misschien niet zijn bekendste film zijn, maar Il Grido behoort zeker tot Antonioni’s betere werk.
4,0*

ThomasVV
-
- 1112 berichten
- 494 stemmen
Dit mag dan misschien niet zijn bekendste film zijn, maar Il Grido behoort zeker tot Antonioni’s betere werk.
Kun je die uitspraak wat toelichten, Spetie?

Spetie
-
- 38830 berichten
- 7300 stemmen
Voor mijn gevoel is Il Grido een wat onbekendere film van Antonioni. Als je mensen naar films van hem vraagt, worden vaak L'aventura, La Notte, blowup, Professione Reporter of Zabriskie Point genoemd, maar nooit Il Grido.
Voor mij persoonlijk doet deze film qua niveau zeker niet onder voor dat soort films. Dat is eigenlijk alles.

ThomasVV
-
- 1112 berichten
- 494 stemmen
Voor mij persoonlijk doet deze film qua niveau zeker niet onder voor dat soort films. Dat is eigenlijk alles.
Il Grido is een heel knappe film, maar haalt voor mij toch nog niet de rijkdom, rijpheid en kracht van L'Avventura of Blowup. Maar dat is natuurlijk persoonlijk...

mjk87 (moderator films)
-
- 13991 berichten
- 4252 stemmen
Fijne Antonioni die het vooral van de losse scènes moet hebben. De persoon Aldo boeide mij an sich niet zoveel die in een zelfverkozen ellende komt die nergens voor nodig is. Antonioni weet ook niet heel duidelijk te maken waarom die man voor dit leven kiest. Dat moderne Italië en de vervreemding (wat hij ongetwijfeld wil zeggen, wan dat heeft de man vaker) komen in latere films veel beter naar voren. Maar de sfeer en pacing zijn wel heel erg fijn en de vele vrouwspersonen die hij tegenkomt markant en blijven je bij. Zozeer dat als hij weer op pad gaat je als kijker eigenlijk zelf een gevoel van vervreemding kijkt door weer te moeten vertrekken. 3,5*.

Dievegge
-
- 3094 berichten
- 8012 stemmen
Zoals destijds wel vaker gebeurde, werd een Amerikaan nagesynchroniseerd in het Italiaans. Steve Cochran speelt een man met een ziekelijke vorm van liefdesverdriet. Hij verliest alle motivatie om te werken. Op z'n odyssee doorheen de Po-vallei komt hij een bont allegaartje aan volksmensen tegen. De vrouwen die hij onderweg ontmoet, slagen er niet in hem Irma (Alida Valli) te vergeten. Z'n dochtertje Rosina komt spontaan over en weet overal spelletjes te verzinnen, ondanks hun materiële krapte. Hartverscheurend is het moment wanneer hij haar op die bus zet. Hij zakt verder weg in een spiraal van zinloosheid, totdat hij Irma met een schuldgevoel in haar nieuwe leven achterlaat. De titel ("De Schreeuw") drukt totale ontreddering uit en kan een verwijzing zijn naar het expressionistische schilderij van Munch.

starbright boy (moderator films)
-
- 22004 berichten
- 4815 stemmen
Bijzonder fraaie film. Ik Ben alles dat ik van Antonioni heb en nog niet had gezien op chronogische volgorde aan het bekijken en hoewel het peill al per film steeg is dit de eerste die ik echt fantastisch vind. Behoorlijk aangrijpend en juist het verschil met het neorealisme is hier belangrijk. Het is een verhaal naar binnen toe en ook de schreeuw komt van binnenuit en niet van buitenaf. Het is geen onrecht waartegen je in opstand kunt komen. Binnenkort toch een herziening: L'Avventura.

cinemanukerke
-
- 1482 berichten
- 894 stemmen
Schitterende film. De schreeuw in Il grido horen we pas op het einde door Irma. Maar Antonioni kennende kan het ook een innerlijke schreeuw zijn naar die lege, gevoelloze maatschappij. De circel is dan ook rond, Aldo keert terug naar de plaats van het begin van de film. Zijn laatste herinnering van een gelukkig bestaan voor Irma haar ontrouw toegaf. Pleegt Aldo zelfmoord ? Niet duidelijk. Sommigen interpreteerden dit als een omvervallen van Aldo, alsof zijn bestaan wankel geworden was en geen zekerheid meer bood. Rusteloosheid, verveling, geen communicatie, ... die thema’s waren reeds vanaf hier herkenbaar. Zeer knap hoe de locatie van de Po vlakte wordt gebruikt. De achtergrond is leeg en monotoon, bomen die verdorren, metafoor voor de gevoelswereld van Aldo. Magnifieke zwart wit fotografie waarin het landschap gefilmd wordt met mist, overstromingen en koude wind. Zoals steeds bij Antonioni is Italië niet het land van de zonnige pleintjes waarin mensen tevreden CIAO roepen naar elke passant.
Il grido is ook het begin van Antonioni’s vormgeving, van zijn stilisme waarin hij de gevoelens van mensen probeerde te visualiseren door beelden ipv dialoog. Bekendste stijlkenmerk is wellicht 'temps mort – dode tijd' nl hij filmt waar anderen zouden stoppen, hij rekt de scene om een emotie over te brengen naar de kijker. Deze vroege Antonioni had ook al zijn herkenbare vertelstructuur nl tonen van gebeurtenissen die niets met het leven van het personage te maken hebben. De bootrace, de baggeraars, arbeiders dansfeest, de staking, etc zijn fait divers want het leven gaat door ondanks de tragedie in het leven van Aldo. Il grido is een klein meesterwerk. De grote komen daarna.
Het laatste nieuws

Netflix schrapt vierde seizoen 'Heartstopper, maar komt wel met speelfilm

De streamingtop van Netflix: deze tien films worden nu het meest bekeken

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino vanavond te zien op televisie

Tweevoudig Oscarwinnaar 'Mystic River' van Clint Eastwood komt binnenkort weer naar Netflix
Bekijk ook

La Notte
Drama, 1961
79 reacties

Le Notti Bianche
Drama, 1957
53 reacties

Sunrise: A Song of Two Humans
Romantiek / Drama, 1927
208 reacties

Nostalghia
Drama, 1983
163 reacties

L'Eclisse
Drama / Romantiek, 1962
83 reacties

Il Deserto Rosso
Drama, 1964
63 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.