• 13.678 nieuwsartikelen
  • 171.385 films
  • 11.359 series
  • 32.310 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.060 gebruikers
  • 9.218.603 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Player (1992)

Komedie / Thriller | 124 minuten
3,46 513 stemmen

Genre: Komedie / Thriller

Speelduur: 124 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Robert Altman

Met onder meer: Tim Robbins, Greta Scacchi en Whoopi Goldberg

IMDb beoordeling: 7,5 (68.770)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 1 oktober 1992

Plot The Player

"Everything you've heard is true!"

Hollywood-producent Griffin Mill krijgt dreigbriefjes van een anonieme scenarioschrijver die dreigt hem te vermoorden. Hij probeert uit te vinden van wie de briefjes zouden kunnen komen en stuit daarbij op de naam David Kahane. Mill spoort Kahane op, krijgt hooglopende ruzie met hem, waarna hij hem vermoordt. Terwijl de politie hem op het spoor is, blijven de dreigbriefjes komen...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Griffin Mill

June Gudmundsdottir

Walter Stuckel

Detective Avery

Joel Levison

Andy Civella

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4063 stemmen

@ maxcomthrila

Heb het ook niet alleen over dat lange tracking shot (longshot is nog iets anders), maar meer over de humanistische ensemblefilms.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4063 stemmen

Ik vind met name de personages die er in Altman `s films rondlopen nogal onder de maat om over venijnige Hollywood kritiek te spreken.

Als er één regisseur is wiens personages échte mensen zijn, is het Altman wel. In deze en MASH niet zo, maar vooral in Short Cuts, Nashville etc.


avatar van AC1

AC1

  • 5774 berichten
  • 908 stemmen

goongumpa schreef:

Alles is natuurlijk wat overdreven, maar toch héél veel. Dat geeft hij zelf ook toe.

In het Engels hebben ze daar een mooi woord voor: Operatic.


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4063 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

In het Engels hebben ze daar een mooi woord voor: Operatic.

Short cuts gezien?


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15570 berichten
  • 2766 stemmen

goongumpa schreef:

@ maxcomthrila

Heb het ook niet alleen over dat lange tracking shot (longshot is nog iets anders), maar meer over de humanistische ensemblefilms.

Ja, Magnolia heeft inderdaad goed de kunst afgekeken bij Short Cuts. En ik heb long shot even veranderd, ik zag dat dit inderdaad een andere betekenis met zich meedroeg dan ik aanvankelijk dacht.


avatar van AC1

AC1

  • 5774 berichten
  • 908 stemmen

Short cuts gezien?

Nee, ik heb eerlijk gezegd niet zoveel van Altman gezien. Ik vind hem een wisselvallige regisseur.


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15570 berichten
  • 2766 stemmen

goongumpa schreef:

Als er één regisseur is wiens personages échte mensen zijn, is het Altman wel. In deze en MASH niet zo, maar vooral in Short Cuts, Nashville etc.

In M.A.S.H. en The Player lopen inderdaad vooral karikaturen rond. Mijn oordeel komt dan ook naar aanleiding van het kijken van deze 2 films, waar Altman geen echte personages voor ogen leek te hebben.

Verder heb ik alleen Short Cuts gezien van Altman en op basis daarvan geef ik je absoluut gelijk. Ik ben verder nog wel benieuwd naar Nashville, aangezien zijn gewone drama `s ( alhoewel, noem Short Cuts maar gewoon ) mij beter lijken te liggen.


avatar van Sergio

Sergio

  • 254 berichten
  • 6291 stemmen

Prachtige satirische kijk op Hollywood van binnen uit met een glansrol van Tim Robbins als Griffin Mill een glibberig studioslaafje.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

The Player start met Altmans handelskenmerk: een grote brei van karakters die met elkaar in contact komen en een helder verhaal is er niet in te ontdekken. Net als met Nashville vond ik het niet heel vervelend, maar nog minder vervelend vond ik het dat er na een tijdje toch een normale verhaallijn gestart wordt. Tim Robbins, studio executive in Hollywood, krijgt dreigbriefjes. Hij vermoedt dat er een gefrustreerde screenwriter achterzit, zoekt hem op en vermoordt hem, per ongeluk! Oeioei, hoe gaat ie zich hier uit redden?

Ondertussen komen een heel batterij Hollywoodsterren (die zichzelf kunnen spelen) en referenties naar oudere films voorbij. Het plot en de uitvoering daarvan vond ik dan ook best leuk in elkaar steken. Alleen de rol van de ex van de per ongeluk vermoorde screenwriter vond ik wat problematisch. Ze gaat erg rap en probleemloos een relatie met Robbins aan, komt een beetje vreemd over natuurlijk. Maar zoiets laat juist de manco's van de Hollywoodfilms zien. De al dan niet corny ongeloofwaardigheden en natuurlijk de onvermijdelijke happy endings. Het einde van The Player zelf past daarom juist zo goed, dat is namelijk wel redelijk geniaal gevonden.


avatar van thomzi50

thomzi50

  • 1978 berichten
  • 2462 stemmen

Ik stoorde me juist aan dat einde: het ligt er zo torenhoog dik bovenop, zelfs de titel wordt dan nog even uitgelegd. Geef mij dan maar een film als Adaptation, waarin een zelfde thematiek op een veel subtielere en complexere manier wordt behandeld.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar het is juist de bedoeling van deze film die alke hollywood clichees op de hak neemt om met een enorm voorspelbaar cliche te eindigen. Ben het wel eens dat Adaptation nog intelligenter en ingenieuzer in elkaar steekt, maar ik vond van deze de uitwerking leuker. Beide zijn meesterwerken wat mij betreft.


avatar van jipt

jipt

  • 3451 berichten
  • 3366 stemmen

Geestige Hollywood satire met een briljant einde. dikke 4*


avatar van Insignificance

Insignificance

  • 3220 berichten
  • 5581 stemmen

Satire in en over de loopgraven van Hollywood met een bijzonder fraaie opening, een heel resem aan bekende koppen die al dan niet zichzelf spelen en tal van referenties en inside jokes, waarvan ik er ongetwijfeld een aantal zal hebben gemist. Subtiel is anders, maar Altman is hier en daar dusdanig nadrukkelijk in de weer met gesproken en ingezoomde verwijzingen dat het zo ook wel werkt. Afgezien van de scène in het politiebureau, die op mij als een soort spelbreker overkomt. Verder ironie te over en een plot dat dat in z'n (dubbele) slot ook best leuk weet uit te spelen. Aangenaam filmpje, c'est tout.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4226 berichten
  • 2664 stemmen

Geweldige film met een perfecte Tim Robbins in de hoofdrol waarbij de stijl van Altman heel goed naar voren komt. Het is mooi om dat wereldje van Hollywood en hoe ze omgaan met films en scripts om daar 2 uur naar te kijken. De film is aan de ene kant een satire of parodie maar aan de andere kant gaat het in de realiteit nog wel veel oppervlakkiger er aan toe. Een film die gaat over de dood van Hollywood van de meer Hollywood films die nog iets betekenen naar de commerciële, geef het publiek een happy end en schuif je idealen/visie onder de bank en denk alleen aan geld Hollywood. Het einde vind ik dan ook wel echt geniaal. Sterk.


avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

  • 1353 berichten
  • 854 stemmen

Hurray for Hollywood!

Erg fijne satire vol dubbele bodems, nog leuker dan ik me herinner van destijds, waarin de gladjakkers en opportunisten gloriëren, en die ene naïeveling die wat last heeft van integriteit, van een koude kermis thuiskomt.

Altman had er altijd al een handje van om schijnbaar oppervlakkig en haast onnozel, met een laconieke terloopsheid, heel vaak ráák te koppen, en The Player behoort wat dat betreft tot zijn meest geslaagde exercities.

De twee toespraken in de film – die op de begrafenis van de schrijver, pijnlijk-hilarisch in zijn mislukking, en die van Mill op dat jubileumfeestje, dat van leugenachtige clichés aan elkaar hangt – zijn op hun manier ongelooflijk ontluisterend, en in die zin misschien exemplarisch.

Van alle optredens van bekende acteurs vond ik dat van Susan Sarandon toch wel het opmerkelijkst: zij is toeschouwster bij de executie in de gevangenis, drie jaar vóór Dead Man Walking... geregisseerd door, hoe-heet-ie-ook-al weer, o ja, Tim Robbins


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

IJzersterk

Fantastische misdaadthriller annex zwarte komedie waarin Altman het moderne Hollywood op de hak neent. Wat zeg ik, modern? Het is alweer ruim 20 jaar geleden en kijkend naar de output is het er niet beter op geworden. De pitch kan nu volstaan met Spiderman of Batman? Of Spiderman vs Batman?

Tijd voor een hedendaagse remake waar enkel nog superhelden en decorbouwers met potten groene verf over het studioterrein lopen. De sterren komen enkel hun bodydoubles checken en natuurlijk krijgt de film weer een happy end.

Man, wat was die Altman toch een voortreffelijk filmmaker!

5*


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 10009 berichten
  • 5398 stemmen

Leuke film waar tal van celebrities de revue passeen in een gastrolletje in een film in de film: subliem! Het script zit erg goed in elkaar en wordt mooi gedragen door Tim Robbins. Fijn om de wereld van de filmproducties en scenarioschrijvers eens naar voor te zien komen. Altman die destijds als één van de promising regisseurs werd bestempeld en gerust zijn voet naast Spielberg, De Palma, Scorcese, Coppola mocht zetten zetten zet hier een erg sterk verhaal neer. De opbouw is weliswaar traag, maar wel diepgaand.

Interessant om op te merken hoe de hele situatie zich tegen Griffin Mill lijkt te keren maar zoals zo dikwijls voor witteboordencriminelen vaak nog goed uitpakt. de rollen van politie vond ik erg zwak, met als dieptepunt Whoopi Goldberg. Die scene op het politiebureau kon ik nit cht smaken en was zo onrealistisch absurd. Altman had er wellicht een specifieke bedoeling, maar mij ontging die.



avatar van de grunt

de grunt

  • 4327 berichten
  • 1573 stemmen

Vanavond!


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5314 stemmen

Deze film overtreft mijn stoutste verwachtingen.

Puik scenario, en prima vertolkingen in een thriller die eigenlijk meer een satire is.

Ik denk dat men voor deze prent half Hollywood heeft opgetrommeld, al dan niet in een gastrol of cameo.

Het aantal grote namen dat hier opdraaft is niet te tellen...

De film duurt 2 uur, maar is geen seconde saai, en Tim Robbins zet ook hier weer een sublieme rol neer.

Warm aanbevolen !!


avatar van Bob Gray

Bob Gray

  • 1190 berichten
  • 1971 stemmen

Heerlijk inkijkje in het Hollywood systeem maar bovenal weer een geweldige Altman film. Het begint al met die fantastische openingsscène waar hij de camera weer wierig laat rondwaren en meerdere personages en gesprekken volgt in 1 take. Veel leuke cameo's ook.


avatar van Antonev

Antonev

  • 1758 berichten
  • 1146 stemmen

Ontzettend ‘stijve’ film. De jaren 90’ setting waarin de mannen de typisch Amerikaanse kostuums dragen die te ruim zitten en de eerste generatie commerciële mobiele telefoons konden me dan wel weer bekoren.


avatar van TMP

TMP

  • 1843 berichten
  • 1673 stemmen

Best aardig om zoveel bekende acteurs (als cameo) voorbij te zien komen. Verder geen al te bijzondere film, waarvan de ontknoping bovendien wat teleurstelde. Daarnaast komt een en ander, ook voor een jaren '90 film, wat gedateerd over. Het heeft alles bij elkaar vrij weinig om het lijf en deze film zal waarschijnlijk niet lang blijven hangen.


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

TMP schreef:
Best aardig om zoveel bekende acteurs (als cameo) voorbij te zien komen. Verder geen al te bijzondere film, waarvan de ontknoping bovendien wat teleurstelde. Daarnaast komt een en ander, ook voor een jaren '90 film, wat gedateerd over. Het heeft alles bij elkaar vrij weinig om het lijf en deze film zal waarschijnlijk niet lang blijven hangen.


Hoezo vond je het einde een teleurstelling? Was juist een perfect einde dat exact weergaf wat er begin jaren 90 gaande was. de producers bepaalde in grote mate het script van de film en niet meer de schrijvers. Oftewel de producer vermoordde de schrijver ..

De hele film is echt een meesterlijk commentaar/satire op Hollywood begin jaren 90.


avatar van TMP

TMP

  • 1843 berichten
  • 1673 stemmen

Met die achtergrond was ik tijdens het kijken niet bekend. Vond het einde wat 'makkelijk', maar kan het nu wel beter plaatsen.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5399 berichten
  • 3596 stemmen

Soms vind ik deze film een beetje te clever for its own good, andere keren kan ik 'm zo vier of vijf keer in een week kijken.^ Leuke rol ook van Vincent D'Onofrio, die niet op de poster vermeld staat. Een serieus en indringend drama over het Hollywoodwereldje ken ik verder ook niet, als vanzelf komt er een typisch sfeertje bij kijken. The End of Violence (1997) is er ook zo eentje. Of 'Maps to the Stars'.

^ En dus laat ik 'm maar op 4,5* staan.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9549 berichten
  • 4430 stemmen

Het is vooral dat spel van fictie en "realiteit" die goed werkt in The Player. Altman creëert de illusie dat hetgene wat wij zien de realiteit is. Hij doet dat eenvoudigweg door acteurs te laten voorbijkomen die zichzelf spelen, zoals Burt Reynolds, Andie McDowell, enz. Het zijn er een hele hoop. Het verhaal is eigenlijk een standaard misdaadverhaal, waarin een hoge pief van een grote filmstudio via postkaarten doodsbedreigingen krijgt doorgestuurd. Omdat hij scriptvoorstellen ('pitches") goedkeurt, neemt hij aan dat het een boze klant van hem is.
Robbins zit geweldig goed in de rol van Griffin Mill. Van zijn talent hoeft niemand nog overtuigd te worden na het zien van deze film. Altman tovert alweer een aantal indrukwekkende scènes uit zijn mouw : de long take van een 7-tal minuten in het begin is een sterk staaltje vakmanschap, een sex scène waarbij hij nog sterker inzoomt dan in een pornofilm, maar dan op de gezichten , een goed getimede scène in een commissariaat... The Player is een bijzonder geslaagde satire op de cultuur van arrivisme en oppervlakkigheid in Hollywood.


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

Herzien!

Het blijft een film met een perfect script, geweldige cast en fantastische regie van Altman. Een van de beste films uit de jaren 90.

5*


avatar van blurp194

blurp194

  • 4926 berichten
  • 3843 stemmen

Oh jee, Hollywood doet weer eens navelstaren.

Er zijn nogal wat films in dat genre - het lijkt af en toe wel alsof er nog meer van zijn dan, zeg, Dracula- of zombie-films. Maar waar die twee genres zich meestal redelijk aan een aantal ongeschreven regels houden, is de navelstaarfilm kennelijk zonder enige regel of richtlijn een garantie voor applaus.

Niet van mij, dat mag al wel duidelijk zijn. Weer een half-interessant plot vol zogenaamd intelligente referenties die buiten de filmwereld geen hond in beweging krijgen, ik ben er een beetje klaar mee. Zo'n beetje het enige positieve dat ik in de film terugvind is de casting van Greta Scacchi. Had daar dan eens zo'n beschouwende film over gemaakt - ik vermijd het woord navelstaren maar liever in deze zin.

Inhoudelijk is het allemaal nogal meh, net als de latere afleveringen van Jiskefet of Monty Python - het moet dan maar goed zijn omdat de makers het goed vinden. De objectieve kijker ziet alleen iets anders - overentitlement.


avatar van El  Loco

El Loco

  • 765 berichten
  • 2088 stemmen

Erg leuke film

Films die zich afspelen rond de filmindustrie weten me altijd te interesseren en voorlopig bevallen de meeste me wel heel erg goed. We zien hier verschillende bekende namen de revue passeren en er zijn ook veel verwijzingen naar andere films zoals Touch of Evil (de openingsscène is geniaal gemaakt als verwijzing naar deze film), maar de verwijzing naar Dead Man Walking op het einde is misschien wel de leukste.

Altman weet er verder een leuk en boeiend geheel van te maken. De vele pitches die voorbij komen zijn erg leuk om te volgen, maar ook het hele mysterie rond de dreigbrieven wordt goed gebracht (een pluspunt dat we op het einde niet weten wie ze nu geschreven heeft). Niet enkel Hollywood wordt hier op de hak genomen, maar ook de politie wordt een beetje belachelijk gemaakt. Ze slagen er niet in om Griffin Mill te arresteren voor de moord op de schrijver. De line-up gaat helemaal verkeerd en de scène op het bureau waar de rechercheurs allemaal beginnen te lachen is ook zo'n heerlijke scène, maar het maakt ook duidelijk dat het niet de snuggerste mensen zijn.

Leuke en vlotte film dit, maar ook weer zo eentje waar het buikgevoel zegt dat het net geen 4* waard is. Misschien dat dit wel eens komt bij een herziening.

3.5*


avatar van Partyboooi

Partyboooi

  • 709 berichten
  • 1303 stemmen

Bijzondere manier van filmen, anno 2025 komt het op mijn soms wat amateuristisch over. Maar goed, even bedenken dat film al 30 jaar oud is....

Verhaal is niet onaardig, veel dingen met een kwinkslag natuurlijk. Tim Robbins wel een fijne acteur natuurlijk.

3*


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

Partyboooi schreef:

Bijzondere manier van filmen, anno 2025 komt het op mijn soms wat amateuristisch over. Maar goed, even bedenken dat film al 30 jaar oud is....

Verhaal is niet onaardig, veel dingen met een kwinkslag natuurlijk. Tim Robbins wel een fijne acteur natuurlijk.

3*

Wat vond je er amateuristisch aan? Openingsshot is in ieder geval nog steeds een hoogstandje.