- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Eye Filmmuseum
Eye Filmmuseum

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
The Sound of Music (70mm) vanaf 19 december in Eye

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
Eye Filmmuseum presenteert de tentoonstelling Jan Švankmajer - The Alchemical Wedding rond de Tsjechische surrealist en meesteranimator.
Van 15 december 2018 tot en met 3 maart 2019.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Volgende maand is er een retrospectief van Tsai Ming-liang in EYE. Ben zelf van plan om zaterdag 12 januari te gaan voor The Deserted, Afternoon en als alles meezit ook nog The River. Tussen de films in is er een mogelijkheid tot een meeting. Wat ouwehoeren en een leuk restaurant vinden om iets te eten en drinken.
Wie heeft zin en tijd?

kevin_vp
-
- 950 berichten
- 0 stemmen
Ik heb er een lange treinrit wel voor over. Mij mag je op de gastenlijst zetten.
Bevestigingen voor meeting:
- Verhoeven
- kevin_vp

Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Denk dat ik The Deserted wel wil meepikken, en misschien The River.
Ik wil het niet te gek maken, want ik voel voor mezelf ook wel wat voor Vive l'Amour (op vrijdagavond) en The Hole (op zondagmorgen). Risico op het Stendhalsyndroom is dus sowieso al aanzienlijk.
Laat maar even weten welke tijden jou het beste uitkomen op zaterdag, Verhoeven, dan kijk ik wel wanneer ik eventueel aanhaak.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Goed plan! Ik mis nog een hoop titels van hem, dus zal er nog vaker heen gaan.
- Verhoeven
- kevin_vp
- Ferdydurke
- Querelle

Badalamenti
-
- 23126 berichten
- 3516 stemmen
Hè, valt weer niet lekker......

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Even opgelet. The Deserted is een VR-productie van een klein uurtje. Ging vorig jaar op het filmfestival van Venetië in première en toen waren twee collega's erg enthousiast over de film. Van wat ik begreep moesten ze hem 'liggend' zien. Zoiets wil ik dus ook wel eens ervaren.
Per tijdstip zijn er tien kaartjes beschikbaar: *KLIK*
De voorstelling van 12 januari om 15.00 uur heeft nu nog 8 kaarten beschikbaar. Wees er dus op tijd bij.

Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Ok.
Dat staat.

beavis
-
- 6610 berichten
- 14394 stemmen
ik zal ook rondlopen daar op de 12e. doe eerst de Masterclass, dan Afternoon en dan the Deserted… maar het sluit allemaal redelijk nauw op elkaar aan, dus eventueel sociaal is daarvoor of daarna lijkt het...

Richardus
-
- 2003 berichten
- 1050 stemmen
Ik vind het geweldig hoe Eye in regisseurs hun oeuvre duikt, vaak nav een tentoonstelling, en al hun films op grote doek vertoont, likkebaarden. Totdat ik zie dat weer vrijwel alle film enkel doordeweeks vertoond worden, en het voor liefhebbers van buiten Amsterdam e.o. nauwelijks mogelijk is meer dan een enkele film bij te wonen. Voor Tarr heb ik destijds geld en moeite besteed (en werd er uiteindelijk ook nog in het weekend geprogrammeerd dankzij de belangstelling), bij Weerasethakul was het weer hetzelfde waardoor ik niks heb kunnen zien en nu bij Tsai Ming-Lang zijn films evenzo vrijwel alles doordeweeks. Het zou fijn zijn als Eye op dit vlak qua programmering wat meer rekening houdt met de rest van Nederland buiten Amsterdam. Al zal er vast nog wel een goede reden voor zijn, dat in het weekend de 'gewone' films ook mensen moeten trekken ofzo... Anyway, een frustratie voor liefhebbers van verder als ik.

tbouwh
-
- 5764 berichten
- 5267 stemmen
Heel begrijpelijk, ik herken de frustratie deels ook wel omdat het soms te duidelijk is dat EYE zich strak op Amsterdam focust. Er komen natuurlijk ook veel toeristen, het aandeel uit de rest van NL is dan relatief zeer beperkt. Zelf heb ik gelukkig nog wel de gelegenheid om regelmatig doordeweeks af te reizen, maar ik zit dan weer met de tijden. Films in speciale programma line-ups (zoals jij die noemt) draaien soms gerust maar twee keer en dan om 21.30 's avonds. Dan kom ik niet of nauwelijks meer thuis en geloof ik het ook wel weer.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
De programmering valt helaas wat tegen. Het blijft bij:
- Xtended: The Deserted (15.00)
- Afternoon (16.30)
Dat geeft wel ruimte om van te voren ruimschoots bij elkaar te komen voor een drankje en een praatje:
- 09.49 (aankomst 12.15)
- 10.19 (aankomst 12.45)
- 10.49 (aankomst 13.15)
Wat willen jullie?
Rond 19 uur wat eten op het station? Daar ligt een lekker en betaalbaar pasta-tentje. Om 20.10 (uiterlijk 20.40) moeten we weer met de trein terug.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Sorry, maar ik ga alleen naar the River, om 21:30u, maar misschien dat ik julie nog op het CS tref dan.

Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Ik kan zaterdag om ca. 14.00 uur in EYE zijn. In ieder geval The Deserted, en Afternoon denk ik ook.

wolfmanrene
-
- 685 berichten
- 2870 stemmen
Ik vind het geweldig hoe Eye in regisseurs hun oeuvre duikt, vaak nav een tentoonstelling, en al hun films op grote doek vertoont, likkebaarden. Totdat ik zie dat weer vrijwel alle film enkel doordeweeks vertoond worden, en het voor liefhebbers van buiten Amsterdam e.o. nauwelijks mogelijk is meer dan een enkele film bij te wonen. Voor Tarr heb ik destijds geld en moeite besteed (en werd er uiteindelijk ook nog in het weekend geprogrammeerd dankzij de belangstelling), bij Weerasethakul was het weer hetzelfde waardoor ik niks heb kunnen zien en nu bij Tsai Ming-Lang zijn films evenzo vrijwel alles doordeweeks. Het zou fijn zijn als Eye op dit vlak qua programmering wat meer rekening houdt met de rest van Nederland buiten Amsterdam. Al zal er vast nog wel een goede reden voor zijn, dat in het weekend de 'gewone' films ook mensen moeten trekken ofzo... Anyway, een frustratie voor liefhebbers van verder als ik.

tbouwh
-
- 5764 berichten
- 5267 stemmen
Mag ook benadrukt (denk ik) dat de nadruk hier niet ligt op verwijt of frustratie maar op een kleine groep filmliefhebbers die graag zoveel mogelijk moois ziet maar regelmatig op praktische blokkades stuit.
De landelijke releases zijn een voorrecht en de verspreiding lokaal ligt ver voor op die van bijvoorbeeld België, waar je echt een probleem hebt als je niet bij Brussel, Gent of Antwerpen woont.

ghostman
-
- 5735 berichten
- 5 stemmen
Lijkt me echt gaaf als EYE meer dan 3 manden lang zich focust op het retrospectief van ' serieuze ' donkere Afrikaanse cinema . En dan natuurlijk niet te veel nadruk leggen op Nollywood , maar zich vooral richten op cineasten als Kaboré , Sembène , Mambéty , Sissako , Hondo , Saleh , Cissé e.a. . Ik ben dol op exotische sh!t !

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
Shell Shock: De kracht van verhalen
22 maart - 22 mei 2019
Het door de Vietnamoorlog getekende personage Travis Bickle uit Taxi Driver, de door PTSS gekwelde soldaten in de documentaire Crazy en de ex-tankcommandant uit de animatiefilm Waltz with Bashir delen één ding: ze willen vertellen over wat hen is overkomen om te verwerken. Met Shell Shock geeft Eye ruimte aan de verbeelding van maatschappelijk geweld en traumatische herinneringen in de cinema.
In het themaprogramma Shell Shock is plaats voor alle filmgenres: van documentaire tot komedie, van cultfilm tot kostuumdrama. Via de verhalen van filmmakers en hun personages kom je zo dicht mogelijk bij de ervaringen van mensen na een periode van oorlog en geweld.
Shell Shock opent de zalen voor de persoonlijke verbeelding van de angst, woede en verwarring die er op volgen. De subjectieve blik staat centraal, niet de waarheidsvinding.
Fictie, in allerlei genres, blijkt vaak de sleutel tot verwerking van het verleden: van psychothriller (Jacob’s Ladder, Adrian Lyne) en historisch drama (Mrs. Dalloway, Marleen Gorris) tot de suspense in de kunstenaarsanimatie La Casa Lobo (Joaquín Cociña, Cristóbal León).
Shell Shock brengt niet alleen films maar ook maatschappelijk betrokken specials met lezingen, Q&A’s en performances. Op het programma staan thema’s als herinnering en narrativiteit (Hannah Arendt), psychiatrie (Posttraumatische Stressstoornis) en de verhalen van Syrische vluchtelingen (storytelling), en een editie van Cinema Stadsleven met Tracy Metz.

mjk87 (moderator films)
-
- 13991 berichten
- 4252 stemmen
Eye komt met tentoonstelling van Tarkovsky en heeft distributierechten op films. Ik vermoed dus dat we weer wat films in de bioscopen (en niet alleen Eye) kunnen verwachten?

McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Eye komt met tentoonstelling van Tarkovsky en heeft distributierechten op films. Ik vermoed dus dat we weer wat films in de bioscopen (en niet alleen Eye) kunnen verwachten?
Alleen over Nostalghia was laatst nog geen overeenstemming bereikt, rest van Tarkovsky's speelfilms (vanaf De Jeugd van Ivan) zijn al wel zeker en deze zullen net als Stalker vorig jaar inderdaad ook in andere bioscopen te zien zijn.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Nostalghia is met Tempo di Viaggio de enige twee die ik nog niet gezien heb. En alles voor Ivan's Childhood maar die zijn niet legaal te krijgen. Iets om naar uit te kijken.

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
Intens en hypnotiserend, koud en brandend: deze zomer staat de actrice Isabelle Huppert in de spotlights in Eye. Met meer dan dertig films, interviews, gasten en Q&A’s brengt Eye van 10 juli t/m 28 augustus 2019 een hommage aan deze fenomenale actrice. Naast het retrospectief brengt Eye een aantal hoogtepunten uit in de filmtheaters: Les Valseuses, La Céremonie, La Dentellière en La Pianiste.

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
Michael Mann, de perfectionist uit Hollywood, werd bekend door de legendarische tv-serie Miami Vice, de misdaadthrillers Heat en Thief en het kassucces The Last of the Mohicans, maar Eye laat in dit retrospectief al zijn twaalf speelfilms zien, plus een paar afleveringen van Miami Vice.
Er zijn ook specials met muziek en discussie. Bovendien komt Pieter Jan Brugge een masterclass geven. Hij was onder meer als producent nauw betrokken bij drie films van Michael Mann.
30 augustus t/m 18 september 2019

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
Met beeldrijke en associatieve vertellingen als Andrej Roebljov (1966), Solaris (1971), De spiegel (1974) en, vooral, Stalker (1979), verwierf Andrej Tarkovski (1932-1986) faam als een van de belangrijkste vernieuwers van de cinematografische taal. Eye wijdt dit najaar een solotentoonstelling en een filmprogramma aan de vermaarde filmer-mysticus en zoomt in op Tarkovski’s zoektocht naar existentiële waarheid. De tentoonstelling omvat unieke documenten – brieven, foto’s en polaroids – die nooit eerder in Nederland te zien zijn geweest; in het zaalprogramma zijn alle digitaal gerestaureerde films te zien.
Andrei Tarkovsky | The Exhibition | Tentoonstelling | Eye - eyefilm.nl

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
"Kunst… omdat het moet":
Bij de vertoning van de documentaire over de voorman van de Fluxus-beweging, George Maciunas, gaven regisseur Jeffrey Perkins en assistant-director Liz Dautzenberg een Fluxus Ping-Pong Demonstratie op de trappen van Eye.
George - The Story of George Maciunas and Fluxus bij Eye Film in Amsterdam | Eye - eyefilm.nl

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
Eye krijgt prijs van kunstcritici - Filmkrant
De Nederlandse tak van de internationale vereniging van kunstcritici (AICA) bekroont Eye dit jaar met de AICA-oorkonde.
Lof van kunstcritici is niet ieder filmmuseum gegeven, dus het is bijzonder dat de in AICA verenigde kunstcritici met hun jaarlijkse prijs Eye bekronen. Eye dankt het niet aan zijn filmprogramma, maar aan zijn tentoonstellingen.
In de woorden van de jury:

Mochizuki Rokuro
-
- 18929 berichten
- 15674 stemmen
Een Roemeens programma in januari 2020. Met aardig wat klassiekers zo te zien - maar ook Alice T. die ik toevallig vanavond op MUBI heb gekeken.