• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.315 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.063 gebruikers
  • 9.218.803 stemmen
Avatar
 
banner banner

El Último Caballo (1950)

Komedie | 85 minuten
3,20 5 stemmen

Genre: Komedie

Speelduur: 85 minuten

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Edgar Neville

Met onder meer: Fernando Fernán Gómez, Conchita Montes en José Luis Ozores

IMDb beoordeling: 7,0 (273)

Gesproken taal: Spaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot El Último Caballo

Fernando heeft zijn dienstplicht bij de cavalerie op zitten. Hij besluit om Bucéfalo te kopen, het paard dat hij deze tijd bereden heeft, en keert met het dier terug naar Madrid. Maar in de tijd dat hij weg is geweest is de stad veranderd en hij kan niet eens de stallen terugvinden. Hij merkt dat hij ook geen tijd heeft om het paard te verzorgen en gaat op zoek naar een oplossing.

logo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Ooit bestond ze nog : de cavalerie etymologisch correct te paard...weet niet wanneer ze dat hier afgeschaft hebben, in Spanje schijnbaar tegen 50. Een burgeroorlog win je er waarschijnlijk niet mee.

Hoe dan ook, het is een origineel uitgangsgegeven voor een film- te meer omdat de knol niet eens kan praten- bedacht door auteur Neville zelf. Sommigen beschouwen dit werk zelfs als een soort neo- realisme op zijn Spaans, enkele pundits zien er- verrassend- allerhande anti- Franquistische boodschappen in. Ik lees dit eerder als een onbekommerd, reactionair product van oeraristocraat Neville en een dolletje.

1 van de eerste rollen van FG als verloren ziel in de moderne grootstad die hij later vaak zou herhalen, al moet hij nu niet voor een gezinnetje zorgen maar voor 4bener Bucephalo. Gaat uiteraard niet zo gemakkelijk en levert absurde situaties op, al dienen wij te beklemtonen dat Neville niet mikt op de schaterlach via slapstick en andere kluchtigheid, maar eerder op een glimlach via zijn typische karakterschetsen naar het Spaanse leven.

Behalve reeds genoemden nog de later beruchte Ozores als pompier- buddy van FG die het meest voor de lach moet zorgen via zijn onnozele gebrabbel, en natuurlijk Montes het vriendinnetje van de regisseur, hier later ook vriendinnetje van de held. Maar eigenlijke protagonist als meestal bij Neville Madrid, geschoten op locatie.

Zo komen wij op iets vreemds : dat Madrid anno 1950 was wel heel erg dorps en pre- modern in onze ogen, en de rants van FG omtrent de goddeloze, verdorven grootsteden met hun helse machines doet anno nu wel erg bizar aan. Die "file "moest gereconstrueerd worden in de studio ! En verder was het nogal stil op straat daar. Misschien daarom dat sommige critici hier juist een kritiek op de toenmalige achterlijkheid ter plaatse in lezen. Zal wel meevallen, en Neville lijkt te sympathiseren met het neo- ludditisme van de protagonist.

Opmerkelijk ook dat deze ouwe Spaanse film zowaar diervriendelijk lijkt te zijn : we zien - echte- beelden van een knol die wordt gespiest tijdens een corrida ( u weet wel met een picador erop ) , maar Neville lijkt te suggereren dat dit best wel zielig is, niet eens evident toen en daar.

Tenslotte lijkt het me duidelijk dat de personages en thematiek van de film teruggaan op don Quijote, net als Cervantes was Neville een grootmeester van de ironie en het tegenovergestelde van een believer in wat dan ook of een zedenprofeet.

Een release met onderschriften is er bij mijn weten niet, deze film duikt op in allerlei filmbufflijstjes dus er moeten wel fansubs zijn lijkt me.

Voor Neville buffs zal dit echter niet meteen ideaal kijkvoer zijn.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Degelijk. Een aardige komedie waarin de hoofdpersoon zijn paard een leven binnen de stierenarena wil sparen en daarom besluit om het te kopen en mee naar de hoofdstad te brengen. Die hoofdstad is inmiddels 'modern' geworden en een paard stallen blijkt een lastige opgave in een stad waar paardenstallen omgebouwd zijn tot parkeergarages.

De film is kwalitatief prima in orde, zowel wat de acteerprestaties, script en dialogen betreft. Daarnaast is het een tijdsdocument geworden die een kijkje biedt in het Madrid van destijds. De humor werkt aardig, maar de film vindt zijn waarde vooral in de kwaliteit en als tijdsdocument. Mooie toepasselijke en nostalgische titel trouwens. 3.5*


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

pippo il buffone schreef:

...enkele pundits zien er- verrassend- allerhande anti- Franquistische boodschappen in.

Nergens te bekennen inderdaad.