• 13.678 nieuwsartikelen
  • 171.385 films
  • 11.359 series
  • 32.307 seizoenen
  • 633.691 acteurs
  • 197.060 gebruikers
  • 9.218.594 stemmen
Avatar
 
banner banner

Oberst Redl (1985)

Drama | 144 minuten
3,35 55 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 144 minuten

Alternatieve titel: Colonel Redl

Oorsprong: Hongarije / Oostenrijk / West-Duitsland

Geregisseerd door: István Szabó

Met onder meer: Klaus Maria Brandauer, Hans Christian Blech en Armin Mueller-Stahl

IMDb beoordeling: 7,4 (3.484)

Gesproken taal: Duits

Releasedatum: 21 november 1985

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Oberst Redl

Redl, een arme Oekraïner, werkt zich begin 20e eeuw, naar de top van het Oostenrijkse leger. Hij weet zijn homoseksualiteit geheim te houden. Omdat hij veel talen spreekt, krijgt hij van Keizer Franz-Josef de opdracht om de Russen te bespioneren. Redl bespeelt het ene land met het andere en geniet van de financiële en seksuele geneugten die hem ten deel vallen. Dan blijkt dat het geheim van zijn seksuele aard uitgelekt is.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van zaaf i

zaaf i

  • 77 berichten
  • 394 stemmen

waarom staat deze film niet in de imdb??? net als szabo's andere meesterwerk mephisto...


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Ik vind Mephisto van dezelfde regisseur net wat sterker. De verborgen homoseksualiteit had wat mij betreft wat meer aandacht kunnen krijgen, het verraad meer uitgediept. De film duurt iets te lang. Wel weer een ijzersterke rol van Klaus Maria Brandauer.


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4203 stemmen

Sterke film, maar er had hier en daar wel wat meer in gezeten.


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10818 berichten
  • 8156 stemmen

gauke schreef:

De verborgen homoseksualiteit had wat mij betreft wat meer aandacht kunnen krijgen, het verraad meer uitgediept. Wel weer een ijzersterke rol van Klaus Maria Brandauer.

HIer ben ik het allemaal mee eens. Maar het blijft evengoed een ijzersterke film, mede door de fraaie, gedetailleerde aankleding van de film en sets. Redl heeft echt bestaan en het is de vraag welke mate in deze film fictie en welke geschiedkundig trouw is. Hij schijnt wel briljant in contraspionage te zijn geweest en het is dus vreemd dat hij zelf dan voor de Russen spioneerde?


avatar van Flavio

Flavio

  • 4764 berichten
  • 5055 stemmen

Redelijk maar beetje langdradig drama dat zich afspeelt tijdens de nadagen van het Habsburgse rijk. De decors en aankleding zijn gedetailleerd, maar het komt allemaal een beetje flets over, niet vergelijkbaar met de kleurrijke historische drama's van bv Visconti. De film meandert soms ook alle kanten op. Zo zijn er duidelijke hints naar misbruik in zijn jeugd, een huwelijk komt min of meer uit de lucht vallen, er zijn wat korte scenes die de spionagewerkzaamheden aanstippen, maar het blijft allemaal wat fragmentarisch en komt daardoor niet echt uit de verf.


avatar van wihu61

wihu61

  • 907 berichten
  • 474 stemmen

zaaf i schreef:

waarom staat deze film niet in de imdb??? net als szabo's andere meesterwerk mephisto...

Staan er allebei in, Oberst Redl alleen onder Colonel Redl


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9549 berichten
  • 4430 stemmen

Een wat oudbollig overkomend rise & fall kostuumdrama over Alfred Redl, een man van eenvoudige afkomst die een blitzcarrière maakt in de laatste dagen van het Habsburgse leger. Hij schopt het tot hoofd van de spionageafdeling van het rijk. Afkomst en etnische achtergrond waren in die tijd veel belangrijker dan alleen maar ambitie en begeestering. Redl is een patriot en loyale militair, maar wanneer hij moet werken voor de manipulerende aartshertog, keren de politieke intriges zich tegen hem. . Politieke belangen staan daar boven. Er wordt vaak naar zijn homoseksualiteit verwezen, maar ik had niet de indruk dat dit verder relevant was voor de film, behalve dan dat hij dit moest verbergen.

Oberst Redl is niet helemaal slecht, met de kostumering en de walsen, maar het mist voor mij toch de dramatiek en dialogen die de aankomende tragedie moeten accentueren. Zo komt het conflict tussen hem en zijn jeugdvriend Kubinyi helemaal niet sterk over. Ook zijn betrokkenheid als spion voor de Russen blijft onuitgewerkt; het lijkt in de film vooral dat hij er werd ingeluisd in een vuil politiek spel


avatar van wihu61

wihu61

  • 907 berichten
  • 474 stemmen

Filmkriebel schreef:
Er wordt vaak naar zijn homoseksualiteit verwezen, maar ik had niet de indruk dat dit verder relevant was voor de film, behalve dan dat hij dit moest verbergen.


Dacht ik ook aanvankelijk, maar die jongeman die tegen het einde van de film hem "verleidde" om militaire informatie te verklappen vormt toch wel een definitief keerpunt.

Wat is die Brandauer toch een geweldige acteur... Schitterende trilogie met Mephisto voor mij als uitschieter


avatar van wihu61

wihu61

  • 907 berichten
  • 474 stemmen

Baggerman schreef:

HIer ben ik het allemaal mee eens. Maar het blijft evengoed een ijzersterke film, mede door de fraaie, gedetailleerde aankleding van de film en sets. Redl heeft echt bestaan en het is de vraag welke mate in deze film fictie en welke geschiedkundig trouw is. Hij schijnt wel briljant in contraspionage te zijn geweest en het is dus vreemd dat hij zelf dan voor de Russen spioneerde?

Aan het begin wordt medegedeeld dat de film gebaseerd is op een roman, de persoon Redl heeft wel bestaan, maar de film is wat de persoon betreft toch deels fictief, hij was minder invloedrijk dan de film suggereert.


avatar van joolstein

joolstein

  • 10091 berichten
  • 8341 stemmen

Alfred Redl (1864 - 1913) was een militaire officier die carrière maakte in het Oostenrijks-Hongaarse leger en opklom tot het hoofd van het Evidenzbureau, de contraspionageafdeling. Hij was een van de leidende figuren die radicale innovaties en het gebruik van geavanceerde technologie introduceerde in het spionagewerk van vóór de Eerste Wereldoorlog. Een film waarvan ik de keuzes die het maakt niet goed begrijp. Het scenario, waarvan men aan het begin al aangeef dat het fictief is en losjes geïnspireerd is op een toneelstuk, werd zeer taai opgevoerd. Vanaf het begin als je Redl als kleine jongen ziet wordt er gehamerd op zijn keizersgezindheid (Franz Josef) en dat hij van lage afkomst was, Hier komen als hij hogerop komt ook nog het Joods zijn en de aantrekkingskracht voor mannen bij. De film krijgt daardoor iets weg van een langzaam bewegende en repetitieve formule. Die met een grote hoeveelheid aan scènes met aristocratische geneugten, pianorecitals, theerituelen, pratende of overleggende soldaten of opdrachten uitdelende superieuren het te vaak probeert duidelijk te maken? Pas in de laatste veertig minuten werd het interessanter als aartshertog Franz Ferdinand een web van intrige spint, en het uiteindelijk onontkoombare einde. Helaas was ook het einde vrij langgerekt. Tja en als de film uit 1985 er meer uitziet als iets wat in de jaren '60 werd opgenomen met dezelfde uit die tijd stammende acteerwerk....is het een best zware opgave om het die lange speeltijd vol te houden. De uniformen, kleding en locaties zagen er dan weer wel authentiek uit maar als je verhaal toch al fictief was waarom zoveel inzetten op een grijzere werkelijkheid.