• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.313 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.062 gebruikers
  • 9.218.769 stemmen
Avatar
 
banner banner

Desiderio (1946)

Drama | 73 minuten
3,00 1 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 73 minuten

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Marcello Pagliero en Roberto Rossellini

Met onder meer: Massimo Girotti, Carlo Ninchi en Elli Parvo

IMDb beoordeling: 6,4 (256)

Gesproken taal: Italiaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Desiderio

"There's a girl like her in every town!"

Een jonge vrouw heeft het gehad met haar leven in Milaan. Daar komt nog bij dat een zeer goede vriend van haar zelfmoord pleegt. Ook voelt ze zich waardeloos tegenover haar geliefde. Hierdoor keert ze terug naar haar geboorteplaats, een klein dorpje tussen de Abruzzi bergen in. Hier zit het haar ook niet echt mee en krijgt ze het nodige te verduren. Haar vader hoeft haar niet meer te zien en ze wordt gechanteerd voor seks door een oude geliefde. Hoe lost ze dit op?

logo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Nando Mancini

Giovanni Mirelli

Paola Previtali (as Elly Parvo)

Anna Previtali Mancini

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Nog geen stemmen voor deze klassieker van RR, grondlegger van de Italiaanse auteurscinema...? Toch minstens even invloedrijk en geniaal als RCA,GAZ, of Paisà imho...en zeker genialer dan het ernstig overschatte burgermansfilmpje VIA...let ook op de revolutionaire montage...misschien komt het omdat Pagliero deze film afmaakte, een nobody, en is het een kwestie van naamsfetishisme...anders zou gogard wel hebben gezegd dat we allemaal vol Desiderio zitten...misschien heeft ie dat ook wel gezegd...

De moeizame onstaansgeschiedenis van de film is gekend: RR wilde eigenlijk een film maken die speelde in het grootstadsmilieu van spoorwegarbeiders waar cinema verité en erotisch melodrama mekaar zouden ontmoeten in een soort Ossessione RR style, maar in de grootstad kon vanwege de bombardementen vanaf 43 niet meer fatsoenlijk gefilmd worden, vandaar dat na hervatting van de opnamen werd besloten de setting te veplaatsen naar de Abruzzen, waar Pagliero in 45 dan de boel overnam.
Van de synopsis klopt werkelijk geen reet: Parvo heeft het prima naar haar zin als hoertje in Rome, ook al ziet ze hoe een haar volslagen onbekende jongedame van 3 hoog naar beneden springt. Zonder gewetensbezwaren palmt ze de brave bloemist Ninchi in die zij wil huwen, ze wil echter wel toestemming vragen bij haar ouders in een dorpje in de Abruzzen, terwijl haar geliefde naar zijn ouders in Florence reist.
Eenmaal in het dorp aangekomen leren we dat de immorele heldin ter plaatse al bekend stond als een monster van goddeloosheid en ontucht, iets waarvan haar schoonbroer Girotti poogt te profiteren, evenals een booswicht die dreigt haar CV te openbaren, tenzij hij- desnoods in natura- wordt betaald.
Wie bekend is met de veristische traditie weet na een paar minuten al hoe het afloopt, de autoriteiten spraken schande van deze nihilistische vuiligheid en nog meer van de vele erotisch geladen scènes waar Parvo zelfs even geheel naakt te zien is. Tot overmaat van ramp worden de enige stichtelijke woorden dan ook nog eens uitgesproken door de bad guy, meteen ook de laatste woorden uit de film.
Dit is dus het soort human interest drama's waarvan intellectuelen beweren dat Antonioni en gogard ze zouden hebben gemaakt...maar die ze nooit hebben gemaakt...