

Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: William Petersen, Willem Dafoe en John Turturro
IMDb beoordeling:
7,3 (43.314)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 6 februari 1986
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot To Live and Die in L.A.
"A federal agent is dead. A killer is loose. And the City of Angels is about to explode."
Richard Chance en Jim Hart zijn vrienden en partners bij de Secret Service in Los Angeles. Als Hart vlak voor zijn pensioen wordt vermoord door de valsemunter Eric Masters, zweert Chance wraak. Hij is het zat het spel volgens de regels te spelen en chanteert, negeert directe bevelen en gaat tegen het verkeer in op de snelweg. Chance laat geen middel onbenut om de aalgladde maar dodelijke Masters te pakken, maar zijn obsessie blijft niet zonder gevolgen. Zal de bittere wraak uiteindelijk tot zijn eigen ondergang leiden?
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Chance
Eric Masters
John Vukovich
Bianca Torres
Carl Cody
Bob Grimes
Ruth Lanier
Jim Hart
Jeff Rice
Thomas Bateman
Video's en trailers
Reviews & comments

james_cameron
-
- 6567 berichten
- 9479 stemmen
Met terugwerkende kracht toch wel enigzins een klassieker, al dateert de muziek van Wang Chung het geheel behoorlijk. Neemt niet weg dat de soundtrack sporadisch wel effectief en nog steeds best cool is, zoals bij de begincredits. De plot is vrij simpel maar intrigerend genoeg, vooral door de aanwezigheid van zoveel compleet immorele figuren, aan beide kanten van de wet. William Petersen is prima in de hoofdrol; naast hem zijn het vooral Willem Dafoe en John Turturro die opvallen als bad guys. Het camerawerk is na al deze jaren nog steeds indrukwekkend en het is nu duidelijk te zien hoeveel hedendaagse filmmakers door de look van de film zijn geïnspireerd. Regisseur Friedkin mag dan zijn autoachtervolging uit The French Connection niet kunnen overtreffen, maar cool is die aktiescene tegen het verkeer in in ieder geval wel!

Montorsi
-
- 9668 berichten
- 2336 stemmen
Inderdaad een dijk van een film. Ook gekeken naar aanleiding van Drive, de overeenkomsten lijken me wel duidelijk qua stijl, sfeer en inhoud.
Het begint eigenlijk al behoorlijk flitsend, eerste stuk vond ik bijzonder sterk al, waarna het vooral een kwestie van sfeertschepping is. Lang hangt het verhaaltje een beetje aan de zijkant, tot het laatste halfuur ongeveer, waarin de fouten en risico's zich uitbetalen.
Erg coole (foute) soundtrack ook, erg sfeervol. Ook erg cool geschoten en de personages spreken tot de verbeelding.
Memorabele film, erg leuk om een keer gezien te hebben. 4*

Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Voor de snelle handelaars, alleen vandaag en morgen nog gratis te bekijken via MGM On Demand!

Apster
-
- 1461 berichten
- 6920 stemmen
Gaaf 80's filmpje dit zeg, die hier toch wat meer waardering zou mogen krijgen. Wist niet dat dit een inspiratiebron voor Refn's Drive zou kunnen zijn, maar tijdens het kijken was dit direct mijn eerste gedachte. Coole foute intro, verdorven personages, keihard geweld, een geweldige autoachtervolging en zelfs die soundtrack deed het hem wel (hoe fout die muziek van Chung ook mag klinken). Met het eigenaardige en duistere sfeertje zat het ook wel goed. Deed verder ook denken aan Mann qua sfeer, personages en locaties.
Dikke 3,5*, film blijft toch wel hangen na een nachtje slapen, dus kans op verhoging sluit ik eerlijk gezegd niet uit.

Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Thuiswedstrijd voor Friedkin. Misdaadverhaal met een verbeten cop en dan mag bij hem een loeiende autoachtervolging natuurlijk niet ontbreken. Een herhalingsoefening is het dan weer niet, daarvoor is de film sowieso al veel te sterk. De tijd heeft ook niet stil gestaan en zo zit je al rap in de onmiskenbare tachtiger jaren. Prachtig gekleurde letters tijdens de optiteling, een typische score die af en toe nog eens verrassend sterk is en een cast vol met inmiddels bekende koppen.
Wat misschien nog wel het meest opvalt, is Los Angeles, die bijna (of helemaal) een hoofdrol opeist. Met een stad in de titel ben je uiteraard min of meer verplicht het eens goed onder de loep te nemen, maar desalniettemin de complimenten aan de locatiescout en Robby Müller's fotografie. Verder stoer, sexy, hard en compromisloos met een plot dat geen grammetje vet om het lijf heeft. Friedkin's keuze voor het slot is de kers op de taart. Zo hoort een misdaadfilm te zijn. Hulde.

Edie
-
- 3185 berichten
- 1220 stemmen
Verouderde film, maar heerlijke 80's sfeer. Vette achtervolgingsscene ook. 3.5*

dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Erg rauwe 80's misdaadfilm. To Live and Die in L.A. ademt het tijdperk uit en doet in dat aspect vaak denken aan Miami Vice en Manhunter. Laatstgenoemde komt uiteraard door de (sterke) rol van Petersen. Wat vooral opvalt is de onconventionele aanpak en het vermijden van elke vorm van romantiek. Zelfs de agent komt er hier erg slecht vanaf. Erg fijn. Hoogtepunt is uiteraard de magnifieke achtervolgingsscène.
3,5*

Mindreader
-
- 83 berichten
- 118 stemmen
Thuiswedstrijd voor Friedkin. Misdaadverhaal met een verbeten cop en dan mag bij hem een loeiende autoachtervolging natuurlijk niet ontbreken. Een herhalingsoefening is het dan weer niet, daarvoor is de film sowieso al veel te sterk. De tijd heeft ook niet stil gestaan en zo zit je al rap in de onmiskenbare tachtiger jaren. Prachtig gekleurde letters tijdens de optiteling, een typische score die af en toe nog eens verrassend sterk is en een cast vol met inmiddels bekende koppen.
Wat misschien nog wel het meest opvalt, is Los Angeles, die bijna (of helemaal) een hoofdrol opeist. Met een stad in de titel ben je uiteraard min of meer verplicht het eens goed onder de loep te nemen, maar desalniettemin de complimenten aan de locatiescout en Robby Müller's fotografie. Verder stoer, sexy, hard en compromisloos met een plot dat geen grammetje vet om het lijf heeft. Friedkin's keuze voor het slot is de kers op de taart. Zo hoort een misdaadfilm te zijn. Hulde.
Mooie analyse. De film ademt inderdaad 1 en al 80's uit, maar onderscheid zich vooral door de donkere, nihilistische toon, itt de meeste leeftijdsgenoten.

Quentin
-
- 10202 berichten
- 8447 stemmen

Filmkriebel
-
- 9549 berichten
- 4430 stemmen
Wat een klote-alternatief-einde... geef me maar het schitterende originele einde... een hoofdpersonage laten ombrengen is net een gigantisch goede zet . Dat was ook één van de redenen dat ik deze film nooit ben vergeten.

Quentin
-
- 10202 berichten
- 8447 stemmen
Verschrikkelijk inderdaad, lijkt wel het einde van een komedie of buddyfilm. Treffende omschrijving die men er van geeft 'the Eddy Murphy ending to 'To Live and Die in L.A.'.

Wouter
-
- 18698 berichten
- 3049 stemmen
Met terugwerkende kracht toch wel enigzins een klassieker!
Vreemde opmerking, eigenlijk. Iets wordt door de jaren heen een klassieker of niet. Dat bepaalt niet 1 iemand en dus ook niet 'met terugwerkende kracht'.

Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
En persoonlijke klassiekers mag je ook niet hebben, potver!

Robertiamo
-
- 23 berichten
- 20 stemmen
Topfilm, heb hem nu op Blu-ray en ik moet zeggen dat de film op VHS mijn voorkeur geniet, vooral omdat ik hem ooit zo voor het eerst gezien heb.
Sentiment speelt bij deze film een grote rol maar de Blu-ray is op en top helder, geluid is een beetje achterhaald maar een kniesoor die daar over valt.

Willy Wartaal
-
- 433 berichten
- 3772 stemmen
Toffe film, goede sfeer, fijn gefilmd en nergens saai. Maar eigenlijk is alles nadat Chance doodgaat kut, het feit dat hij doodgaat vond ik in principe wel sterk. Gewoon erg jammer van de laatste paar minuten, die hebben zo goed als alles voor me verpest. Zinema zei het al eerder zag ik op pagina 2, sluit me volledig bij hem aan.

de grunt
-
- 4327 berichten
- 1573 stemmen
De soundtrack is erg cool en de actie- en achtervolging-scenes zijn op niveau.
Hier tegenover staat een wel erg pover 'Cop'-scenario , en dit geeft deze culthit niet de inhoudelijke substance die je normaliter toch mag verwachten van een Friedkin.
Een buiging wil ik wel gemaakt hebben voor William Dafoe. Wat is die man toch een genot op het witte doek (met die nasty smile).

Boneka
-
- 2568 berichten
- 1341 stemmen
Zojuist op blu ray gezien. Aardige transfer maar had beter gekund. De muziek is helaas een grote spelbreker in deze film. Was het maar iets van Miami Vice. Film begint wat rommelig, van de hak op de tak, maar is verder goed te volgen. Geen bijster verhaal, maar alles kijkt lekker weg. De auto achtervolging was leuk. Eind was verassend. De laatste minuten een beetje jammer. Al met al lekkere jaren 80 film, maar niet hoogstaand. Black Rain uit 89 vond ik een heel stuk beter.

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Die muziek vond ik net echt nice in deze film. In retrospect een beetje een rare keuze van realist Friedkin om eendagsvlieg Wang Chung te kiezen voor de soundtrack, maar het werkte wonderwel. Echt zo'n film om vingers en duimen van af te likken. De combinatie van Friedkins obsessie met het praktische/realistische plus zijn zijn cynische inborst, met het uitbundige 'dit is NU'-gevoel van de jaren '80 in één film... Daar leef ik bijna voor.
Black Rain heb ik dan weer uitgezet.

ghostman
-
- 5735 berichten
- 5 stemmen
Black Rain heb ik dan weer uitgezet.

Leland Palmer
-
- 23770 berichten
- 4818 stemmen
Uitstekende prent van regisseur Friedkin. Los Angeles als locatie; altijd goed. Petersen in de hoofdrol, met o.a. Dafoe ernaast. Helemaal goed. En verdorie, 'Wang Chung' die de soundtrack doet, dat kon toch echt niet mis gaan vanavond. En nee zeker niet, ik heb me heel erg vermaakt met deze heerlijke 80's prent.
De sfeer is uitstekend, ook in december en januari is L.A. heerlijk vertoeven. De typische soundtrack is uitstekend en past precies in het totaalplaatje. Bij Petersen krijg ik altijd flashbacks naar 'Manhunter', dus dat is sowieso goed en Friedkin weet er verder gewoon een puike politie-misdaad van te maken. Een film met verrassende wendingen, vooral de dood van Chance komt hard aan, maar is wel érg sterk.
Cinematografisch sterk met veel mooi geschoten plaatjes en de achtervolging is heerlijk. 'To Live and Die in L.A.' is een film die dicht bij mijn smaak ligt. Ik hou van de jaren 80 en vooral in L.A. Op zoek naar meer.

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Misschien wel de beste politiefilm uit de jaren 80. Vind deze veel beter dan het geliktere broetje Maimi Vice (de tv serie) dat veel meer succes oogstte.
Sterk verhaal, goede karakters en prachtig eind. Enorm fijn sfeertje ook. Heb genoten!
4,5

de grunt
-
- 4327 berichten
- 1573 stemmen

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Ik niet. Ben nooit echt onder de indruk geraakt van Manhunter. Colors zou ik eensmoeten herzien.

Donkerwoud
-
- 8414 berichten
- 3821 stemmen
Broeierige jaren '80 nostalgie. Het heeft z'n charme dat het onzinverhaaltje, over het oppakken van een moorddadige valsemunter, bloedserieus wordt gebracht. Alles straalt namelijk een compleet gedateerde eighties coolheid uit. De manier waarop de twee machomannetjes William L. Petersen (hardboiled detective) en Willem Dafoe (psychopathische kunstschilder) elkaar steeds bij de kloten hebben in een venijnig kat en muis spel. De twee acteurs spelen met de intensiteit alsof het een zwaarmoedig holocaustdrama betreft. De geflipte actiescènes worden volledig over the top gebracht. Enerverend en energiek, omdat het schokkerige camerawerk de hectiek en de adrenaline maximaal overbrengt.
Dan klinkt er nog de soundtrack van new wave band 'Wang Chung'. Populaire hits gemixt met het gebruikelijke synthesizer gedreun van weleer. De gekozen achtergrondmuzak is natuurlijk wansmakelijke kitsch, maar de smeuïge foutheid ervan is een perfecte omkadering bij de beelden van stoere mannen, mooie vrouwen en snelle auto's. Een fijne onderdompeling in de jaren tachtig cinema van toen mannen nog hopeloos probeerden om stoer te zijn door hun biceps te showen tijdens hun fitness oefeningen. Toen CGI nog niet de actie glad streek maar het beeld gevuld kon worden met een groots opgezette autoachtervolging, waar nog veel op het spel leek te staan voor de personages en de uitkomst niet al lang en breed in de lijn der verwachtingen lag. Smullen!

baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
De titel klinkt erg bekend maar de film zelf laat nou niet zo snel een belletje rinkelen. Ziet er erg 80s uit, dus ik denk dat de film eens op ga zoeken.

(verwijderd)
-
- 1480 berichten
- 0 stemmen
Knap zeg, het eerste uur van een film volproppen met een onzinnige introductie dat ook in 5 minuten had gekund.
Elf goede voetballers zijn nog geen goed team, en zo zijn 11 'goede' factoren nog geen goede film blijkt; het komt namelijk erg geforceerd over. Zo van: Ach, laten we een populair genre van dit moment filmen in Los Angeles, lekker muziekje op de achtergrond, Willem Dafoe een tof rolletje geven en dan moet het goed komen. Missie gefaald.
Overeenkomsten met Drive? Ik zie toch echt het lompe tegenovergestelde. Het lijkt wel een parodie.
Concluderend is het een inhoudsloze politiefilm met een niet-pakkende sfeer, die zelfs geen karakter kent die minpunten doet vergeten. Het plot had de gemiddelde scholier kunnen schrijven in een tussen uurtje.
Het laatste nieuws

Netflix schrapt vierde seizoen 'Heartstopper, maar komt wel met speelfilm

De streamingtop van Netflix: deze tien films worden nu het meest bekeken

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino vanavond te zien op televisie

Tweevoudig Oscarwinnaar 'Mystic River' van Clint Eastwood komt binnenkort weer naar Netflix
Bekijk ook

Mississippi Burning
Misdaad / Drama, 1988
185 reacties

Sorcerer
Avontuur / Thriller, 1977
139 reacties

I, Daniel Blake
Drama, 2016
145 reacties

Blue Velvet
Mystery / Thriller, 1986
745 reacties

The Day of the Jackal
Thriller / Drama, 1973
130 reacties

Marathon Man
Thriller / Drama, 1976
210 reacties
Gerelateerde tags
hold-up robberybungee-jump agentwraakcounterfeitlos angeles, californiëauto achtervolgingsecret servicecounterfeit moneyneo-noir
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.