

Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: William Petersen, Willem Dafoe en John Turturro
IMDb beoordeling:
7,3 (43.314)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 6 februari 1986
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot To Live and Die in L.A.
"A federal agent is dead. A killer is loose. And the City of Angels is about to explode."
Richard Chance en Jim Hart zijn vrienden en partners bij de Secret Service in Los Angeles. Als Hart vlak voor zijn pensioen wordt vermoord door de valsemunter Eric Masters, zweert Chance wraak. Hij is het zat het spel volgens de regels te spelen en chanteert, negeert directe bevelen en gaat tegen het verkeer in op de snelweg. Chance laat geen middel onbenut om de aalgladde maar dodelijke Masters te pakken, maar zijn obsessie blijft niet zonder gevolgen. Zal de bittere wraak uiteindelijk tot zijn eigen ondergang leiden?
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Chance
Eric Masters
John Vukovich
Bianca Torres
Carl Cody
Bob Grimes
Ruth Lanier
Jim Hart
Jeff Rice
Thomas Bateman
Video's en trailers
Reviews & comments

Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Blu-ray op de mediaplayer staan! Ik had dus al bedenkingen bij mijn score.
Naar 3,5* gezet. Echt geen idee wat me bezielde toen. Cool sfeertje, lekkere auto-achtervolging, leuke foute muziek....

kos
-
- 46493 berichten
- 8687 stemmen
Ga hem ook maar eens herzien. Erg lang geleden en toch wel in m'n straatje.

606
-
- 23834 berichten
- 12036 stemmen
Zulke klassiekers moeten ze meer maken, geweldige harde politie film.
Achtervolging scene is zo goed en spannend.
Andere actie was ook goed, en de film heeft toch ook wel een wending die je niet verwacht vandaar de titel ook.
Acteren was ook meer dan prima.
4 sterren

yeyo
-
- 6335 berichten
- 4524 stemmen
To Live and Die in L.A. is een zeer ambivalente film met inderdaad een nihilistisch mensbeeld.
Maar in plaats de film een vuile look te geven en de locaties voor te stellen als rattennesten (à la Abel Ferrara), kiest Friedkin voor een cleane, hypergestileerde aanpak: een frisse fotografie, vlotte editing, dynamisch camerawerk en natuurlijk de pop deuntjes van Wang Chung.
Het geeft de film iets erg dubbelzinnig, aangezien er gefocust wordt op enkele grimmige personages. Naast het feit dat ze allemaal egoïstisch zijn, zijn ze ook behoorlijk incompetent (tegen de conventies van het genre). Het personage van Petersen vind ik zonder twijfel het interessantst: hij lijkt het archetype van roekeloze flik te spelen, een personage dat meestal in cinema naar het einde evolueert als een gevalletje 'ruwe bolster blanke pit'. Hier blijkt niets minder waar te zijn: Petersen speelt een amoreel, egocentrisch, agressief personage die zijn leven en dat van anderen op het spel zou zetten voor wraak. Door afstand tussen de personages en de kijker, kan Friedkin het zich ook permitteren om ze erg bruusk van het toneel te laten verdwijnen. De film kent enkele erg gewelddadige scènes, die door de soepele regie van Friedkin nergens als 'shock value' overkomen.
Maar naast de personage ontwikkeling is dit gelukkig ook gewoon een uitstekende actiethriller met een razendsnel tempo.

Betamax
-
- 1256 berichten
- 1231 stemmen
Aardige 80er jaren film.
Beetje over de top maar daar hielden ze toen van.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Naar aanleiding van Drive, die hier toch heel wat mosterd heeft weggehaald, deze maar eens herkeken. En dat beviel goed. De film werd bij zijn release vooral verkocht als dat er een nog betere achtervolging in zou zitten als in The French Connection. Dat blijft ik ook na herziening onwaar vinden. En dat de film verder vrij traag verloopt zal mij in die tijd van een hoge score (3*) af hebben gehouden. Onterecht.
Want ruim 25 jaar later blijkt dit een prima film. Een heerlijk desolaat sfeertje, een all star cast (waren toen up and coming), een fijn soundtrack en fantastische fotografie va niemand minder dan onze eigen Robby Muller. Sterke politiethriller die liefhebbers van het werk van Mann zker zal aanspreken. Fantastisch eind ook.
Verhoogd met een vol punt naar een dikke 4*

Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Bluray toevallig binnen gehad vd week. Erg zin in herziening.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die moet ik ook maar eens bestellen. Zag een matige dvd rip, denk dat er met optimale beeld- en geluidskwaliteit nog wel een 0,5 meer in zit. Echt tof filmpje dit.

Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Klopt, lijkt me het best tot zijn recht komen. Zelfde geldt voor bvb. een Cassavetes.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De populariteit van Drive mensen nieusgierig maakt naar Refn's inspiratiebronnen.

Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Nadat ik hier las dat dit een inspiratiebron is geweest voor het geweldige Drive, heb ik deze To Live and Die in L.A. bekeken. Zal allemaal best, behalve het openingsshot van een stad die van bovenaf gefilmd was zag ik niet veel vergelijkingen. Film zag er verder qua kleuren gewoon hartstikke lelijk uit en excelleert in drollige personages zonder enig charisma. Toch wel een vereiste voor dergelijke wraakfilmpjes.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Geef toe dat de personages wel wat scherper hadden gekund, maar de fotografie is toch echt prachtig en kent vele overeenkomsten met Drive. Zo ook de locaties en de voortdurende aanwezigheid van verkeer.

Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Ik ben gewoon absoluut geen fan van het fletse kleurenpalet dat gebruikt wordt in deze film. Veel producties uit de jaren '70 hebben daar in mijn ogen ook heel erg last van. Ik noem een Marathon Man en een French Connection (al moet ik die laatste wel eens herzien). Dan haak ik al gauw af, zo ook bij deze film.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ok, maar de scenes met zijn vrouwelijke tipgeefsters zijn vaak wel warm en kleurrijk. Op dat vlak komt het overeen met Drive. Maar daar zijn de warme scenes in de overhand en zijn de scenes met de gangsters ook minder 'bleak'. Ik hou juist wel van die vale look. De films die jij noemt vind ik dan okok meesterlijk. Al kan ik ook genieten van het overall warmere Drive.

Filmkriebel
-
- 9549 berichten
- 4430 stemmen
Ik zie niet in wat Drive met To Live and Die in LA te maken heeft. Ik vind beide films toch ver uit elkaar liggen met heel wat verschillen. Dat beiden zich in LA afspelen is dan nog één van de enige overeenkomsten die ik kan vinden.

Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
No offense verder maar als je de raakvlakken niet ziet dan is er toch wel wat mis met je perceptie. Drive ademt Friedkin, Peckinpah, Hill, en ja ik durf het te zeggen, John Cassavetes uit.

Filmkriebel
-
- 9549 berichten
- 4430 stemmen
Mijn gebrek aan perceptie verklaart natuurlijk alles... ik heb hier nog geen enkele keer gelezen wat de overeenkomst(en) zouden kunnen zijn.

Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als je die overduidelijke overeenkomsten al niet opvallen houdt het op maar wat overeenkomsten zijn bvb: het dynamische camerawerk, de editting, de algehele stilering, de setting, het gebruik van muziek, een semi nihilistische protagonist etc.
Je leest het juist heel vaak terug van films die beiden gezien hebben en zien de raakvlakken die beide films hebben.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Buiten opnames met gangsters zijn kill, binnen opnames met vrouwen zijn warm geschoten. Kapsel en jasje van hoofdpersoon hebben dezelfde schnit. Nihilistische instelling, geweldsuitbarstingen zijn direct extreem geweldadig, gebruik dezelfde soort locaties, (Parkeren onder viaduct, rijden door lege rioleringsafvoer, overeenkomst binnenlocaties, kwa kleur). Gebruik (80's achtige) popmuziek om sfeer te creëren, constante aanwezigheid verkeer.
Dit shot had zo uit Drive kunnen komen.
POV autoruit (Niet helemaal goed kwa kleur, maar wel een stijlvorm die in beide veelvuldig voorkomt. Beide films spelen zich ook grotendeels in auto's af.)
Overeenkomstig kleurgebruik
OK, het zijn misschien niet allemaal perfecte voorbeelden, maar ik moet het met google doen. Zou ik zelf screenshots kunnen kiezen, dan zou het geen probleem zijn nog veel duidelijker de overeenkomsten aan te tonen. Efin, genoeg thematische overeenkomsten genoemd.

Filmkriebel
-
- 9549 berichten
- 4430 stemmen
Ik kan me wel in enkele punten van jou vinden, maar om een paar dingen te noemen : de muziek, de POV's van achter autoruit en sporadische uitbarstingen komen wel vaker in films voor en zou ik ook niet representatief noemen voor een vergelijking. Tja, dan kan ik ook Drive met Ocean's Eleven gaan vergelijken omdat er een heist in zit, of met True Romance door de gewelduitbarstingen, of met Beverly Hills Cop omdat er 80s muziek in zit. Maar is voor mij te beperkt om de vergelijking aan te gaan. Net als NaomiWatts vind ik dan de vergelijking van Drive met werk van Peckinpah en Hill meer terecht.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
True Romance komt ook voort uit de school waar ook deze uit voortkomt (ooit gestart door Peckinpah, waarvan ook Hill weer een leerling is). Ik stel ook niet dat Drive een remake is van L.A, enkel dat Refn (en dat geeft hij zelf aan) hier zich wel duidelijk door heeft laten inspireren.
Oceans Eleven en BHC zijn veel vrolijker van toon en zijn ook komedies, LA en Drive zijn beide vrij nihilistische misdaadfilms. De meest overtuigende overeenkomst vind ik toch wel de look van de hoofdpersoon en het gebruik van de stad.
Hier nog wat links die het ook aanhalen.
To Live and Die in L.A. - Film and Video - Baltimore City Paper - citypaper.com
NICOLAS WINDING REFN, “DRIVE” | The Filmmaker Magazine Blog - filmmakermagazine.com
Drive | Movie Reviews | Rolling Stone - rollingstone.com
En daar worden ook andere bronnen van inspiratie genoemd, zoals Lynch en Mann. Ook die links vind ik duidelijk aanwezig.

mikey
-
- 28923 berichten
- 5098 stemmen
Ik kan me eigenlijk alleen nog die scenes herinneren dat de crimineel geld in de open haard gooit. En een briljante achtervolgingsscène.

Filmkriebel
-
- 9549 berichten
- 4430 stemmen
Dank Reinbo, zal die links eens rustig doornemen. Altijd interessante lectuur.

Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Buiten opnames met gangsters zijn kill, binnen opnames met vrouwen zijn warm geschoten. Kapsel en jasje van hoofdpersoon hebben dezelfde schnit. Nihilistische instelling, geweldsuitbarstingen zijn direct extreem geweldadig, gebruik dezelfde soort locaties, (Parkeren onder viaduct, rijden door lege rioleringsafvoer, overeenkomst binnenlocaties, kwa kleur). Gebruik (80's achtige) popmuziek om sfeer te creëren, constante aanwezigheid verkeer.
Dit shot had zo uit Drive kunnen komen.
POV autoruit (Niet helemaal goed kwa kleur, maar wel een stijlvorm die in beide veelvuldig voorkomt. Beide films spelen zich ook grotendeels in auto's af.)
Overeenkomstig kleurgebruik
OK, het zijn misschien niet allemaal perfecte voorbeelden, maar ik moet het met google doen. Zou ik zelf screenshots kunnen kiezen, dan zou het geen probleem zijn nog veel duidelijker de overeenkomsten aan te tonen. Efin, genoeg thematische overeenkomsten genoemd.
Als ik dit zo teruglees, kan ik het inderdaad allemaal wel beamen. Enkel voelt Drive gewoon veel warmer aan, maar dat zeg je zelf ook al.

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Dit is dan ook best een nare en kille film. Ook in de stilering merk je dat: heel afstandelijk gefilmd.

kinjutsu
-
- 1549 berichten
- 2582 stemmen
Wat begon als een vrij standaard filmpje (op de uitmuntende rol van Dafoe na), sloeg in eens radicaal om en wist me toch aardig te bekoren...
3,5*

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een typische jaren tachtig politiefilm, bijtend, realistisch en absoluut niet standaard, al is niet alles even boeiend. Het hoogtepunt is een vindingrijke achtervolgingsscène en de beelden van Los Angeles zijn mooi. William Friedkin is naast het maken van actiefilms, bedreven in het schilderen van complexe personages. William L. Petersen is goed als de grauwe, koppige agent.
Het laatste nieuws

Netflix schrapt vierde seizoen 'Heartstopper, maar komt wel met speelfilm

De streamingtop van Netflix: deze tien films worden nu het meest bekeken

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino vanavond te zien op televisie

Tweevoudig Oscarwinnaar 'Mystic River' van Clint Eastwood komt binnenkort weer naar Netflix
Bekijk ook

Mississippi Burning
Misdaad / Drama, 1988
185 reacties

Sorcerer
Avontuur / Thriller, 1977
139 reacties

I, Daniel Blake
Drama, 2016
145 reacties

Blue Velvet
Mystery / Thriller, 1986
745 reacties

The Day of the Jackal
Thriller / Drama, 1973
130 reacties

Marathon Man
Thriller / Drama, 1976
210 reacties
Gerelateerde tags
hold-up robberybungee-jump agentwraakcounterfeitlos angeles, californiëauto achtervolgingsecret servicecounterfeit moneyneo-noir
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.