

Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: William Friedkin
Met onder meer: William Petersen, Willem Dafoe en John Turturro
IMDb beoordeling:
7,3 (43.314)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 6 februari 1986
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot To Live and Die in L.A.
"A federal agent is dead. A killer is loose. And the City of Angels is about to explode."
Richard Chance en Jim Hart zijn vrienden en partners bij de Secret Service in Los Angeles. Als Hart vlak voor zijn pensioen wordt vermoord door de valsemunter Eric Masters, zweert Chance wraak. Hij is het zat het spel volgens de regels te spelen en chanteert, negeert directe bevelen en gaat tegen het verkeer in op de snelweg. Chance laat geen middel onbenut om de aalgladde maar dodelijke Masters te pakken, maar zijn obsessie blijft niet zonder gevolgen. Zal de bittere wraak uiteindelijk tot zijn eigen ondergang leiden?
Externe links
Acteurs en actrices
Richard Chance
Eric Masters
John Vukovich
Bianca Torres
Carl Cody
Bob Grimes
Ruth Lanier
Jim Hart
Jeff Rice
Thomas Bateman
Video's en trailers
Reviews & comments

Alathir
-
- 2110 berichten
- 1624 stemmen
Toch wat teleurgesteld in deze neo noir film. Duurde een beetje lang, vooral in het eerste uur kon ik mijn aandacht er vrij moeilijk bijhouden. De muziek vond ik soms nog wel goed, buiten de synthesizer muziek dan want dat was niet bepaald bijzonder.
De vechtscènes zijn ook vrij lachwekkend te noemen. Het einde kon er mee door vooral omdat er een hoofdpersonage doodgaat. Het absolute einde waarin Vukovich transformeert in een nieuwe personificatie van Chance (Petersen) vond ik eigenlijk niet erg geloofwaardig. Verder is dit een film waarin zowel Dafoe als Petersen een vrij degelijke homme fatale neerzetten. Niet slecht, maar ik heb al betere films in dit genre gezien.

baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
"I'm gonna bag Masters, and I don't give a shit how I do it."
Als de beruchte valsmunter Masters zijn oude partner vermoord, zet Chance van de Secret Service alles op alles om hem te pakken te krijgen.
To Live and Die in L.A. moet het vooral hebben van het fijne jaren '80 sfeertje. Het plot heeft niet heel veel om het lijf, maar is toch zeer degelijk voor een standaard Misdaad-Thriller. Zowel qua plot als qua uitstraling heeft de film veel weg van Miami Vice. Allemaal erg mooi geschoten en nachtscènes die van Michael Mann hadden kunnen zijn. Het namaken van de dollars was ook erg mooi in beeld gebracht. Ze hadden hulp gekregen van een echte valsmunter uit de gevangenis en hebben daadwerkelijk biljetten vervalst, die gewoon in de circulatie zijn gekomen en door de echte secret service moesten worden opgespoord.
William Friedkin is natuurlijk bekend van The French Connection, de film met de beste achtervolgingsscène aller tijden. Dat evenaren is natuurlijk moeilijk, maar To Live and Die in L.A. heeft toch weer een zeer aardige achtervolgingsscène, waar er zelfs door de kanalen en tegen het verkeer in word gereden (wat dat betreft ook een aanrader voor mensen die wel eens Grand Theft Auto hebben gespeeld).
De muziek van Wang Chung was ook geslaagd met mooie jaren '80 synthesizer-klanken. De drumcomputer die ze hebben gebruikt is volgens mij precies de zelfde als die in Crockett's Theme te horen is.
De film heeft een paar goede shot-outs waarbij lekker veel bloed is gebruikt. William L. Petersen en Willem Dafoe spelen hun rollen erg goed. Het einde van de film was ook veel origineler dan ik had verwacht.
Net als Manhunter, Thief en Scarface weer een erg sfeervolle en vermakelijke Misdaad-film uit de jaren '80. Een aanrader voor de liefhebbers.

Justinw
-
- 5378 berichten
- 1800 stemmen
To Live and Die in L.A. moet het vooral van zijn jaren 80 sfeer hebben, en dit in combinatie met de stad Los Angeles maken de film. Vooral scenes als de rit van Chance in de haven van L.A. naar zijn informant/vriendin zijn een genot om naar te kijken. Het plot is voldoende en het einde is verrassend te noemen. Verder is de film nogal slordig op momenten, editing is soms al over the place en dit haalt je nogal uit de ervaring. Chance zijn karakter is misschien wat te cool en overdreven maar dat past wel in het sfeertje wat de film uitademt. Friedkin op zijn beurt gooit er nog een car chase scene in zoals we van hem kennen, en dat maakt dat de film zijn speelduur voldoende eer aan doet.
Krappe 3,5 Puur voor de 80's sfeer en soms prachtige shots van L.A.

lezertje
-
- 938 berichten
- 0 stemmen
Redelijk onderhoudende politiefilm met in het begin een plotgat: Hoe wisten de collega´s van de neergeschoten Jim Hart waar ze moesten zijn?

goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4063 stemmen
Ik weet dat The French Connection & The Exorcist (en misschien zelfs Killer Joe) 'objectief gezien' beter zijn, maar dit is mijn lievelingsfilm van deze magnifieke regisseur. Tien op tien.

kevin_vp
-
- 950 berichten
- 0 stemmen
crimineel ondergewaardeerd 80's meesterwerk met een auto achtervolgingsscène die bijna het niveau van Bullitt bereikt.

de grunt
-
- 4327 berichten
- 1573 stemmen

JanLo
-
- 283 berichten
- 986 stemmen
Toch wat teleurgesteld in deze neo noir film. Duurde een beetje lang, vooral in het eerste uur kon ik mijn aandacht er vrij moeilijk bijhouden. De muziek vond ik soms nog wel goed, buiten de synthesizer muziek dan want dat was niet bepaald bijzonder.
De vechtscènes zijn ook vrij lachwekkend te noemen. Het einde kon er mee door vooral omdat er een hoofdpersonage doodgaat. Het absolute einde waarin Vukovich transformeert in een nieuwe personificatie van Chance (Petersen) vond ik eigenlijk niet erg geloofwaardig. Verder is dit een film waarin zowel Dafoe als Petersen een vrij degelijke homme fatale neerzetten. Niet slecht, maar ik heb al betere films in dit genre gezien.

JanLo
-
- 283 berichten
- 986 stemmen
De soundtrack is erg cool en de actie- en achtervolging-scenes zijn op niveau.
Hier tegenover staat een wel erg pover 'Cop'-scenario , en dit geeft deze culthit niet de inhoudelijke substance die je normaliter toch mag verwachten van een Friedkin.
Een buiging wil ik wel gemaakt hebben voor William Dafoe. Wat is die man toch een genot op het witte doek (met die nasty smile).

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Cult is juist het tegenovergestelde van de kuddedier smaak, daarvoor heb je ‘mainstream films’, cultfilms hebben juist een kleine (fanatieke) aanhang. Of bedoelde jij het ook zo?

JanLo
-
- 283 berichten
- 986 stemmen
Cult is juist het tegenovergestelde van de kuddedier smaak, daarvoor heb je ‘mainstream films’, cultfilms hebben juist een kleine (fanatieke) aanhang. Of bedoelde jij het ook zo?

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Nog even en je gaat het fanatieke individu een kuddedier noemen omdat me myself en I het eens zijn. Het zal zeker zo zijn dat sommige fans doorslaan in hun adoratie en sekte achtig gedrag gaan vertonen, maar dat is wel een hele kleine minderheid. Ik ken ze in ieder geval niet. Overigens zie je dit gedrag veel meer bij mainstream hits als Star Wars, Star Trek en Harry Potter. De eerste To live and die in LA fan meeting moet ik in ieder geval nog voor uit genodigd worden.

JanLo
-
- 283 berichten
- 986 stemmen
Nog even en je gaat het fanatieke individu een kuddedier noemen omdat me myself en I het eens zijn. Het zal zeker zo zijn dat sommige fans doorslaan in hun adoratie en sekte achtig gedrag gaan vertonen, maar dat is wel een hele kleine minderheid. Ik ken ze in ieder geval niet. Overigens zie je dit gedrag veel meer bij mainstream hits als Star Wars, Star Trek en Harry Potter. De eerste To live and die in LA fan meeting moet ik in ieder geval nog voor uit genodigd worden.

missl
-
- 3866 berichten
- 5568 stemmen
Heerlijke jaren 80 misdaad feeling krijg je bij deze film, waarvan de openingscredits de lelijkste zijn die ik ooit gezien heb. Verhaal kijkt lekker weg maar morgen alweer vergeten.

Thomas83
-
- 3928 berichten
- 3540 stemmen
Lethal Weapon is al een verrassend grimmige film, en dit is min of meer de serieuzere versie ervan. Petersen speelt overtuigend de op zich typische loose cannon en moreel corrupt geworden agent. Hij maakt een interessant figuur, niet in het minst omdat zijn nieuwe partner eerder zijn tegenpool is. Aanvankelijk komt de film nog wat oppervlakkig over, en meer als een soort beeld van de onderwereld in Los Angeles, maar tegen het einde blijkt alles toch nog wat complexer in elkaar te steken. Mooi doorbraakrollen ook van Dafoe en Turturro, en stijlpunten voor de cinematografie en muziek. De achtervolgingsscène en valsmuntscène verdienen een aparte vermelding. 3.5* ruim.

Bob Gray
-
- 1190 berichten
- 1971 stemmen
Uitstekende prent van regisseur Friedkin. Los Angeles als locatie; altijd goed. Petersen in de hoofdrol, met o.a. Dafoe ernaast. Helemaal goed. En verdorie, 'Wang Chung' die de soundtrack doet, dat kon toch echt niet mis gaan vanavond. En nee zeker niet, ik heb me heel erg vermaakt met deze heerlijke 80's prent.
De sfeer is uitstekend, ook in december en januari is L.A. heerlijk vertoeven. De typische soundtrack is uitstekend en past precies in het totaalplaatje. Bij Petersen krijg ik altijd flashbacks naar 'Manhunter', dus dat is sowieso goed en Friedkin weet er verder gewoon een puike politie-misdaad van te maken. Een film met verrassende wendingen, vooral de dood van Chance komt hard aan, maar is wel érg sterk.
Cinematografisch sterk met veel mooi geschoten plaatjes en de achtervolging is heerlijk. 'To Live and Die in L.A.' is een film die dicht bij mijn smaak ligt. Ik hou van de jaren 80 en vooral in L.A. Op zoek naar meer.
Weinig aan toe te voegen

Enorm genoten van deze misdaadfilm van Friedkin.
Wat blijft LA toch een fantastische film locatie.
4 dikke sterren

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Net terug van een uitverkocht Kino. Erg fijn om m op het grote doek te zien. Prachtige transfer ook.
4,5 blijft staan.

cinemanukerke
-
- 1482 berichten
- 894 stemmen
Net terug van een uitverkocht Kino. Erg fijn om m op het grote doek te zien. Prachtige transfer ook.
4,5 blijft staan.
Wat had ik er graag bij geweest. Nu moet ik nog teren op mijn herinnering van 35 jaar geleden toen de film in de bioscoop was. Maar om mijn teleurstelling door te spoelen, heb ik de blu ray (uitgave : Carlotta) maar bekeken. Met een titel die meer weg geeft dan je op het eerste zicht zou vermoeden, opent Friedkin in zijn knap gestileerde film meteen op de hoogste versnelling. Prachtig gefotografeerd, pop soundtrack van Wang Chung, een snelle editing en unieke locaties die zorgen voor een fantastische rondleiding in LA. Jammer van het standaard verhaal, zeker de eerste helft is klassiek cop/robber maar gelukkig in de tweede helft donkerder (begint met de ontvoering van de Chinees) waar de hoofdpersonages gevaarlijk dicht bij de criminaliteit komen om de slechte te klissen. Goed en slecht vervagen. Ze komen arrogant en roekeloos en het geniale einde dat in feite toegeeft dat er geen verandering inzit. Precies zoals ik me het herinnerde : To live and die in LA is een tikkende bom die pas op het einde in je gezicht ontplot. Wervelende cinema !

ghostman
-
- 5735 berichten
- 5 stemmen
Deze film ziet er fantastisch uit . De fotografie van Robby Müller is fenomenaal en in het bijzonder het gebruik van de kleuren geel , oranje , rood en groen . De fotografie lijkt een beetje op Paris, Texas (1984) , maar als film is Paris, Texas wat mij betreft veel minder geslaagd . Paris, Texas is veel te traag , met verouderde montagetechnieken in elkaar gezet en veel te ' arty-farty ' ( meuk ) voor mijn smaak . Natuurlijk kun je beide films niet echt met elkaar vergelijken , maar het is de cinematografie van Müller die beide films met elkaar laat verbinden .
Nu iets over To Live and Die in L.A. (1985) . Ik ben een groot liefhebber van ManN en deze film doet me denken aan de beste momenten van Mann . Wat maakt deze film toch net iets anders dan de films van ManN ? Dit meesterwerk is veel meer ' fast-paced ' , er gebeurt heel veel in minder tijd . Dit meesterwerk duurt veel korter dan de meesterken van ManN . De strakke ( avant-garde ) montage doet mij hier een beetje denken aan de nouvelle vague . Ook het gebruik van het geluid is zeer experimenteel van toon . Friedkin is ook de meester van het weglaten . ManN laat in zijn films veel meer zien dan het nodig is en zijn films zijn vandaar een beetje aan de lange kant .
To Live and Die in L.A. (1985) is beter dan de meeste films van Michael ManN .
***** / *****

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Ik had één extra kijkbeurt nodig, maar het is gelukt.
Dank xgogax voor je inspirerende post. Ben het lang niet altijd met je eens, maar ik kan me volledig vinden in je lovende woorden over het kleurgebruik. En ja, Michael Mann kan sowieso een puntje zuigen aan het beste werk van Friedkin (overigens is dat Sorcerer wat mij betreft)
5 schijnende volle sterren voor dit hyperrealistische meesterwerk.

ghostman
-
- 5735 berichten
- 5 stemmen
Rick Masters : You're beautiful.
Ik heb het niet eens gehad over de onvergetelijke personages ( Rick Masters , wat een naam , die veel sympathieker overkomt dan Chance en wat dacht je van zijn bi-vriendinnen , haha ) . Schitterende oneliners , fotogenieke locaties , geniale composities / dynamische cinematografie en de beste autoachtervolgingsscène ooit .
Ik houd van films die zich buiten en vooral in een grote stad afspelen en ik ben absoluut geen voorstander van de studiofilms . Ik geef een voorbeeld : Blade Runner (1982) ( of zelfs Citizen Kane (1941) ) is een meesterwerk , maar omdat Blade Runner voor een groot deel in een studio opgenomen is , zal ik Blade Runner niet meer in mijn top 10 plaatsen . Ik ben sowieso dol op films met unieke en voor mij exotische locaties en deze film bestaat alleen maar uit de mysterieuze locaties .
Verder voelt To Live and Die in L.A. (1985) heel erg ' Europees ' aan en is dit meesterwerk voor maar $ 6 miljoen gedraaid , maar deze film laat ook ziet hoe superieur de Amerikaanse cinema eigenlijk is in vergelijking tot de Europese cinema , laat staan de Aziatische ( actie , John Woo etc. ) meuk .
To Live and Die in L.A. (1985) is wat mij betreft de beste film van Friedkin , maar niet beter dan de beste films van ManN .
Public Enemies (2009) en Blackhat (2015) zijn beter . Ik vind To Live and Die in L.A. (1985) net zo geniaal als Manhunter (1986) , maar beter dan Miami Vice (2006) , Heat (1995) of Collateral (2004) en dan komt de rest . Heat heeft enkele legendarische scènes , maar de film duurt echt te lang . Ook Miami Vice heeft enkele zwakke punten .
Chance : Guess what? Uncle Sam don't give a shit about your expenses. You want bread, fuck a baker.

FlorisV
-
- 1755 berichten
- 741 stemmen
Ging wel. Na het meesterschap van Friedkin gezien te hebben in The Exorcist en Sorcerer was dit toch een schrale bedoening. Afgezien van een (redelijk, maar niet meesterlijk gefilmde) autoachtervolging krijg je gewoon een standaard politieverhaal voorgeschoteld, met een wraakthema en het gebruikelijke buiten het boekje moeten gaan daarbij. Tegenwoordig zou het in een paar afleveringen van een politieserie routineus afgehandeld worden. De gelikte 80s soundtrack hielp ook niet.
Wel is het merendeels fraai geschoten, vooral als het om de buitenlocaties gaat. Willem Dafoe speelt ook goed met een nog enigszins intrigerende rol, net als de rest van de cast (Turturro is ook altijd goed). Maar het blijft allemaal teveel op de oppervlakte.

Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3674 stemmen
Friedkin
Wat vooral opvalt aan deze film is hoe losjes het verhaal loopt. Het springt vrij hard van personage naar personage, zonder echt focus te verliezen. Daardoor is het tempo redelijk hoog. De film start wel wat loom en de soundtrack is even doorbijten vaak. Erg jaren 80tig het is een beetje jammer maar ik zat naar mate de film vordert er wel lekker in. De actie is hard en de achtervolging is spannend. Vond hoe het daar mis gaat ook erg goed werken. Je voelt Vukovich zijn schuld gevoel goed aan, en dan is Chance definitief onsympathiek geworden. Friedkin doet dat wel vaker lekker snel. Ook dat ze partners worden is niet ellenlang en ze worden ook nooit buddies along the way. Cast is fijn, met de eerste grote rollen voor Dafoe en Turturro.
Ik heb mij vermaakt, heeft paar ouderdom klachten maar Friedkin had wel wat durf. Toch maar eens wat meer van hem kijken.
3.5 sterren.
Het laatste nieuws

Waargebeurde oorlogsfilm 'The Endless Trench' is een verscholen pareltje op Netflix

Goede beoordeelde komedie 'The Peanut Butter Falcon' is nu te streamen op Prime Video

Nederlandse thriller 'iHostage' wordt veel gestreamd op Netflix, maar niet erg goed beoordeeld

Netflix-film 'The Two Popes' over overleden Paus Franciscus is nu relevanter dan ooit: 'Meesterwerk'
Bekijk ook

Mississippi Burning
Misdaad / Drama, 1988
185 reacties

Sorcerer
Avontuur / Thriller, 1977
139 reacties

I, Daniel Blake
Drama, 2016
145 reacties

Blue Velvet
Thriller / Mystery, 1986
745 reacties

The Day of the Jackal
Thriller / Drama, 1973
130 reacties

Marathon Man
Thriller / Drama, 1976
210 reacties
Gerelateerde tags
hold-up robberybungee-jump agentwraakcounterfeitlos angeles, californiëauto achtervolgingsecret servicecounterfeit moneyneo-noir
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.