• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.315 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.063 gebruikers
  • 9.218.822 stemmen
Avatar
 
banner banner

En Rade (1927)

Drama | 92 minuten
3,75 6 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 92 minuten

Alternatieve titel: Sea Fever

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Alberto Cavalcanti

Met onder meer: Pierre Batcheff en Blanche Bernis

IMDb beoordeling: 6,7 (99)

Gesproken taal:

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot En Rade

Een naïeve jongeman in Marseille raakt verliefd op de serveerster van het havencafé. Hij droomt ervan samen met zijn liefje te vluchten en heeft al stiekem een passagebiljet voor twee personen naar Valparaiso gekocht. Zijn moeder, een robuuste wasvrouw, is argwanend. Een melancholieke havenarbeider pleegt een wanhoopsdaad.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van beavis

beavis

  • 6610 berichten
  • 14394 stemmen

http://www.mennoterbraak.nl/tekst/braa002cine01_01/braa002cine01_01_0014.php

quote:

De beteekenis van de film ligt tusschen de beelden, niet in het beeld. Of: het beeld is aanleiding tot cinegraphische schoonheid, terwijl pas de samenhang der beelden de waarde van een film bepaalt. In dezen samenhang, die geen vraag is van techniek (zichtbare materiaalbeheersching), maar van een alleen door de techniek gesymboliseerde verhouding tot de wereld, ligt de beteekenis van Cavalcanti; in dezen samenhang verwerkelijkt hij, die uiterst verdraagzaam tegenover de amerikaansche perfectie der fotografie staat, een ultra-anti-amerikaansche verhouding tot de door hem verbeelde wereld. De onmiskenbare teekenen daarvan zijn een overwegend beschouwende, van groote dramatische wendingen afkeerige dispositie en een bijzondere voorliefde voor de sfeer. ‘Rien que les Heures’ is niets dan sfeer; ‘En Rade’ is sfeer met eenige in het voorbijgaan aangeroerde menschelijkheden

...

Cavalcanti zoekt in zijn twee groote werken, op zijn manier, naar de waarheid, dat de film geen snelheid is, maar zich slechts van de snelheid bedient... desnoods om een eindelooze stilte te suggereeren, desnoods om uit 2000 meter celluloid één koepel van zwijgen op te bouwen

Menno ter Braak wist het al goed te verwoorden. Extreem sfeervol impressionisme met weinig tussentitels en veel close-ups van gezichten tegen een 'gedoezelde' achtergrond. Zeer sterk. Tegen het einde lijkt de spanningsboog wel wat te veel weg te ebben voor mijn gevoel, maar het slotakkoord is dan weer pure tragiek en misère (zoals het hoort bij dit soort films )

Misschien een goede ingang voor degene die vinden dat ze te weinig kunnen met de films van Pedro Costa... "slow cinema" is geen recente uitvinding, zoals ondertussen maar al te duidelijk zou moeten zijn.