• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.315 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.063 gebruikers
  • 9.218.803 stemmen
Avatar
 
banner banner

Imaginary Witness: Hollywood and the Holocaust (2004)

Documentaire | 92 minuten
3,58 6 stemmen

Genre: Documentaire

Speelduur: 92 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Daniel Anker

Met onder meer: Gene Hackman

IMDb beoordeling: 7,5 (671)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Imaginary Witness: Hollywood and the Holocaust

Gene Hackman is de verteller in deze documentaire die de rol van Hollywood in het beschrijven en verwerken van de Holocaust belicht. Dit wordt gedaan met filmfragmenten, echte beelden uit de oorlogstijd en interviews met betrokkenen.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2469 stemmen

Dit lijkt me bijzonder interessant


avatar van otherfool

otherfool

  • 18506 berichten
  • 3400 stemmen

Dat is het ook zeker. Vooral de oude beelden van films over het nazisme waren interessant waarin Chaplin's durf om The Great Dictator te maken terecht werd opgemerkt. Ook het feit dat de miniserie Holocaust in Duitsland zo'n impact had was zeer opmerkelijk om te zien (als direct gevolg van die serie werd de verjaringstijd van oorlogsmisdaden opgeschort). Eigenlijk een moetje voor iedereen die zich bovengemiddeld interesseert voor Hollywood. Lumet's 'The Pawnbroker' heeft zich hoog op mijn 'must see' lijstje genesteld.

4*.


avatar van Mug

Mug

  • 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Fascinerende documentaire.

otherfool schreef:
Eigenlijk een moetje voor iedereen die zich bovengemiddeld interesseert voor Hollywood.

Idem dito. Eigenlijk verplichte educatie-stof. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het juist de Hollywood-camera's waren die aanwezig waren om beelden te maken van het bevrijden van de gevangenen in concentratiekampen, en dat die filmbeelden vertoond werden in de bioscopen (dat ook nog eens volle zalen trok).
Veel opmerkelijke dingen, en er staan inmiddels weer een aantal must-see titels op mijn toch al niet korte waslijst. [o.a. The Pawnbroker inderdaad]
Meest verbazingwekkend. De tv-verfilming van Judgment in Nuremberg veroorzaakte een grote rel eind jaren 50. Hoofdsponsor was een gasbedrijf. Het woord 'gas chambers' werd weggebliept... Ongelooflijk!


avatar van Biosguru

Biosguru

  • 1557 berichten
  • 5096 stemmen

Erg lastig om dit te beoordelen. De docu neigt een beetje naar de beschuldiging: Hollywood heeft de Holocaust niet kunnen voorkomen. Dat is natuurlijk waar. Maar Hollywood heeft ook niet kunnen voorkomen dat er in eigen land tot ver in de jaren twintig lynchpartijen tegen zwarten waren.

Ik vindt deze film wat te eenzijdig. Zo wordt het Hollywood kwalijk genomen dat er voor Pearl Harbour nooit expliciet sprake is van Joden in anti nazi films, maar dat dit wordt afgedaan met Non Arian. Uit angst voor repercusies naar Hollywood zelf. Ik heb het merendeel van de in de docu genoemde films gezien en nog wel een paar meer. Ik heb zelfs nu met een enorm tijds en cultuur verschil er tussen geen enkele moeite om exact te begrijpen wat dat Non Arian inhoudt in de genoemde films. Net als ik begrijp dat het in "I am a Fugitive from a chaingang" echt niet alleen maar gaat over blanken die onrecht aangedaan wordt in die Chaingangs.

Ik denk dat het in die tijd belangrijker was om de Amerikanen te laten zien wat voor een bedreiging het Nazisme in het algemeen was voor de mensheid, als je met die blik kijkt kan je er niet onderuit de Why we Fight serie te noemen die Capra maakte. En bv het uitstekende 49th Parallel van Emeric & Pressburger. Of voor een vroege Duitse na oorlogse film over Nazi terreur de film "Nachts Wenn der Teufel kamm".

Als je stelt dat Hollywood gefaald heeft in het voorkomen van de Holocaust heb je inderdaad gelijk. Als je stelt dat Hollywood geen enkele moeite heeft gedaan om de Nazi's als gruwelijk af te beelden, zit je er verschrikkelijk naast.