

Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Alternatieve titel: Lunes de Fiel
Oorsprong:
Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Roman Polanski
Met onder meer: Peter Coyote, Emmanuelle Seigner en Hugh Grant
IMDb beoordeling:
7,2 (44.502)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 15 oktober 1992
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Bitter Moon
"A kinky voyage with a full head of steam."
Nigel en Fiona, een degelijk Engels echtpaar, maakt een cruise naar Istanbul om hun huwelijk een nieuwe impuls te geven. Op het schip ontmoeten ze de invalide Amerikaanse schrijver Oscar en zijn bloedmooie, sensuele Franse vrouw Mimi. Oscar vertelt Nigel het verhaal van hun zinderende passie die hem op de rand van de afgrond heeft gebracht en hem zelfs invalide heeft gemaakt. Hun verhouding is vooral erotisch, waarbij ze geleidelijk aan hun grenzen van geestelijk en lichamelijk genot verlegden tot een op SM-fantasieën gebaseerd spel. Liefde en haat wisselden elkaar daarbij steeds vaker af, waarbij beiden de grenzen van wreedheid ten opzichte van elkaar aftastten. Nigel is gechoqueerd, maar tegelijk geïntrigeerd door het verhaal van Oscar en Mimi. Voor ze het beseffen, worden Nigel en Fiona pionnen in het prikkelende spel van het vreemde echtpaar.
Externe links
Acteurs en actrices
Oscar
Mimi
Nigel
Fiona
Mr. Singh
Amrita Singh
Steward
Bridge Player
Bridge Player
Dado
Video's en trailers
Reviews & comments

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Mijn 1000ste stem is voor Polanski, helaas wel de eerste slechte film die ik van 'm zie. 2*

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Mijn 1000ste stem is voor Polanski, helaas wel de eerste slechte film die ik van 'm zie. 2*
Hoe kan je die in godsnaam slecht vinden? Het is z'n beste!Een heerlijk zwoel, sexy en ongelooflijk bizar & intrigerend meesterwerk!

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik vond 'm saai, langdradig, voorspelbaar, ongeloofwaardig, totaal niet sexy en ook niet bizar. Ik zie er ook te weinig van de echte Polanski in terug. Het lijkt meer een poging z'n vrouw te verheerlijken en in de schijnwerpers te zetten, jammer dat ze maar een middelmatig actrice is.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vond 'm saai, langdradig, voorspelbaar, ongeloofwaardig, totaal niet sexy en ook niet bizar. Ik zie er ook te weinig van de echte Polanski in terug. Het lijkt meer een poging z'n vrouw te verheerlijken en in de schijnwerpers te zetten, jammer dat ze maar een middelmatige actrice is.
Nou dan heb je blijkbaar toch wel wat gemist. Zat toch wel wat meer in dan het verheerlijke van z'n vrouw. Ook ga je voorbij aan de goede rollen van Hugh Grant en vooral Peter Coyote. Vind het na Bad Timing en van de beste films over een (sexuele) relatie.
Misschien over een tijdje in de herkansing gooien, want er zijn er maar weinigen die het zo laag waarderen als jij.

Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik denk niet dat ik deze film ooit ga herkijken, nee, dit is echt niks voor mij. Dan zet ik liever één van Polanski's vele meesterwerkjes op.

mister blonde
-
- 12620 berichten
- 5669 stemmen
en Repulsion. en Rosemary's Baby. en Chinatown. en When Angels Fall.

code9
-
- 418 berichten
- 1856 stemmen
Na zijn onbetwistbare meesterwerk Rosemary's Baby vind ik Bitter Moon de hele goede nummer 2 van Polanski. Buitengewoon fascinerend is het psychologische spel van de verbitterde Coyote met Grant, die -van de films die ik van hem gezien heb- hier misschien wel zijn beste rol speelt. Dat Emmanuelle Seigner in feite alleen voor de 'looks' in de film zit maakt hierbij niet zo heel veel uit. De indringende uitbeelding van de rauwe verwording van haar haat/liefde verhouding met Coyote lijdt in ieder geval niet onder haar zeer matige acteer'prestatie'.
4*

kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Polanski heeft twee meesterwerken Bitter Moon en Le Locataire.
Dat is jouw mening, ik vind de twee meesterwerken van Polanski:
1. Chinatown
2. The Pianist

007
-
- 202 berichten
- 170 stemmen
Oké dit was overduidellijk het beter werk. Ik zei niet zo graag drama's maar dit was echt geniaal goed.
Een erg mooi en erg aangrijpend verhaal. De film boeideme voortdurend, ik leefde er erg mee mee. Er triest en tegelijkertijd ook mooi allemaal, hoe iemand zo verlieft of een ander kan zijn, en die dan zo erg kan haten.
prachtig. Dit verhaal werd erg goed gedragen door de acteurs die echt wel fenomenaal speelden. echt topprestaties zoals je ze niet veel ziet.
Het was zo goed, dat je echt medelijden krijgt met de personages, je begrijpt echt wat ze meemaken.
Ps: ik vond dat de film op een bepaald moment zelfs iets weg had van 'misery'.
De muziek in de film was erg goed. Het is niet echt film muziek en het paste daarom ook niet in de film, maar dat gaf de film net iets extra. Het onderscheid de film van andere film, dus ik zou zeggen, dat de muziek erg goed gekozen is.
En ja natuurlijk heel de film was prachtig in beeld gebracht, van begin tot einde. Stuk voor stuk prachtige shots.
Een waar meesterwerk.
ik dacht een 4 te geven, maar ik ga toch maar 4.5 doen.
4.5 sterren dus.
En vermits ze hier toch over Polanski's meesterwerken bezig zijn, dit is er zeker 1 van. (naar mijn mening)

narva77 (crew films)
-
- 12637 berichten
- 6504 stemmen
En vermits ze hier toch over Polanski's meesterwerken bezig zijn, dit is er zeker 1 van. (naar mijn mening)

kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Vandaag weer herzien. Vanmiddag kreeg ik er zin in, en om 5 uur de dvd in de player gestopt.
Was weer genieten. Deze film blijft mij boeien. Schitterend spel van alle spelers, en een verhaal dat prachtig naar de climax toewerkt.
Ik vraag me weleens af: hoe kan het toch dat Hugh Grant nooit in verband wordt gebracht met de rol die hij hier speelde? Net als Coyote, Thomas en Seigner is hij hier
B-R-I-L-J-A-N-T!

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Héél eenvoudig: je hoeft alleen maar het bovenste laagje van deze prent weg te krabben en dan komt de ware aard van deze film boven. Hoe indrukwekkend 'bitter moon' op eerste zicht ook blijkt, uiteindelijk is het een héél goedkope film die de kijker enkel aan het scherm kluistert door een hele hoop vunzige dialogen die best wel prikkelend zijn en dankzij de oogverblindende seigner. Maar daar houdt het dan ook op; 'bitter moon' is zo net als de borsten van sharon stone in 'basic instinct 2'! Deze prent bengelt tussen '37°2 le matin' en 'last tango in paris', maar mist hun respectievelijke emotionele diepgang en de symboliek. Even ben je als kijker kapot van 'bitter moon', maar met het schaamrood op de wangen moet je vaststellen dat 'bitter moon' enkel boeit op de manier dat hugh grant geboeid raakt: via puur, platvloers voyeurisme. Een meesterwerk? Een kitscherige vertonging van het leven zoals het niet is. 2*

Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Welke diepgang in Last Tango? En wat is er mis met voyeurisme? Rear Window ook maar afwaarderen dus ....

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Héél eenvoudig: je hoeft alleen maar het bovenste laagje van deze prent weg te krabben en dan komt de ware aard van deze film boven. Hoe indrukwekkend 'bitter moon' op eerste zicht ook blijkt, uiteindelijk is het een héél goedkope film die de kijker enkel aan het scherm kluistert door een hele hoop vunzige dialogen die best wel prikkelend zijn en dankzij de oogverblindende seigner. Maar daar houdt het dan ook op; 'bitter moon' is zo net als de borsten van sharon stone in 'basic instinct 2'! Deze prent bengelt tussen '37°2 le matin' en 'last tango in paris', maar mist hun respectievelijke emotionele diepgang en de symboliek. Even ben je als kijker kapot van 'bitter moon', maar met het schaamrood op de wangen moet je vaststellen dat 'bitter moon' enkel boeit op de manier dat hugh grant geboeid raakt: via puur, platvloers voyeurisme. Een meesterwerk?
Ja, juist daarom een meesterwerk. (En dan bedoel ik niet dat stukje over de borsten van sharon Stone) en als jij de emotionele diepgang mist dan ligt dat toch vooral aan jezelf.

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
@ Ramon: had het over de emotionele diepgang van '37°2' en de symboliek van 'last tango'. Het voyeurisme dat ik 'bitter moon' verwijt ligt op een ander niveau dan dat van 'rear window'; het enige wat van 'bitter moon' aantrekt om te blijven kijken is enkel en alleen het feit dat polanski zijn film volsteekt met porno-dialogen, die eigenlijk te cheap zijn om waar te zijn en helemaal geen diepgang verlenen aan de prent. 'Rear window' is - behalve een interessante studie over de functie van cinema als voyeuristisch medium - ook een kéi van een film.
@Reinbo: de emotionele diepgang die ik mis, mis ik op het vlak dat ik 'bitter moon' uitermate artificieel vind. Geen van de personages zijn écht, hebben échte gevoelens en gedragen zich écht. Alles staat maar in één teken: de kijker vangen op de manier die de film eigenlijk hekelt. Niets speciaals qua cameravoering, een enerverende hugh grant en tenenkrullende kitsch. 'Bitter moon' is een vermomde zaterdagavondfilm.

orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Dit gaat rijkelijk ver, ik denk niet dat de gemiddelde zaterdagavond filmkijker deze film trekt, daarvoor is ie veel te zwartgallig. Polanski wil wrok, pijn, bedrog, jaloezie en intens verlies uitbeelden in deze film. Of de karakters daar nu in zijn geslaagd (ik vind het ook niet een al te beste cast eerlijk gezegd) of niet, zijn bedoelingen zijn kristalhelder! Slechts half mislukte film derhalve..

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Hebt in zekere zin gelijk Orbit, ik drukte me in niet volledig juist uit. Neen, dit is geen typische zaterdagavondfilm, maar de manier waarop Polanski het thema van de seksualiteit uitmelkt om de aandacht van de kijker erbij te houden, vind ik ondermaats voor een artistieke auteursfilm. Ja de man poogt zinnige dingen te zeggen over bedrog en jaloezie, maar zoals ik al eerder zei zijn er films die dat veel genuanceerder doen. Dit lijkt zowat de hardcore-versie van 'betty blue', maar zovéél minder geslaagder; de uitwerking is tegenovergesteld: de zachtere aanpak ontlokt vaak een veel grotere reactie dan deze misantrope prent. Misschien zitten de slechte vertolkingen er ook wel voor iets tussen. Matig, zéér matig.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Daar gaat de film helemaal niet over. Shame als je dat punt niet meekrijgt. Ik zie zelden films die op dat thema ingaan. En dit was een behoorlijk groot thema.

Stephan
-
- 7855 berichten
- 1378 stemmen
Ik vrees dat olivier het begrip "fatale liefde" vreemd is. In ieder geval het gevoel, want dat wordt in deze film erg herkenbaar neergezet. Ik weet niet of ik hem moet benijden of medelijden moet hebben...

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Heeft niets te maken met onbegrip voor de film, vind de uitwerking gewoon heel cheap en getuige van bitter weinig originaliteit. Uiteindelijk is dit naar mijn gevoel pure exploitation

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Doe niet zo flauw, heeft niets met preuts te maken, maar ik heb het gevoel dat de seksuele lading van deze film enkel en alleen tot doel heeft om de aandacht van de kijker er alsnog bij te houden, om te camoufleren dat 'bitter moon' helemaal niets over het leven te zeggen heeft. En dat is net zo in 'irréversible' en de films van michael haneke, films waar ik vanuit een oneindige hoogte op neerkijk.

Stephan
-
- 7855 berichten
- 1378 stemmen
Hoe kun je de seksuele lading alleen maar zien als 'cheap thrill'. Het is in vele gevallen de motor. Romeo stond echt niet onderaan het balkon om met Julia eens goed te filosoferen.
Je onderschat de sex-part.

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Waarom leg je me heel de tijd woorden in de mond die ik verdomme niet zeg??? Ik zeg dat Polanski in deze film het seksueel gegeven exploiteert ipv er een intelligente studie van te maken. 'Bitter moon' gaat uiteindelijk over niets anders dan hoe een uit de hand gelopen seksrelatie het leven van twee mensen verwoest. Maar ipv daar nu iets zinnigs over te zeggen, doet Polanski niets anders dan constant maar weer foute scènes in beeld te zetten die recht uit een VT4-laatavondfilm konden komen en er een LOODzwaar drama van te maken dat uiteindelijk maar één hoopt: dat de kijker niet doorkrijgt dat 'Bitter moon' een mager beestje is. Dat de film aan elkaar gepraat moet worden in de onnozele Grant-scènes. Dat de climax ridicuul is. Dat de stomende seksscènes alleen maar dienen om even te doen vergeten dat Polanski niets te zeggen heeft. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar niemand mag het hem kwalijk nemen of beweren dat dit een doodgewone seksfilm is, want het geheel is toch ô zo intellectueel en zwaar. Wel de boom in: geef mij maar een film die ervoor uitkomt wat hij is, liever een eerlijke oppervlakkige seksfilm dan een pseudo-intellectualistische seksfilm. Stijf van pretentie, dat is deze prent.

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Ik weet niet of ik hem moet benijden of medelijden moet hebben...
Stijf van pretentie, jij dus ook. Leuk dat jij het hele leven gezien hebt, maar voor zover ik weet heb ik weinig levenswijsheden kunnen halen uit seksscènes met een varkensmasker. Als dat fatale liefde uitbeelden is voor jou, dan kan ik je met gerust gevoel zeggen: je mag me benijden.

Stephan
-
- 7855 berichten
- 1378 stemmen
...voor zover ik weet heb ik weinig levenswijsheden kunnen halen uit seksscènes met een varkensmasker.
Jij ziet een varkensmasker... ik zie hoe ver iemand wil gaan voor een ander. Dat lijkt me het verschil.

mister blonde
-
- 12620 berichten
- 5669 stemmen
Ik zag een hilarische scene, zonder al te veel pretenties...

olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Euhm... eigenlijk zie ik bovenal een foute scène. En ik ontken helemaal niet de 'filosofie' of 'boodschap' van deze film die jij er zo graag in ziet, ik zeg bovenal dat ik dit een slechte film vond. Een foute film. Met slechte vertolkingen. Stupiede dialogen. Een onnozele climax. En meer dan alles: zo pretentieus. Enige plusplunt is dat Polanski er geen huilerige romance-in-parijs-film van heeft gemaakt, maar daar houdt het dan ook op.
Het laatste nieuws

Netflix schrapt vierde seizoen 'Heartstopper, maar komt wel met speelfilm

De streamingtop van Netflix: deze tien films worden nu het meest bekeken

Beroemde misdaadfilm 'Scarface' met Al Pacino vanavond te zien op televisie

Tweevoudig Oscarwinnaar 'Mystic River' van Clint Eastwood komt binnenkort weer naar Netflix
Bekijk ook

Father and Daughter
Animatie / Drama, 2000
9 reacties

Le Locataire
Thriller / Horror, 1976
160 reacties

Night and the City
Misdaad / Film noir, 1950
48 reacties

The Hill
Oorlog / Drama, 1965
44 reacties

Night on Earth
Komedie / Drama, 1991
113 reacties

Frances
Drama, 1982
8 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.