• 13.678 nieuwsartikelen
  • 171.385 films
  • 11.359 series
  • 32.310 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.060 gebruikers
  • 9.218.603 stemmen
Avatar
 
banner banner

Nora (2000)

Drama | 106 minuten
2,97 16 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 106 minuten

Oorsprong: Ierland / Verenigd Koninkrijk / Italië / Duitsland

Geregisseerd door: Pat Murphy

Met onder meer: Susan Lynch, Ewan McGregor en Andrew Scott

IMDb beoordeling: 5,9 (1.909)

Gesproken taal: Engels en Italiaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Nora

"She gave a voice to his words and fire to his passion."

In 1904, in Dublin, raakt schrijver James Joyce aan de praat met de hotelmeid Nora Barnacle. Ze betovert hem met haar directe manier van praten en handelen. Al gauw kan hij haar ertoe overhalen met hem mee te reizen naar Trieste. Ze zal hem door zijn fobieën sleuren, zijn drankzucht tolereren, zijn broer Stan bij in huis nemen, kortom ze heeft meer last met hem dan ze ooit kon vermoeden. Maar zijn jaloezie zetten er haar uiteindelijk toch toe aan terug naar huis te keren, samen met hun kinderen.

logo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

James Joyce

Nora Barnacle

Michael Bodkin

Stanislaus Joyce

Roberto Prezioso

Uncle Tommy

Annie Barnacle

Miss Kennedy

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Een verfilming van het leven van de dichter James Joyce. Op zich geen flamboyant leven zo te zien aan de film (behalve zijn vrijgezellenbestaan in Dublin), dus waarom verfilmen?

Waar ik de grootste moeite mee had is de cast, Ewan doet het aardig maar komt niet talentvol, creatief en/of getroubleerd over. Susan vind ik een miscast, ze (nep)glimlacht voortdurend in het begin, later kijkt ze voortdurend verongelijkt, daar zou geen mens het bij uithouden denk ik. Ze doet mij niets en met slechts twee gemoedstoestanden blijft ze erg op de vlakte.
Bijna geen seks in de film (hoeft ook niet persé voor mij), maar dan die out-of-the-blue statische naaktscene (meer een foto) die niets toevoegt. Laat dat dan ook maar weg, zou ik zeggen.

Geen topper voor mij.


avatar van Fransman

Fransman

  • 2924 berichten
  • 2207 stemmen

Was ook niet zo kapot van deze film, maar ben het toch niet helemaal eens met Dreiecke waar hij het heeft over de cast. Vond nu juist Susan Lynch vertolking van Nora het enige sterke aan deze film. Ze heeft precies dat onafhankelijke, 'down to earth', aardse, maar ook verleidelijke dat haar personage moet hebben. Ewan McGregor vond ik een regelrechte mislukking. Te veel handsome boy, te weinig onnavolgbaar genie. Je ziet wel de ziekelijke jaloezie, maar niet het slopende ervan. Dan loopt er nog een serie andere personages in deze film rond, die kennelijk ook niet precies weten wat ze er doen. Een eenheid wordt het nergens.

Voornaamste oorzaak is dat de film heel fragmentarisch is opgezet. Het gaat eigenlijk ook niet om Nora, maar om James Joyce, die we zien via het perspectief van Nora. Da's ingewikkeld, en maakt een film zelden sterker. En dan: het zijn allemaal flitsen. Van Nora's jeugd in Galway krijgen we dertig seconden te zien en zo is er veel meer dat niet is uitgewerkt. Waarom wilde Joyce weg uit Ierland? Het wordt niet echt duidelijk. De financiële problemen zijn ineens voorbij. De oorzaak is me ontgaan. Van Triest krijgen we niet veel te zien, behalve die pier. Toch hebben ze er tien jaar gewoond. Waar is hij precies mee bezig in zijn werk? Het komt nauwelijks uit de verf. De hele film beslaat trouwens alleen maar de periode van 1904 tot 1914. Alles wat daarna gebeurde, en dat is in feite veel interessanter, blijft buiten beschouwing.

Dreiecke klaagt dat er vrijwel geen seks in deze film zit, terwijl die seksualiteit toch enorm belangrijk voor Joyce is. Niet alleen als mens, maar vooral als schrijver. Vond dat wel meevallen, al is het niet erg expliciet. Maar dat zou ook niet passen in deze film. Ik geef deze film geen onvoldoende, maar warm wordt ik er ook niet van.