• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.315 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.063 gebruikers
  • 9.218.803 stemmen
Avatar
 
banner banner

Spiklenci Slasti (1996)

Komedie / Animatie | 85 minuten
3,38 65 stemmen

Genre: Komedie / Animatie

Speelduur: 85 minuten

Alternatieve titel: Conspirators of Pleasure

Oorsprong: Tsjechië / Zwitserland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jan Svankmajer

Met onder meer: Petr Meissel, Gabriela Wilhelmová en Barbora Hrzánová

IMDb beoordeling: 7,3 (3.811)

Gesproken taal: Tsjechisch

Releasedatum: 8 januari 1998

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Spiklenci Slasti

'Zondag'. Meer staat er niet in de anonieme brief die de heer Peony zojuist heeft ontvangen van de postbode, mevrouw Malkova. Dat is het sein voor de hoofdpersonages van de film om zich op te maken voor een opperste, zeer individuele genotsbeleving. Meneer Peony maakt een paar vleermuisvleugels en boetseert een beeldje dat lijkt op zijn huisbazin, mevrouw Lubalova, die op haar beurt een lappen pop maakt die op mijnheer Peony lijkt. Mevrouw Malkova kneedt broodballetjes, en commissaris Beltinsky steekt in zijn geheime werkplaats diverse objecten op potdeksels. Zijn echtgenote, de aantrekkelijke nieuwslezeres Beltinska, koopt twee levende karpers om in een zinken teil te stoppen. Mijnheer Kula, de krantenverkoper die verliefd is op het televisiebeeld van Beltinska, bouwt een installatie waarin het TV-scherm een soort psycho-erotisch centrum wordt.

logo tmdbimage

Externe links

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kos

kos

  • 46492 berichten
  • 8687 stemmen

Toffe poster.


avatar van gotti

gotti

  • 14055 berichten
  • 5778 stemmen

Dit is de "Scarface" onder de erwten ofzo?


avatar van Dopke

Dopke

  • 695 berichten
  • 8930 stemmen

Erg leuke film over diverse vergaande obsessies. Spijtig genoeg iets minder surrealistisch en minder gebruik van stop-motion dan in zijn andere films, maar desalniettemin zeker de moeite waard


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4353 stemmen

Totaal onnavolgbare en bizarre film, zoals ik gewend ben van de grootmeester van het absurde en bizarre, helaas wat weinig stop-motion, maar de film was zeker net zo onvoorspelbaar als Faust en Alice. Op en top Svankmajer!!!!


avatar van LauraPalmer

LauraPalmer

  • 276 berichten
  • 617 stemmen

Idd totaal bizar en absurd! En erg ingenieus trouwens! Misschien wat minder stopmotion, maar dat werd wat mij betreft wel gecompenseerd door de geweldige (lustbevredigende) creaties. *grinnik* Ik heb nog last van napret. In de film zit trouwens geen dialoog maar dit verveelt geen seconde. Ik denk dat ik 'm beter vind dan Otesanek. Ik zit nog te twijfelen of ik hem een 4,5 of toch een 4 ga geven.... Kom ik nog op terug.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87451 berichten
  • 12499 stemmen

Ik hou het zolang bij 3.5* dan maar.

Heb verder enkel Flora van Svankmajer gezien, op basis van dat kortfilmpje is de stop-motion hier jammer genoeg een beetje ondermaats.

Duidelijk ook dat Svankmajer geen visueel filmer is, maar meer aandacht heeft voor weirde ideeën en (in deze film dan) plastische beleving. In dat opzicht doet hij me wel aan een Miike denken (bij wiens katakuri's de naam Svankmajer regelmatig genoemd wordt), al heeft die dan af en toe nog filmische oplevingen.

Maar leuke film dus, de weirdness is uiterst entertaining, gevoel (van materialen, gevoelsensaties dus) wordt perfect overgebracht en de lengte is ook economisch genoeg om niet te vervelen. Wil meer van deze man zien.


avatar van The Eye

The Eye

  • 580 berichten
  • 4353 stemmen

Check out Alice, kijk dan wel door het super-irritante trucje van het overbrengen van het verhaal heen, anders krijgt-ie denk ik een 0,5 (bij de meesten). Maar als je je daar niet aan gaat ergeren is die film super. Evenals Faust trouwens, die zo bizar was dat ik 'm tijdelijk heb moeten stoppen om bij te komen. Verder is Otesanek vooral een leuke familiefilm.


avatar van Beejeej

Beejeej

  • 580 berichten
  • 1127 stemmen

hmm, vandaag gezien nadat ik ook Eraserhead (David Lynch) had gezien.

misschien dat ik het een beetje gehad had met zoveel surrealisme op een dag, maar ik vond het niet een erg goede film. beetje makkelijk misschien zelfs en helemaal niet zo schokkend en vernieuwend als het zichzelf graag zou zien.

de onderlinge verbanden zijn wel grappig, maar ik zie er geen meesterwerk in


avatar van jherb

jherb

  • 131 berichten
  • 311 stemmen

ge wel digggggg

wat een film! ik sta perplex

5


avatar van Korova

Korova

  • 27 berichten
  • 704 stemmen

1e kennismaking met Svankmajer voor mij, en aangezien ik altijd wel opensta voor een surrealistische film waren de verwachtingen achteraf gezien toch veel te hoog gespannen. Ik kon hier niets mee, alhoewel het wel origineel was, en de essentie wel van alle verhaallijnen begreep was het toch een moeilijke zit. Het gedoe en effecten met de poppen en klei zijn niet voor mij weggelegt. Toch ben ik heel nieuwsgierig naar Little Otik!!


avatar van lesamurai

lesamurai

  • 441 berichten
  • 152 stemmen

Korova schreef:

1e kennismaking met Svankmajer voor mij, en aangezien ik altijd wel opensta voor een surrealistische film waren de verwachtingen achteraf gezien toch veel te hoog gespannen. Ik kon hier niets mee, alhoewel het wel origineel was, en de essentie wel van alle verhaallijnen begreep was het toch een moeilijke zit. Het gedoe en effecten met de poppen en klei zijn niet voor mij weggelegt. Toch ben ik heel nieuwsgierig naar Little Otik!!

wel wat van gezien en het ziet er best wel macaber uit. Het sfeertje die hij verwerkt in zijn films hebben een of andere verontruste sfeer net zoals Lynch dat zo goed weet neer te zetten. Dit soort films komen haast liguber over maar eigenlijkh weet je niet waarom je het zo liguber en verontrustend vindt. De muziek zorgt er meestal voor maar hier is het gewoon de sfeer van de beweging van de poppen en de kraakgeluiden als iemand over de grond loopt. Erg bizar.


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5116 berichten
  • 7202 stemmen

En wederom een bizarre Svankmajer film. Een film zonder dialoog die ergens wel een beetje doet denken aan Tati.

Vooral de kippenman zal me nog lang bijblijven.


avatar van Orfanos

Orfanos

  • 35 berichten
  • 30 stemmen

Heel goed, mooi, intens.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Vreselijke film. Er zijn schijnbaar mensen die anderhalf uur willen kijken naar fetishes van personages zonder verder enige context, maar door de spuuglelijke filmstijl, een obsessie met smerigheid en een totaal gebrek aan afwisseling begon het mij al snel te irriteren. Het is een film met bijzonder weinig inhoud: de eerste helft is voorbereiding op de fetishes, in de tweede helft komen ze tot uitdrukking. En dat is het wel. Dat is nauwelijks genoeg om een kortfilm van drie kwartier mee te vullen, laat staan anderhalf uur. Ja, de dingen die je ziet zijn uniek, maar ook flauw en slecht uitgewerkt. Zo'n kippenman is een minuutje leuk, maar dan ken je de grap wel. De andere ideeën waren nog geen minuutje leuk.

En waarom is dit een animatiefilm? Vanwege vijf minuten stopmotion? Ik kan zo honderden films noemen die meer animatie hebben en die niemand ooit een animatiefilm zal noemen. Zo'n beetje iedere moderne blockbuster alvast.

1,5* Ugh.


avatar van DieGo

DieGo

  • 5808 berichten
  • 2334 stemmen

Waar Little Otik me nogal irriteerde af en toe,en eigenlijk behoorlijk tegenviel doet Conspirators of Pleasure precies het tegenovergestelde. Lekker bizar filmpje wat me ondanks dat er geen woord in gesproken wordt de gehele speelduur wist te boeien en bovendien bij vlagen erg grappig was.

Dit nodigt in ieder geval uit om meer van Svankmajer te gaan kijken en wellicht om Little Otik nog eens een herziening te gunnen.

4*


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15570 berichten
  • 2766 stemmen

In het begin moest ik nogal in de film komen. Het is allemaal bizar en soms best grappig al die absurditeit, maar daar staat tegenover dat ik de film nogal leeg aan vond voelen. Het is gewoon een doorlopende collage van een aantal freaks. Ik vond de film er trouwens nogal lelijk en vrij matig gefilmd uitzien. De camera schokte de hele tijd maar wat heen en weer en niet uit luxe. Een kleine 3*


avatar van Goldenskull

Goldenskull

  • 24398 berichten
  • 3046 stemmen

Vage, belachelijke, absurde, maar daarom niet minder leuke film.

Ik ben niet de eerste die het zegt, maar visueel ziet het er wat pover uit. De weirde ideeën compenseren wel, maar onvoldoende. Toch leuk dit soort filmpjes, geen spraak, veel beeld-/lichaamstaal, af en toe een lekkere grijns om de smoel.

3*


avatar van filmfan17

filmfan17

  • 285 berichten
  • 12 stemmen

Geen dialogen is altijd fijn, zeker als de hele film dan nog boeiend blijft, wat ie voor mij ook zeker was. Ik voelde me weer eens serieus genomen als kijker . In de opmerkingen wat betreft visuele aspect kan ik me ook wel vinden. De sounddesign had misschien ook wat beter gekund hier en daar.

Nou nog even mijn interpretatietje: zoals ik hier al las draait het om de fetishes/obsessies. Iedereen heeft zijn absurde fetish maar probeert die te verbergen, dat is het interessante van de film, de ene brengt zijn fetish tot uiting in een bos ver weg, de ander in een afgelegen kerk/kelder. Allicht probeert Svankmajer dus te vertellen dat iedereen wel zo'n gekke obsessie heeft maar die veel verstopt, terwijl perhaps iedereen die je spreekt zoiets geks heeft. Kortom, obsessies verbergen voor de normen in de samenleving. Ik kon er overigens ook wel om lachen.


avatar van Matchostomos

Matchostomos

  • 4171 berichten
  • 535 stemmen

Bij de aftiteling van Conspirators of Pleasure zien we klinkende namen als Sigmund Freud en Luis Bunuel voorbijrollen. Hun zichtbare medewerking maakt van deze Svankmajer andermaal een ongezien curiosum wemelend van het bizarre, cartooneske, surrealistische en fetisjistische. Inhoudelijk vertaal zich dat naar een speelse reflectie op het bevredigen van verdoken verlangens en seksuele driften. Als 'stille' film en ode aan de ambachtelijke creativiteit en ongebreidelde fantasie steunt Conspirators of Pleasure bovendien op een heerlijk suggestieve basis die het beeld volledig aan het woord laat. Svankmajer had wel meer indruk kunnen nalaten bij de kijker, indien hij de speelduur nog korter had gehouden.

3*


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

De regisseur werd bij het maken van deze surrealistische, chaotische, bizarre, wat ondermijnende film, over geheime fantasieën en obsessies van een aantal inwoners uit Praag, geïnspireerd door Freud, Ernst, Bunuel en Marquis de Sade. Svankmajer observeert fantasieën, zonder dialoog. Bij de vreemde onthullingen wordt (denk ik) van de kijker een soort kunstzinnigheid verwacht. Mij spreekt het geen moment aan. De film kent trouwens geen seks noch (in het oog lopende) naaktheid.


avatar van HenkMul

HenkMul

  • 30 berichten
  • 554 stemmen

Conspirators of Pleasure is een surrealistisch, Freudiaans en sociaal-kritisch rariteitenkabinet. Niet voor niets benoemt Svankmajer in de aftiteling deze inspiratiebronnen: Marquis de Sade, Sigmund Freud, Luis Buñuel en Max Ernst.

1. Marquis de Sade: de film opent met een aantal oude erotische prenten. Doodnormale missionarisstandjes maken al snel plaats voor praktijken zoals rare masturbatie en bestialiteit. De toon is gezet. In het verloop van de film trekt Svankmajer deze lijn door en brengt hij perversiteit in beeld van het meest curieuze soort: een beeld zegt meer dan een woord. Overigens zonder daadwerkelijk borsten, piemels en penetraties te zien. Alles is vreemd genoeg PG-13 proof. De vreemde vormen van seksualiteit roepen veel associaties op met het werk van de Sade.

2. Sigmund Freud: Conspirators of Pleasure is een luilekkerland voor praatgrage psycho-analytici. De grote hoeveelheid aan fetisjobjecten is bijna niet te tellen. Er komt geen huishoudelijk object voorbij of er kleeft een seksuele lading aan vast. Steevast geschoten in close-up worden de broodballetjes, lijmklodders en joysticks plots erg pervers. Of opwindend, afhankelijk van je voorkeur. Bovendien zijn de zes personages met hun vreemde verlangens continu in de weer met het bespioneren. Voyeurisme is aan de orde van de dag. Toch hebben de Freudiaanse kijkers een hele kluif aan dit alles, want het verlangen blijft vooral steken in het absurde... veel aanknopingspunten voor betekenis zijn er niet. De grote boosdoener is hier vooral de dialoog, of beter gezegd, de afwezigheid hiervan.

3. Luis Buñuel: De titel van de film geeft het vermoeden prijs dat er een geheime gemeenschap bestaat van vrije zielen. Deze zouden hun plezier volledig kunnen najagen in de Tsjechische underground. Zonder beperkingen van buitenaf. Ook Svankmajer zelf hamert op dit idee van vrijheid. In een interview uit '97 stelt hij, "Conspirators is actually a film about liberation, and about gaining a freedom." In deze zin zouden de fetisjisten niet zomaar een stelletje op hol geslagen wankers zijn. Nee, ze zouden eerder symptomatisch zijn voor een onderdrukkende samenleving. Een samenleving die constant toezicht uitoefent op burgers en die geen ruimte overlaat voor persoonlijke vrijheden. Deze ondervraging van gevestigde normen sluit mooi aan bij Buñuel. Ook hij stond immers bekend om zijn kritische noten.

4. Max Ernst: de film is een aaneenschakeling van dadaïstische en surrealistische motieven. Het is een absurde film die qua stijl perfect voortborduurt op de vreemde schilderijen van Max Ernst. Er is weinig context die voor een heldere betekenis zorgt. Bovendien is er nog een zeer duidelijke overeenkomst tussen het werk van deze schilder en één van de personages uit de film. In 1934 publiceerde Ernst een collage-boek dat uit vele surrealistische afbeeldingen bestond. Je hoeft slechts een blik op één van de beelden te werpen om te zien dat Une semaine de bonté veel indruk op Svankmajer achterliet: 1 & 2.