• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.315 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.063 gebruikers
  • 9.218.803 stemmen
Avatar
 
banner banner

Erogotoshi-Tachi yori: Jinruigaku Nyûmon (1966)

Drama / Komedie | 128 minuten
3,62 30 stemmen

Genre: Drama / Komedie

Speelduur: 128 minuten

Alternatieve titels: The Pornographers / The Amorists / The Pornographers: Introduction to Anthropology

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shôhei Imamura

Met onder meer: Shoichi Ozawa, Sumiko Sakamoto en Masaomi Kondo

IMDb beoordeling: 7,2 (2.623)

Gesproken taal: Japans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Erogotoshi-Tachi yori: Jinruigaku Nyûmon

Het drama van het alledaagse leven van een man bijgenaamd Yoshimoto 'Sub' Ogata, die de kost verdient met het maken en distribueren van pornofilms.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dopke

Dopke

  • 695 berichten
  • 8930 stemmen

Niemand deze fantastisch film gezien?


avatar van Onslaught

Onslaught

  • 591 berichten
  • 1160 stemmen

Fantastische film vind ik een beetje een groot woord.

Het is wel een film waar ik verbaasd van sta te kijken als je bepaalde scenes voor je krijgt en dan bedenkt dat het een film uit 1966 is.

Deze film gaat over sex en pornografie, maar er zitten geen vulgaire of pornografische beelden in. Het is meer een film die gaat over een paar mannen die besluiten hun geld te verdienen met het maken en distributeren van dit soort films. Natuurlijk is de maatschapij daar nog niet klaar voor en moeten ze dus erg opassen. Ze worden van alle kanten aangevallen of het nu om morele of geld kwesties gaat het gaat ze niet goed af.

Ik stond wel even verbaasd te kijken van bepaalde scenes. Zo komt er een man aankloppen die graag sex wil hebben met een maagd, omdat hij dat nog nooit heeft gedaan. Of zijn de mannen verbaasd als blijkt dat tijdens het opnemen van hun nieuwe pornofilm het koppel bestaat uit een meisje met een intelectuele stoornis en haar vader.

Minpunt aan deze film is dat het vaak erg saai en langdradig is, maar dat je daardoor wel genoeg te zien krijgt van de worstelingen waar deze mannen mee zitten.

Wat ik wel erg grappig vond is dat de man op het einde uit de pornografie stapt en al zijn tijd in een totaal nieuwe vorm van sex stopt. De man stapt over naar (zoals de Japanner het noemen) de Dutch wife industrie en zal daarmee de eerste zijn.

Ik zou de film dus een 3 geven, maar dan heb je het ook wel weer gezien.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

De film ging wat mij betreft vooral haast ten onder aan het rommelige plot, waar ik dikwijls totaal de draad van kwijtraakte. De sporadische vervreemdende en mysterieuze scènes vond ik erg mooi, maar met het geheel kon ik minder dan gehoopt.

Een interessant onderwerp, al helemaal voor die tijd, met hier en daar erg mooie scènes, maar over de hele linie toch wat weinig beklijvend.

Ben benieuwd wat de hoogstemmers hier zo geniaal aan vonden. Heb namelijk erg het idee iets gemist te hebben. Deed me ergens wel wat denken aan tijdsgenoot Yuke Yuke Nidome no Shojo, die ik met zijn strakke vertelling en mooie visuele stijl een stuk geslaagder vond.


avatar van beavis

beavis

  • 6610 berichten
  • 14394 stemmen

danuz schreef:

Een interessant onderwerp, al helemaal voor die tijd

Bedoel je, zoals vaak bij dit soort uitspraken, onterecht, dat de film uniek is en "zijn tijd ver vooruit" of juist, terecht, dat de film gemaakt is in een tijd waarbij dit onderwerp juist in het midden van de maatschappelijke belangstelling stond!?

Met de achteruitgang van het bioscoopbezoek en, daarmee, de opkomst van het "pinku" genre was er met het inmiddels twee keer opnieuw verfilmde Hakujitsumu (1964) een onvervalste mainstream hit, maar de film Black Snow (nog geen MM) die de regisseur van Daydream het jaar daarop maakte, werd wegens obsceniteit aangeklaagd en creerde de discussie waar ook the Pornographers deel van uitmaakt. Nu was Black Snow ook vooral een anti-Amerikaanse film en zowel linkse (bijv Oshima) als rechtse (bijv Mishima) intellectuelen verdedigde de film met het vermoeden dat niet obsceniteit maar politiek de werkelijke reden voor vervolging was.

Imamura pakt het onderwerp zoals altijd van de onderbuik en de onderkant van de samenleving aan, zijn hoofdpersonen negeren de politiek en het filosofisch geneuzel van de middenklasse waar je niks aan hebt. Maar deze arme, half-criminele lieden leven dus wel onder hetzelfde dunne laagje beschaving dat we de moderne maatschappij noemen. Dat levert verwarrende gevoelens en een verwarrende film op.

Ik vind het interessant dat Imamura zo aan dezelfde kant, maar in aanpak toch volledig tegenover een filmmaker als Oshima staat. Bij beiden heb ik wel vaak moeite van de film te genieten tijden het kijken (ook deze kent veel slepende stukken en is nergens heel grappig, mooi, ontroerend, diepzinnig, enz.) maar ik vind de onderwerpen die ze aansnijden wél heel interessant en de manier waarop volledig uniek en bijzonder. Mijn waardering groeit naarmate ik meer zie en het allemaal beter kan plaatsen. Oshima bewonder ik momenteel wel meer dan Imamura, ik ben toch meer politiek/theoretisch ingesteld denk ik... beiden hebben echter niet zo'n directe (zowel esthetische als emotionele) impact als hun collega Yoshida, of zelfs Shinoda (waarvan ik onlangs het werkelijk meesterlijke Double Suicide zag).


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18929 berichten
  • 15674 stemmen

beavis schreef:

Oshima bewonder ik momenteel wel meer dan Imamura, ik ben toch meer politiek/theoretisch ingesteld denk ik...

Geldt bij het tegenovergestelde automatisch het omgekeerde??


avatar van beavis

beavis

  • 6610 berichten
  • 14394 stemmen

ik denk het wel...