• 13.683 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.312 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.062 gebruikers
  • 9.218.744 stemmen
Avatar
 
banner banner

Prey (2022)

Sciencefiction / Horror | 99 minuten
3,24 690 stemmen

Genre: Sciencefiction / Horror

Speelduur: 99 minuten

Alternatieve titel: Predator 5

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Dan Trachtenberg

Met onder meer: Amber Midthunder, Dakota Beavers en Dane DiLiegro

IMDb beoordeling: 7,1 (247.148)

Gesproken taal: Engels, Slowaaks en Frans

  • On Demand:

  • Disney+ Bekijk via Disney+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Prey

"They hunt to live. It lives to hunt."

300 jaar terug leeft in de Noord-Amerikaanse wildernis Naru, een vrouwelijke krijger die haar vechtkwaliteiten aan haar stam met haar broer voorop wil bewijzen. Die kans krijgt ze wanneer er een gevaarlijke buitenaardse dreiging verschijnt die genadeloos aan het moorden slaat en nauwelijks te stoppen is. Deze Predator en Naru gaan de strijd met elkaar aan en halen alles uit de kast om elkaar te verslaan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van filmfan0511

filmfan0511

  • 1044 berichten
  • 1072 stemmen

Prey is een heel fijne toevoeging geworden aan de Predator-reeks, en weet met gemak het niveau van de andere vervolgen te overstijgen. Dat komt mede omdat de film gewoonweg oerdegelijk in elkaar steekt op zowat elk filmisch vlak, maar ook omdat het een soort slimme spirituele terugkeer is naar de simpele basis van het origineel; een protagonist die op de hielen wordt gezeten door een Predator te midden van uitgestrekte bossen, en maar moet zien te overleven. Niets meer, niets minder. De film weet perféct wat het wil zijn, en vooral, wat het niet moet zijn. Geen ellenlang gezeur, geen onnodige zijlijntjes. Gewoon kort en krachtig, to the point. Dan Trachtenberg snapt in ieder geval gelukkig heel goed dat een film als deze niet in een vermoeiende twee uur moet gegoten worden, en houdt er de vaart en het tempo gedurende anderhalf uur enorm goed in. Cinematografisch was dit ook meer dan prima; de landschapsbeelden en locaties zijn mooi en tot de verbeelding sprekend, en er zitten enkele individuele shots in om je vingers bij af te likken. De dieren en bijvoorbeeld het bloed zien er wat nep geanimeerd uit, maar dat zijn slechts kleine smetjes. Naru is een sympathieke hoofdpersoon waar je voor supportert; Amber Midthunder doet dat heel goed, en draagt de film. Dakota Beavers, in notabene zijn acteerdebuut, is ook prima. Toch is het vooral ook de Predator zelf natuurlijk die de show weer steelt; wat een cool filmmonster blijft het toch. Het design is prima in orde, met genoeg gelijkenissen én verschillen ten opzichte van vorige Predators.

Het eindgevecht is niet enorm speciaal en hangt een beetje met toevalligheden aan elkaar vast, maar fel storen deed dat niet meer. De film blijft er ook niet lang bij stilstaan, en concludeert daarna lekker snel.

In ieder geval was dit een heel aangenaam tussendoortje. De Predator-franchise zou nog wel eens een vermakelijke toekomst kunnen hebben als ze dit soort concept een beetje aanhouden; de Predator droppen in een bepaalde historische periode/setting, en daar dan los mee gaan.

3.5*.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3563 berichten
  • 6818 stemmen

Kevinmastah schreef:

@clubsport

Als ik jouw top 10 er bij neem

Halloween, Jamie Lee Curtis overleefd Micheal Meyers met behulp van Dr.Loomis. De vrouwelijke hoofdrolspeelster maakt normaal gesproken natuurlijk geen schijn van kans tegen Meyers. Na 7 delen verder te zijn in de halloween franchise leeft Jamie Lee nog steeds. Geloofwaardig.

Alien is ook zo’n film.

Een vrouw verslaat een echt bestaande Alien in een ruimteschip

Over geloofwaardigheid gesproken.

Maar ik ben het deels met je eens. Sommige films zijn echt over de top, ongeloofwaardig en gaan echt nergens meer over.

The Fast & Furious deel 4 - 8 bijvoorbeeld.

Of The Predator uit 2018. Dat was pas poep.

Maar daar hoort deze Prey niet bij.

Want Prey is een redelijk goede film. Vind ik!

Je moet het in de context van de franchise bekijken en daar schiet de film uit de bocht , Tuurlijk zijn alien en halloween ook ongeloofwaardig als je het al te strikt gaat vergelijken maar die films weten het met goed schrijfwerk sterke scenes en heel veel sfeer toch nog geloofwaardig te maken en dat is een knappe prestatie op zich ( ik heb het alleen over halloween 1 overigens ) .

De 2018 versie was ook bagger dat klopt maar deze feministische opvolger is niet echt beter en doet zeker geen eer aan de franchise.


avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

  • 97 berichten
  • 562 stemmen

@clubsport

Feministisch?

Hoezo schiet de film Prey uit de bocht? Welke context?

Moeten ze een remake van 1987 Predator maken dan ofzo?

Met nieuwe bodybuilders en krachtpatsers.

Krijg je herhaling van zetten en niks vernieuwend.

Vind jij meisjes/vrouwen nog steeds ondergeschikt?

Zijn ze alleen goed voor kinderen baren en het huishouden?

We leven in 2022 niet in 1940.

Er zijn vrouwen in MMA die slaan jouw en mij tot moes.

Oke het meisje/vrouw uit Prey had geen spierballen.

Maar wie niet sterk is, moet slim zijn

Of zijn alle vrouwen dom??

Ik ben hetero en ik kijk graag naar vrouwen hoor

1. Predator 1987

2. Prey 2022

3. Predator 2 1990

De rest is bagger


avatar van IH88

IH88

  • 9438 berichten
  • 3155 stemmen

Helemaal eens met Kevinmastah. En hoe verslaat Arnie de Predator in de originele film, met zijn spierballen of door zijn hersens te gebruiken? Volgens mij dat laatste.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3563 berichten
  • 6818 stemmen

Kevinmastah schreef:

@clubsport

Feministisch?

Hoezo schiet de film Prey uit de bocht? Welke context?

Moeten ze een remake van 1987 Predator maken dan ofzo?

Met nieuwe bodybuilders en krachtpatsers.

Krijg je herhaling van zetten en niks vernieuwend.

Vind jij meisjes/vrouwen nog steeds ondergeschikt?

Zijn ze alleen goed voor kinderen baren en het huishouden?

We leven in 2022 niet in 1940.

Er zijn vrouwen in MMA die slaan jouw en mij tot moes.

Oke het meisje/vrouw uit Prey had geen spierballen.

Maar wie niet sterk is, moet slim zijn

Of zijn alle vrouwen dom??

Ik ben hetero en ik kijk graag naar vrouwen hoor

1. Predator 1987

2. Prey 2022

3. Predator 2 1990

De rest is bagger

volgens jou is het blijkbaar alleen maar vernieuwend als de vrouw altijd wint , dat wordt zo langzamerhand ook een behoorlijk afgezaagd cliche .

als je dat doet doe het dan goed en niet zo over the top als in dit matige deel .

over sport gesproken laten we dan ook maar alle sporten gemengd maken(als vrouwen zo sterk zijn dan he) , dan weten we ook vrijwel zeker dat haast geen enkele vrouw nog een medaille zal winnen op de olympische spelen.

Dat het nu 2022 is en niet 1940 is mij bekend maar is als statement geen argument nietwaar .

Dat alle vrouwen dom zouden zijn heb je mij niet horen zeggen .

Ik maak een beetje op uit jouw bewoordingen dat dit wellicht een beetje een fetisch voor je is , niks mis mee maar dat maakt het nog geen goede film .

Als je dan toch een enigsins geloofwaardige vrouwenrol in een predator film wil zien kies dan voor Alien vs Predator

dat zit qua vergelijking een stuk geloofwaardiger in elkaar en de effecten zijn ook nog eens veel beter .


avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

  • 97 berichten
  • 562 stemmen

@clubsport

Voor mij hoeft niet perse de vrouw altijd te winnen, maar van mij mag best de hoofdrol door een vrouw gespeeld te worden.

Ik vond Prey niet over the top.

Was het nou zo dat het een kickboks wedstrijd was tussen vrouw en Predator met alleen maar stoten en trappen.

Dan had je een goed punt.

Want dan zou indd de vrouw het afleggen als het alleen maar op spierballen aan komt. Het fysieke gedeelte.

Maar in Prey was het helemaal geen kickboks gevecht.

Jammer dat je zo’n afkeer hebt tegen vrouwen.

Vrouwen zijn gelijkwaardig in veel aspecten.

Misschien niet fysiek, maar verder gelijkwaardig.

Wie niet sterk is moet slim zijn…

Avp uit 2004 was niet om aan te gluren.

Sowieso de Alien VS Predator franchise zeer matig.

Maar smaken verschillen. Dat mag.

Nogmaals ik vond Prey een heerlijke vernieuwende film en één van de betere delen in de franchise.

Vele malen beter dan AvP.

In Terminator 1 was Sarah Connor een serveerster in een restaurant maar wint wel van een cyborg.

Omdat de omstandigheden juist waren en Sarah de Terminator te slim af was. Zo ook in Prey.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3563 berichten
  • 6818 stemmen

Kevinmastah schreef:
@clubsport

Voor mij hoeft niet perse de vrouw altijd te winnen, maar van mij mag best de hoofdrol door een vrouw gespeeld te worden.

Ik vond Prey niet over the top.

Jammer dat je zo’n afkeer hebt tegen vrouwen.
Vrouwen zijn gelijkwaardig in veel aspecten.
Misschien niet fysiek, maar verder gelijkwaardig.
Wie niet sterk is moet slim zijn…

Avp uit 2004 was niet om aan te gluren.

In Terminator 1 was Sarah Connor een serveerster in een restaurant maar wint wel van een cyborg.
Omdat de omstandigheden juist waren en Sarah de Terminator te slim af was. Zo ook in Prey.


Ja en in Terminator dark fate was ze een oma met een bazooka op haar schouders ( hoe stom kun je het verzinnen )
Trouwens in Terminator 1 had ze nogal wat hulp van Kyle reese nietwaar .
Ik heb geen moeite met vrouwen in een hoofdrol en zeker geen afkeer ( waar je die conclusie uit haalt is wel heel erg kort door de bocht ) .
Wat het verschil is tussen films als ( alien ,aliens , alien vs predator , en ook bv terminator en terminator 2 )
is dat er een goed verhaal is bedacht waarin de vrouwelijke hoofdrol goed is geintergeerd .
In prey is dat juist andersom gedaan men is uitgegaan van een feministisch verhaal dat alle feministische boxjes
van de huidige maatschappij afvinkt ( vrouw niet geaccepteerd als krijger , ze moet geforceerd zich bewijzen etc ) en daar heeft men het predator verhaal omheen gebouwd .
de eindscene waarin ze met haar troffee terugkeert naar haar stam zegt genoeg wat dat betreft een predator einde onwaardig .


avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

  • 97 berichten
  • 562 stemmen

@clubsport

Ik zie het meer als, meisje/vrouw wilt zich graag meten in de grote mannen wereld. Meedoen.
Zich bewijzen dat ze er ook toe doet en niet minder is dan wie dan ook.

In het begin zie je haar falen (tijger/leeuw)
Haar broer lukt het wel.
Naarmate de film vordert zie je haar groeien in de kwaliteiten van het vechten/jagen en vind ze trucjes handigheidjes wat haar sterker maakt.

Op het einde had ze wel de hulp vd broer nodig!!.

Prey had ook kunnen eindigen dat meisje/vrouw het verliest vd Predator. En dan benadrukken dat vrouwen niks kunnen?
maar zo werkt het niet in films.
In alle films wint de mindere, kleinere en slappere uiteindelijk van het grotere, sterkere en onverslaanbare.

Neem Rocky als voorbeeld.
Simpele middelmatige bokser krijgt de kans tegen de wereldkampioen.
Niemand geeft Rocky een kans en dan gebeurd het onmogelijke.
Het gaat over groeien en overwinnen van je falen.

Maar we kunnen deze discussie blijven voeren.
Jij vind niks omdat meisje/vrouw het van de Predator wint.
Jij had haar liever dood zien gaan.


Ik vond het een toegevoegde waarde aan de Predator franchise en zelf 1vd betere. Ondanks dat het een meisje/vrouw is.

Wen er maar aan, in steeds meer films gaan vrouwen en zwarte mensen de hoofdrol spelen in films anno 2022. Of je het nou leuk vind of niet. Voor mij not a big dealbreaker.
Je moet er niet zo zwaar aan tillen.

Anders kijk je lekker het orgineel nog een x uit 1987.
Die blijft fantastisch

Met mijn 3,5 ster voor Prey zit ik er dichterbij jouw 2,5 ster…..


avatar van clubsport

clubsport

  • 3563 berichten
  • 6818 stemmen

Kevinmastah schreef:

@clubsport

Wen er maar aan, in steeds meer films gaan vrouwen en zwarte mensen de hoofdrol spelen in films anno 2022. Of je het nou leuk vind of niet. Voor mij not a big dealbreaker.

Je moet er niet zo zwaar aan tillen.

en daar wringt nou net de schoen , gender en race swaps staan hoger op de prioriteitslijst dan een goed verhaal

+ natuurlijk de sociaal politieke boodschap die je weer eens door de strot gedouwd moet worden en dat geplaatst in een tijdperk waar het totaal niet aan de orde was .


avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

  • 97 berichten
  • 562 stemmen

@clubsport

en daar wringt nou net de schoen , gender en race swaps staan hoger op de prioriteitslijst dan een goed verhaal

+ natuurlijk de sociaal politieke boodschap die je weer eens door de strot gedouwd moet worden en dat geplaatst in een tijdperk waar het totaal niet aan de orde was .


Prey speelt zich af in het jaar 1718.
In die tijdsgeest werden juist vrouwen onderdrukt en waren alleen goed voor het huishouden en kinderen baren en opvoeden.
Dus het was juist wel aan de orde.
Dat probeert de film juist te vertellen.


Van mij mogen anno nu 2022 vrouwen en zwarte mensen ook de kans krijgen. Sterker nog voor mij hadden ze al vanaf het bestaan vd mens al de kans mogen/moeten krijgen. Want dan hadden we nu deze hele discussie niet.
In mijn ogen is iedereen gelijk. Kleine kanttekeningen daargelaten.
Mannen zijn fysiek sterker en vrouwen zijn mooier

Nogmaals het verhaal van Prey speelt zich in af in 1718.
Toen kwamen de (eerste) Predators al op aarde om te jagen.
Dat vind ik een goed verhaal en verzonnen.

Verzin jij eens een goed verhaal dan.
Alles is al een keer voorbij gekomen.
En wat maakt het nou uit of het een man of vrouw, zwart of wit is.
Zolang het niet ongeloofwaardig is.

Ik had het raar gevonden (ook al eerder gemeld) als het een boks wedstrijd zou zijn tussen meisje en Predator.
Want dan maakt het meisje indd geen kans.
Meisje is Predator gewoon te slim af.


avatar van Kevinmastah

Kevinmastah

  • 97 berichten
  • 562 stemmen

@clubsport

Ik zit net je comment te lezen bij She-Hulk.

Weer een vrouwelijke hoofdrol en toch heb je gekeken.

Je weet toch wel waar SHE voor staat?

Je kan ook niet kijken he, maar ja dan heb je niks meer te zeiken natuurlijk.

Wat heb je toch tegen vrouwen?

Ik snap het probleem niet.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3563 berichten
  • 6818 stemmen

Kevinmastah schreef:

@clubsport

Ik zit net je comment te lezen bij She-Hulk.

Weer een vrouwelijke hoofdrol en toch heb je gekeken.

Je weet toch wel waar SHE voor staat?

Je kan ook niet kijken he, maar ja dan heb je niks meer te zeiken natuurlijk.

Wat heb je toch tegen vrouwen?

Ik snap het probleem niet.

gewoon goed onderbouwde kritiek , maar ik mag blijkbaar vrouwen niet bekritiseren want dan heb ik iets persoonlijks tegen hen of zo .

En ik sta zeker niet alleen , de serie is gewoon kinderachtige bagger met ook nog eens slechte cgi .

Maar goed als er bad ass vrouwen in spelen is kritiek blijkbaar taboe bij jou


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 3928 berichten
  • 3540 stemmen

Zowaar, het is mogelijk om een fatsoenlijk Predator-vervolg te maken. Wat de film vooral zo goed maakt is dat men het eindelijk eens simpel houdt. Ik wil gewoon een spannende thriller tegen een brute en interessante tegenstander zien. Al die mythologie kan me geen reet schelen. De actie moet goed en spannend zijn, en dat is ondanks een hoge mate van voorspelbaarheid hier absoluut het geval. Vanaf die scène met de beer is de film echt los.

Het moet wel gezegd dat de actie soms wat modern en computerspel-achtig voelt door onzinnige toevoegingen als die hond of de bijl aan een touwtje. De special effects zijn ook niet om naar huis te schrijven. Al die dieren en bepaalde stunts zien er vaak niet al te best uit. Daar staan dan wel weer een gave setting met heel fraaie cinematografie en een sterke score tegenover.

Midthunder vond ik aardig in de hoofdrol. Haar achtergrondverhaaltje en al die bijfiguren zijn natuurlijk zo cliché als wat (en een tikkeltje bakvisserig), maar ze heeft vanaf het begin je sympathie, ondanks dat ze wat te perfect is. Ik vond die zwakke Comanche dub overigens wel het meer spraakzame eerste deel van de film verpesten. Waarom kon de Engelse versie niet de dub zijn? Verder wel een plus dat we de predator niet gelijk in vol ornaat zien. De actiescènes worden ook steeds groter naarmate de film vordert. Dat is allemaal heel goed gedaan. De jaagscènes van de predator en de gore zijn ook echt prima.


avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1457 berichten
  • 1070 stemmen

Mind over matter

Voor mij tot op heden de beste predator film van de drie delen waar ik tot nu toe over geschreven heb – volgens mij heb ik AVP ook gezien maar dit ligt in een te ver verleden.- Het origineel had ook zijn charme, maar ik vond het eindgevecht hier te langdradig, en daarnaast stoorde ik mij met regelmaat aan de verouderde effecten naarmate de predator steeds meer in beeld kwam. Ook verhaaltechnisch had ik meer verwacht. Ik trok de vergelijking met de originele Terminator die ook met verouderde effecten te maken had, maar verhaaltechnisch meer te bieden had waardoor ik deze vandaag de dag een stuk sterker vond.

Prey heeft net zoals het origineel weinig tot geen verhaal. Het draait hier wederom met name om de bombastische actie. En laat ik hier in de 2022 versie een stuk meer van genoten hebben. Sommige effecten hadden sterker gekund. Met name de vele dieren die in het verhaal zitten zien er te overduidelijk geanimeerd uit, en de camouflage van de Predator zelf vond ik op de een of andere manier ook te video game achtig overkomen. Echter nam ik deze smetjes al gauw voor lief naarmate de speelduur vorderde. Ik vond het verhaal wat traag op gang komen en buiten Naru vond ik de overige personages te veel van bordkarton en totaal niet boeien, maar dit maakt al snel niet meer uit als de focus meer en meer richting de strijd met de Predator verschuift.

Want wanneer de hel eenmaal losbarst dendert Prey als een onvermoeibare sneltrein voort, en wanneer je eenmaal bij het eindstation aanbeland bent heb je amper het idee dat je onderweg bent geweest. Dit is nog een pluspunt: de speelduur is niet te lang en neemt niet langer de tijd dan nodig is. Zodat het tempo hoog blijft, en het niveau niet in hoeft te kakken omdat men perse twee uur vol wil maken. Meer van dit alsjeblieft!

4,0*


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1873 berichten
  • 706 stemmen

Waar ik mij toch wel over verbaas is dat dit simpele rechttoe rechtaan filmpje met 0 originaliteit een hoger gemiddelde haalt dan bijvoorbeeld het fantastische Predator 2 die dan weer een extreem laag gemiddelde heeft. Predator 2 is zo verschrikkelijk onderschat en deze iets overschat heb ik het idee.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9549 berichten
  • 4430 stemmen

Prey bouwt verder op een idee uit predator 2. Een betere film in de reeks ook. Veel actie en geweld. Het is zonder meer leuk gevonden om de predator te droppen op de jachtgebieden van de indianen. Dat geeft de film bestaansreden. Geen hoogstaand verhaal maar wel een hoop amusement.


avatar van Achilles

Achilles

  • 1038 berichten
  • 217 stemmen

Wat een verademing na enkele slechte predator-films. De Predator is niet eerder zo sterk en verwoestend neergezet. Verhaallijn vond ik dan ook minder interessant. En heerlijk de oneliner throwback: If it bleeds, we can kill it.


avatar van aspers

aspers

  • 159 berichten
  • 162 stemmen

Al lang geen mening meer gegeven over een film omdat ik de laatste tijd, zeker op Netflix, te veel middelmatige meuk heb gezien. Maar voor Prey maak ik graag een uitzondering, want dit is misschien wel de beste Predator film die er is.

Een verademing om te zien! Lekker tempo, verveelt geen moment en spannend van begin tot eind. Dit toont ook maar weer eens dat een goede film geen 2,5uur hoeft te duren. Loved it!


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1873 berichten
  • 706 stemmen

aspers schreef:

Al lang geen mening meer gegeven over een film omdat ik de laatste tijd, zeker op Netflix, te veel middelmatige meuk heb gezien. Maar voor Prey maak ik graag een uitzondering, want dit is misschien wel de beste Predator film die er is.

Een verademing om te zien! Lekker tempo, verveelt geen moment en spannend van begin tot eind. Dit toont ook maar weer eens dat een goede film geen 2,5uur hoeft te duren. Loved it!

Denk dat haast iedereen dat niet met je eens is. Hoe kun je dit nu beter vinden dan de eerste 2 Predator films (al sta ik met Predator 2 ook behoorlijk eenzaam heb ik het idee)? Het is eigenlijk gewoon een aftrekseltje van, en zeker niet slecht maar de beste? Hij is inderdaad wel beter dan de 2 delen ervoor.


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

Dit mag met afstand de verassing van het jaar heten. Een vijfde deel in een erg povere filmreeks (na deel 1) dat gewoon steengoed is. Fijne regie, goed camerawerk, slim gekozen setting en precies het juiste tempo. Tel daarbij het erg goed ingevulde acteren en je hebt gewoon een top film binnen het genre.

Misschien minder iconisch dan het eerste deel maar wel een betere film.


avatar van Noodless

Noodless

  • 9577 berichten
  • 5999 stemmen

Verrassing van formaat en dat in de positieve zin want deze prequel weet zowaar de beste film in deze reeks te zijn. Nu buiten de eerste film stellen de andere films ook niks voor. Bij deze film kan je heel veel positieve elementen aanduiden waardoor de film een toppertje is. Om te beginnen heeft het verhaal gelinkt met de predators een originele invalshoek gezien de tijd en locatie waarin het zich afspeelt. Predators vs indianen geweldig toch ! Daarnaast heeft de film prachtige locaties en schitterende beelden. De actiescènes zien er meestal verbluffend uit. De jager ( Predator ) jaagt op diegene die op andere jagen wat resulteert in heel wat bloederige scènes. Gore dus genoeg aanwezig. De film opent ook vlug en weet de kijker al vanaf het begin op het puntje van zijn stoel te zetten.

Spanning verzekerd en het ziet er allemaal knap uit. Daarbij is het acteerwerk ook prima want het hoofdpersonage Naru wordt heel overtuigend gespeeld door Amber Midthunder. 8/10


avatar van Xan21

Xan21

  • 139 berichten
  • 46 stemmen

Iedereen was zo wanhopig voor een goede sequel na de laatste (vreselijke) Predator film in 2018 dat ze eringeluisd werden door dit gedrocht.

Mega fan van deel 1 en 2, maar dit was echt een tegenvaller ook omdat er zo hysterisch over gedaan werd.

Wil er niet teveel over kwijt, maar de eindeloze cgi gore, cgi beesten en het feit dat de Comanches Engels spreken is al een grote nono. Tevens is de hoofdrolspeelster niet erg likeable en de predator absoluut spuuglelijk en heeft geen karakter (waar is het mimicking gebleven?)... en wat een slecht redesign (hoofd). Stan Winston zou zich in z'n graf omdraaien. Een paar wapens waren wel goed verzonnen.

Het verhaal heeft uiteraard weinig om het lijf maar eromheen is het ook niks. Hoe moeilijk is het om een pakkende spannende actiefilm te maken tegenwoordig?!

2/5

Next!!!!


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1655 berichten
  • 1898 stemmen

clubsport schreef:
In prey is dat juist andersom gedaan men is uitgegaan van een feministisch verhaal dat alle feministische boxjes
van de huidige maatschappij afvinkt ( vrouw niet geaccepteerd als krijger , ze moet geforceerd zich bewijzen etc ) en daar heeft men het predator verhaal omheen gebouwd .
de eindscene waarin ze met haar troffee terugkeert naar haar stam zegt genoeg wat dat betreft een predator einde onwaardig .
Hier ben ik het wel mee eens! Van in het begin van deze film krijg ik al feministische vibes mee, en een erg modern gevoel voor een film die zich zou moeten afspelen in 1719. Naru lijkt wel vanuit onze tijd naar het verleden te zijn gereisd. De manier waarop ze praat klinkt ook heel modern. Ze komt meer over als een personage uit een computergame dan als een echt mens. Ook de oorlogs make-up die zij en haar broer dragen, lijkt wat misplaatst om tijdens het dagelijkse leven te dragen of is dat om te jagen?

Maar Naru dus, een jonge vrouw die zich te goed voelt om de vrouwentaken op zich te nemen binnen haar Indianenstam. Ze wil liever als de mannen zijn, die gaan jagen. En natuurlijk wordt zij, die niet eens een bergleeuw kon doden, de heldin van het verhaal die wel een predator kan doden! Ik snap wel dat zij zogenaamd meer brains heeft dan haar mannelijke collega's, maar het gaat wel erg makkelijk en ze komt er zelfs helemaal zonder kleerscheuren vanaf. Ook volkomen belachelijk dat ze tot tweemaal toe in een vuistgevecht met een man aan de winnende hand is totdat hij hulp van een andere man krijgt.

Naast deze feministische boodschap, is de film best genietbaar. Ik hou van films over Indianen. Vooral als ze niet door blanken worden gespeeld, en als er nu en dan een woordje in hun taal gesproken wordt. Wel vreemd hoe slecht de Fransozen in deze film Frans praten, of moet dat een soort oud-Frans voorstellen? De natuurbeelden zijn mooi, de muziek met indiaanse drums werkt aanstekelijk en er wordt ook af en toe wat dierenleed getoond, iets dat niet zo evident is in moderne films. Vooral de scene met de grizzlybeer is best wel spannend. Toch komt deze film vooral vanwege het hoofdpersonage een beetje over als een typische Disney jeugdfilm, zij het dan met iets meer bloedvergieten en geweld.


avatar van Rodger

Rodger

  • 1766 berichten
  • 1728 stemmen

Wow .. mooie film..

Vervolg op de predator reeks...

Ja.. aanrader ...

3.5 ***


avatar van Warning

Warning

  • 425 berichten
  • 527 stemmen

Eindelijk een goede Predator-film, na flink wat slechte bagger! Wat een lekker tempo. En als plus een mooi inkijkje in de native American cultuur (Commanche). Heerlijk genoten!


avatar van notsub

notsub

  • 1418 berichten
  • 1403 stemmen

Ik heb me net niet verveeld, maar het is toch allemaal niet zo indrukwekkend. Ik herinnerde me Prey met Arnold pas toen ik de eerste keer dit wezen zag. Leuk gedaan, deze herbewerking in een modern jasje, maar echt iets toevoegen deed het niet. Maar goed, de film was lekker compact en de beelden zagen er goed uit. Toch bleef het allemaal erg simpel en voorspelbaar, dus echt goed kan ik de film echt niet noemen.


avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

  • 1783 berichten
  • 931 stemmen

Vandaag bekeken, vond het wel een beetje een tegenvaller, de 1e 40 minuten gebeurd er maar vrij weinig, veel donkere beelden tussendoor en ook met het eindgevecht donkere beelden waardoor je bijna niet zag wat er precies gebeurde, ook best voorspelbaar.

Verder wel mooie omgeving en bij vlagen redelijk spannend, maar kon lang niet tippen aan de vorige delen, de Predator zag er ook niet zo mooi uit als de vorige delen

Had hier meer van verwacht, maar misschien ben ik meer de bombastische films gewent ipv een oud verhaal dat zich afspeelt in de middeleeuwen.


avatar van hatebreeder

hatebreeder

  • 1008 berichten
  • 811 stemmen

Een film die vrij traag begint maar dat niet op een hele vervelende manier doet. Als de film eenmaal loopt is het 1 en ander nog wat prettiger om te kijken. Acteerwerk vond ik niet enorm fantastisch maar heel erg storend was het ook niet.

3.5*


avatar van thunderball

thunderball

  • 5773 berichten
  • 1383 stemmen

Deze gisteren op een Amerikaanse 4K bekeken.

Wanneer je eenmaal hebt opgegeven dat het ooit nog zo gaaf en spectaculair wordt als het origineel, dan was dit best een o.k. vervolg. Nergens echt geweldig, laat staan spannend, maar in ieder geval heeft regisseur Trachtenberg wel goed begrepen dat het verhaal moet plaats vinden in de rauwe, wilde natuur. Dit levert prachtige, sfeervolle beelden in de Amerikaanse wildernis op, echt mooi in beeld gebracht. Ik had ook kijkend het gevoel dat praktisch alles daar op locatie was opgenomen.

Neemt niet weg dat het eerste gedeelte van de film behoorlijk aan de saaie kant is en dat pas richting de scènes met de (overduidelijk uit de computer getoverde) beer de vaart er meer in komt en de film eindelijk qua spektakel op gang komt.

Stukje met de Fransen vond ik dan weer wat minder en had er voor mij niet in gehoeven. Liever had ik echt alleen de Comanches versus de Predator gehad.

Hoofdrolspeelster Midthunder voldoet, is sympathiek en draagt de film met gemak, maar ergens zorgt ook deze film, samen met alle andere brakke vervolgen, er wel voor, dat de Predator, in het origineel nog uitgebeeld als praktisch onverslaanbaar, steeds meer van zijn mythische status begint te verliezen.

Een aardige tijdpassering, maar niet geweldig.

Een zes, ofwel drie sterren.


avatar van REBEL Boy

REBEL Boy

  • 11 berichten
  • 0 stemmen

Kevinmastah schreef:

@clubsport

Feministisch?

Hoezo schiet de film Prey uit de bocht? Welke context?

Moeten ze een remake van 1987 Predator maken dan ofzo?

Met nieuwe bodybuilders en krachtpatsers.

Krijg je herhaling van zetten en niks vernieuwend.

Vind jij meisjes/vrouwen nog steeds ondergeschikt?

Zijn ze alleen goed voor kinderen baren en het huishouden?

We leven in 2022 niet in 1940.

Er zijn vrouwen in MMA die slaan jouw en mij tot moes.

Oke het meisje/vrouw uit Prey had geen spierballen.

Maar wie niet sterk is, moet slim zijn

Of zijn alle vrouwen dom??

Ik ben hetero en ik kijk graag naar vrouwen hoor

1. Predator 1987

2. Prey 2022

3. Predator 2 1990

De rest is bagger

Effe serieus. Een Alien met super hightech wapens tegen een Dame met prehistorische wapens.

Vanaf het begin wist je al. Dit is kansloos.

De Alien moest zijn best doen om niet te winnen, anders was de film vroegtijdig afgelopen.

Omdat de samenleving vraag voor meer stoere vrouwen in film. Wil niet zeggen dat we de geloofwaardigheid van een film om zeep moeten helpen zodat we "stoere/Slimme" vrouwen erin moeten forceren.

Een film Balanceren heet dat.

De makers van Prey hadden moeten weten. Dat een goed getrainde special forces team al kansloos was tegen een Predator.

En nu komen ze met een slimme meisje met een bijl. Tegen predators (getrainde jager) Ja hoor daar trappen we in.

Zet gelijk een slimme 10 jarige meisje als tegenstander. We gaan toch die kant op met deze geforceerde hoofdrol speelsters. Kijk wat ze hebben gedaan met Terminator Dark Fate. Effe met Arnold en oma Sarah Connor picknicken, bij praten en een biertje drinken. Terwijl je wordt achtervolgd door een Terminator 3000+

Het leek even op Goede tijden slechte tijden met actie.

Maar het verhaal zelf vond ik ok. Maar halverwege wist je gewoon, daar gaan we weer. She Hulk in de maak.