• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.315 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.063 gebruikers
  • 9.218.822 stemmen
Avatar
 
banner banner

Cielo sulla Palude (1949)

Biografie / Drama | 111 minuten
3,42 6 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Speelduur: 111 minuten

Alternatieve titels: Heaven over the Marshes / De Hemel boven het Moeras

Oorsprong: Italië

Geregisseerd door: Augusto Genina

Met onder meer: Inés Orsini, Mauro Matteucci en Giovanni Martella

IMDb beoordeling: 6,9 (151)

Gesproken taal: Italiaans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Cielo sulla Palude

Het verhaal speelt zich af in 1902 in de Pontijnse moerassen, een door ziekte geteisterde regio nabij Rome. Maria Goretti, een twaalfjarig meisje, woont met haar ouders, arme boerenknechten, in het huis van Serenelli, een zware drinker die hen kost en inwoning heeft aangeboden. De boer heeft een zoon, Alessandro, achttien jaar oud, die zich seksueel aangetrokken voelt tot het vrome meisje. Maria verzet zich tegen zijn avances, maar het gaat van kwaad naar erger...

logo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Maria Goretti

Luigi Goretti - il padre di Maria

Alessandro Serenelli

La contessa Teneroni

Il dottore (as D. Viglione Borghese)

Assunta Goretti - La madre di Maria

Giovanni Serenelli - il padre di Serenelli

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2114 berichten
  • 1974 stemmen

Ontzettend rauwe film die zich afspeelt aan het begin van de 20e eeuw in de moerassige omstreken van Rome. Boeren werken keihard op het land voor een magere opbrengst en met gevaar voor eigen leven door om de hoek loerende malaria. Het eerste deel van de film volgt het leven van een boerenfamilie die migreert naar deze streek en terechtkomt in het huis van een weduwnaar en zijn oudere tienerzoon (al bestond het begrip tiener niet in die tijd - gewerkt moest er worden). Kantelpunt in dit waargebeurde verhaal is de dood van de vader. Van dan af wordt de focus gelegd op de toenemende seksuele spanning tussen dochter Maria en de zoon, of beter gezegd de toenemende seksuele frustratie bij de zoon.

Een prima geregisseerde en prachtig gefotografeerde film die een oerkatholieke stempel draagt, wat niet abnormaal is voor die tijd. Er wordt redelijk wat gebeden en ruim plaats gemaakt voor katholieke iconografie. De lijdende Christus is een belangrijk symbool voor de weg die dochter Maria aflegt. In één bepaalde scene wordt Maria afgebeeld naast een kindje in de kribbe, waarbij duidelijk is welke parallel wordt getrokken. Wanneer Maria achtervolgd wordt door Alessandro, op één van zijn escapades, wordt hij op een keer voorafgegaan door een bok (satan). Een belangrijk element is ook de symboliek rond de zee, die gelijkgesteld wordt aan de hemel/verblijfplaats van God, wat verschillende keren terugkeert.
De climax van de film is ontzettend hard en rauw - zeker voor die tijd. En net wanneer je je afvraagt waarom Alessandro zo tekeer gegaan is, komt de vader het motief vertellen tegen de gearriveerde politie. Clever scenario. Het laatste kwartier gaan alle remmen los wat betreft de hagiografie van Maria (die trouwens in 1948 heilig verklaard werd door de Katholieke Kerk).

Van de neo-realistische films die ik tot nog toe gezien heb, is dit ongetwijfeld de meest katholieke. Passief martelaarschap staat voorop en wordt naar het einde toe verheerlijkt, waarbij je als kijker toch denkt dat Maria beter wel iemand in vertrouwen had genomen om de situatie te keren. Misschien reden dat deze film in de huidige geëvolueerde samenleving minder in de belangstelling staat dan de progressievere broertjes.