• 13.678 nieuwsartikelen
  • 171.389 films
  • 11.359 series
  • 32.310 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.061 gebruikers
  • 9.218.630 stemmen
Avatar
 
banner banner

Once upon a Time in... Hollywood (2019)

Komedie / Drama | 161 minuten
3,56 2.419 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Speelduur: 161 minuten

Alternatieve titel: Once upon a Time in Hollywood

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / China

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Margot Robbie

IMDb beoordeling: 7,6 (905.197)

Gesproken taal: Engels, Italiaans en Spaans

Releasedatum: 15 augustus 2019

Plot Once upon a Time in... Hollywood

"In this town, it can all change… like that."

De zomer van 1969. Rick Dalton, een acteur op zijn retour, voelt aan dat zijn dagen als leading man in tv-series stilaan geteld zijn. Hij vindt troost bij zijn rechterhand en stuntman, Cliff Booth genaamd, die tevens zijn chauffeur en klusjesman is. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Serpicos

Serpicos

  • 1121 berichten
  • 3884 stemmen


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5832 berichten
  • 2337 stemmen

Merkwaardige film weer. Eerst zit ik me de hele tijd af te vragen waarom dit verhaal verteld moest worden, dan komt die spannende scène waarin Brad Pitt op de Spahn Ranch rond gaat snuffelen, en dan die hilarische finale waarbij de geschiedenis net als in Inglourious basterds wordt herschreven, en dan zit ik me na afloop toch te realiseren dat ik toch weer een uiterst vermakelijke film heb gezien. Minder dwingend qua plot dan bijvoorbeeld Basterds of The hateful eight, maar met een briljante climax en een fantastische Brad Pitt.
        Goed dat ik voor deze film niet eerst even MovieMeter heb gecheckt – in de voorgaande berichten wordt het einde al flink gespoilerd. Zijn er hier nou echt zo veel gebruikers die nooit van spoiler-tags hebben gehoord, of denken ze allemaal dat mensen vooraf toch wel weten dat het einde van deze film nogal afwijkt van de historische werkelijkheid?


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3571 berichten
  • 2645 stemmen

Lovelyboy schreef:

'We love pussy.'

'Yes we do!'

In eerste instantie toch een beetje een tegenvaller. Het zal ook niet eenvoudig zijn als Tarantino zijnde om iedere keer met iets nieuws te komen. Vooral na Inglorieus Bastards, The Hatefull Eight en Django. In mijn ogen toch wel zijn besten maar in alle eerlijkheid wel films die moeten rijpen en die je vaker moet zien, en wellicht dat deze vlieger net zo opgaat voor Once Upon A Time...

Het gebruikelijke recept komt voorbij rollen van kolderieke situaties, grof geweld, bijzondere verhaallijnen die door elkaar lopen, buitenissige karakters en een vaak onnavolgbare ode aan wat QT mooi vind. Dit met als rode lijn, die naar het einde steeds duidelijker wordt, het drama in huize Polanski op naam van Charles Manson. Een betrokkenheid overigens tot de hoofdrolspelers die tot het einde raden blijft en een vrij bijzondere wending tot gevolg heeft.

Toch is het verhaaltechnische allemaal wat té apart met betrekking tot bepaalde zaken die geen verband hebben. Uiteraard heeft Tarantino daar andere bedoelingen mee, maar daar moet je maar oog voor, en trek in, hebben. Ik vind de tijd die aan de hele carrière van Dalton besteed wordt op het randje. Het verschijnen van Damian Lewis als McQueen voelt als onnodig. Ik weet dat hij bij toeval het drama ontlopen heeft, toch maakt Lewis als McQueen te weinig indruk en wordt er te weinig mee gedaan. Dus ja, waarom...? Net als Tate die zichzelf gaat zitten bewonderen in de bios en schaamteloos met zichzelf te koop loopt. Voegt ook erg weinig toe.

Wel geweldig is DiCaprio, en vooral Pitt vind ik erg sterk. De geweldsuitbarsting op het einde is subliem net als de muziek. Samen met alle nostalgie, alle stijl en detail is Once Upon A Time zeker de moeite waard om te kijken maar waar de film staat in de rangschikking samen met de rest van Tarantino's repertoire durf ik nog niet te zeggen.

En Once Upon...voor de tweede keer. Beter bevallen doet hij zeker en het oog valt op meer zaken dan de vorige keer.

QT's ode aan de filmdustrie jaren '60 krijgt dan toch meer gestalte. Gisteren Django '66 gezien van de hand van Sergio Corbucci, een naam die valt en waar Rick Dalton op een gegeven moment voor gaat werken. Grappig zijn de details en kritieken die geuit worden die ook nog blijken te kloppen na het kijken van Django zoals morsig, ranzig en de benoemde nasynchronisatie. Tevens komt het beeld naar voren van 'de kliek', ons kent ons, het hebben van een reputatie, type casting en de vluchtigheid van carrière. Toch kan het met de knip van een vinger weer anders zijn. Het beeld van de Manson-gang klopt ook redelijk en de geweldsuitbarsting op het einde blijft een daverend hoogtepunt.

Ja Once Upon...slaagt al meer met zijn beeld dat overloopt van de nostalgie ook al moet de film nog altijd zijn meerdere erkennen in andere QT films.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3571 berichten
  • 2645 stemmen

Lovelyboy schreef:

'We love pussy.'

'Yes we do!'

In eerste instantie toch een beetje een tegenvaller. Het zal ook niet eenvoudig zijn als Tarantino zijnde om iedere keer met iets nieuws te komen. Vooral na Inglorieus Bastards, The Hatefull Eight en Django. In mijn ogen toch wel zijn besten maar in alle eerlijkheid wel films die moeten rijpen en die je vaker moet zien, en wellicht dat deze vlieger net zo opgaat voor Once Upon A Time...

Het gebruikelijke recept komt voorbij rollen van kolderieke situaties, grof geweld, bijzondere verhaallijnen die door elkaar lopen, buitenissige karakters en een vaak onnavolgbare ode aan wat QT mooi vind. Dit met als rode lijn, die naar het einde steeds duidelijker wordt, het drama in huize Polanski op naam van Charles Manson. Een betrokkenheid overigens tot de hoofdrolspelers die tot het einde raden blijft en een vrij bijzondere wending tot gevolg heeft.

Toch is het verhaaltechnische allemaal wat té apart met betrekking tot bepaalde zaken die geen verband hebben. Uiteraard heeft Tarantino daar andere bedoelingen mee, maar daar moet je maar oog voor, en trek in, hebben. Ik vind de tijd die aan de hele carrière van Dalton besteed wordt op het randje. Het verschijnen van Damian Lewis als McQueen voelt als onnodig. Ik weet dat hij bij toeval het drama ontlopen heeft, toch maakt Lewis als McQueen te weinig indruk en wordt er te weinig mee gedaan. Dus ja, waarom...? Net als Tate die zichzelf gaat zitten bewonderen in de bios en schaamteloos met zichzelf te koop loopt. Voegt ook erg weinig toe.

Wel geweldig is DiCaprio, en vooral Pitt vind ik erg sterk. De geweldsuitbarsting op het einde is subliem net als de muziek. Samen met alle nostalgie, alle stijl en detail is Once Upon A Time zeker de moeite waard om te kijken maar waar de film staat in de rangschikking samen met de rest van Tarantino's repertoire durf ik nog niet te zeggen.

En Once Upon...voor de tweede keer. Beter bevallen doet hij zeker en het oog valt op meer zaken dan de vorige keer.

QT's ode aan de filmidustrie jaren '60 krijgt dan toch meer gestalte. Gisteren Django '66 gezien van de hand van Sergio Corbucci, een naam die valt en waar Rick Dalton op een gegeven moment voor gaat werken. Grappig zijn de details en kritieken die geuit worden die ook nog blijken te kloppen na het kijken van Django zoals morsig, ranzig en de benoemde nasynchronisatie. Tevens komt het beeld naar voren van 'de kliek', ons kent ons, het hebben van een reputatie, type casting en de vluchtigheid van carrière. Toch kan het met de knip van een vinger weer anders zijn. Het beeld van de Manson-gang klopt ook redelijk en de geweldsuitbarsting op het einde blijft een daverend hoogtepunt.

Ja Once Upon...slaagt al meer met zijn beeld dat overloopt van de nostalgie ook al moet de film nog altijd zijn meerdere erkennen in andere QT films.


avatar van pampelonne

pampelonne

  • 387 berichten
  • 171 stemmen

Ode aan het oude Hollywood met op de achtergrond de Manson family (creepy!!).
het einde vind ik zeer verrassend.
ik was heel even bang dat de Tate/LaBianca moorden zouden worden getoond, dat zou wel heel verwerpelijk zijn.


avatar van Gogeta444

Gogeta444

  • 4 berichten
  • 6 stemmen

Langdradig, gebeurt niet veel, alles bouwt zich op naar het einde toe.


avatar van Firecrest

Firecrest

  • 148 berichten
  • 196 stemmen

Deze film vind ik erg slecht geschreven, echt heel erg slecht. Er is geen verhaal, geen plot, geen duidelijke hoofdpersoon, geen duidelijke richting in het verhaal. Heel veel overbodige scenes en gesprekken. Ik vermoed dat er talloze verwijzingen zijn naar de filmindustrie en filmgeschiedenis, maar deze 'humor' is dan ook echt alleen maar geschikt voor de incrowd. Wel goed acteerwerk van de topcast, die om onduidelijke redenen blijkbaar loyaal is aan Tarantino. Aan het eind nog de nodige sadistische scenes, vaste prik bij Tarantino, zodat ik het eigenlijk nauwelijks als een spoiler hoefde te markeren.


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

Firecrest schreef:

Deze film vind ik erg slecht geschreven, echt heel erg slecht. Er is geen verhaal, geen plot, geen duidelijke hoofdpersoon, geen duidelijke richting in het verhaal.

Jij hebt kennelijk iemand nodig, die je richting geeft….


avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

  • 805 berichten
  • 372 stemmen

We gingen er eens goed voor zitten: dit meesterwerk zou komen. En uren later constateerden we, dat het bij tijd en wijle een goede film was, maar beslist niet het grote meesterwerk van Tarantino. Daarvoor is het te langdradig en gebeurt er soms weinig. Het einde is spannend en wordt ook lang uitgerekt. Gebeurtenissen konden we prima plaatsen, de kleuren zijn mooi, maar het grote epos is het m.i. niet geworden.

Omdat er verder op andere kanalen alleen christel. en stichtelijke programma's waren (the Passion, brrr....) was dit een goed alternatief om het paasweekend mee te beginnen.


avatar van des1

des1

  • 1714 berichten
  • 981 stemmen

Tarantino laat weer eens zien dat ie een briljante filmer is met een schilderpalet dat een stuk groter is dan dat van collega's. Kan me voorstellen dat hij vindt, zegt en denkt dat ie met z'n films full circle wil komen, waarbij met deze (laatste?) film dan Hollywood zelf onderwerp is. Dubbele bodems te over. Voelde ook een beetje aan als Paul Thomas Anderson's Boogie Nights, maar dan zonder de diepgang. Mist ook de 'swing & soul' van eerder werk als Jackie Brown.


avatar van Aazhyd

Aazhyd

  • 634 berichten
  • 300 stemmen

Geen cijfer, want alleen het eerste uur gezien. Ziet er mooi uit, maar wat gaat het traag zeg. Daar had echt een half uur af gemogen. Dat plot-idee met de Manson family klonk goed, maar ik had geen zin om er helemaal op te wachten.

Verder valt me op dat je in films van Tarantino altijd ontzettend goed gebekte stoere hippe mensen tegenkomt. Nooit een keer iemand die twijfelt of die niet zo hip is. Wat dat betreft is het altijd glorieuze pulp wat hij maakt.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 786 berichten
  • 0 stemmen

Tjonge, jonge, wat een tegenvaller. Laatst las ik over de film Bad Times in El Royal dat 't een mislukking was want 't had geen boodschap. In die film zaten alle elementen, filmtechnieken, dubbele lagen en bodems, die QT nogal dik aangezet etaleert: "Kijk mij eens films maken."

In OUATIH herhaalt QT zich tot vervelens toe. Uiteraard is alles tot in de puntjes verzorgd. Ik zal jullie verder niet vermoeien met het afzeiken van dit wanproduct, maar het in een metafoor samenvatten.

Tarantino wrijft in een bloedvlek op het behang en wijst naar de buren.

Nee, als je diepgang in je films wil brengen, als je er een heus kunstwerk van wil bouwen dan ontkom je niet aan een zeer persoonlijke boodschap. Wat dat betreft blijft David Lynch' INLAND EMPIRE ongeëvenaard.


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

Lavrot schreef:

Tjonge, jonge, wat een tegenvaller. Laatst las ik over de film Bad Times in El Royal dat 't een mislukking was want 't had geen boodschap. In die film zaten alle elementen, filmtechnieken, dubbele lagen en bodems, die QT nogal dik aangezet etaleert: "Kijk mij eens films maken."

In OUATIH herhaalt QT zich tot vervelens toe. Uiteraard is alles tot in de puntjes verzorgd. Ik zal jullie verder niet vermoeien met het afzeiken van dit wanproduct, maar het in een metafoor samenvatten.

Tarantino wrijft in een bloedvlek op het behang en wijst naar de buren.

Nee, als je diepgang in je films wil brengen, als je er een heus kunstwerk van wil bouwen dan ontkom je niet aan een zeer persoonlijke boodschap. Wat dat betreft blijft David Lynch' INLAND EMPIRE ongeëvenaard.

Maar QT poogt nergens diepgang in de film te bouwen, dat is ook totaal niet zijn streven. Dus waarom de film er dan op veroordelen? En Inland Empire erbij halen slaat nergens op. Beide films kennen nauwelijks overeenkomsten.

Het is alsof ik een film als Raiders of the Lost Ark ga afkraken door te stellen dan er niks gedaan wordt met de innerlijke twijfels van de personages en het geen Andrei Rublev is.

Overigens snap ik niks van je metafoor. Hoezo wijst QT naar de buren? En waar staat de bloedvlek voor?


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 786 berichten
  • 0 stemmen

Basto schreef:

Maar QT poogt nergens diepgang in de film te bouwen, dat is ook totaal niet zijn streven. Dus waarom de film er dan op veroordelen? En Inland Empire erbij halen slaat nergens op. Beide films kennen nauwelijks overeenkomsten.

Het is alsof ik een film als Raiders of the Lost Ark ga afkraken door te stellen dan er niks gedaan wordt met de innerlijke twijfels van de personages en het geen Andrei Rublev is.

Overigens snap ik niks van je metafoor. Hoezo wijst QT naar de buren? En waar staat de bloedvlek voor?


Inderdaad geen diepgang. Nee, niet eens een poging daartoe, want ... QT dobbert comfortabel aan de oppervlakte.

Dan zet ik voor jou de overeenkomsten tussen OUATIH en IE even op een rij. Beide films gaan over:
- Hollywood
- het maken van films
- de geschiedenis van Hollywood
- liefde voor films
- een aan lager wal geraakte acteur (actrice)
- de vermenging van rol en 't echte leven
- het sterrendom
- een waargebeurde moord(aanslag)
- jaren zestig muziek
- etc


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

Lavrot schreef:
(quote)


Inderdaad geen diepgang. Nee, niet eens een poging daartoe, want ... QT dobbert comfortabel aan de oppervlakte.

Dan zet ik voor jou de overeenkomsten tussen OUATIH en IE even op een rij. Beide films gaan over:
- Hollywood
- het maken van films
- de geschiedenis van Hollywood
- liefde voor films
- een aan lager wal geraakte acteur (actrice)
- de vermenging van rol en 't echte leven
- het sterrendom
- een waargebeurde moord(aanslag)
- jaren zestig muziek
- etc


Dat zijn enkel oppervlakkige overeenkomsten die vetrekking hebben op het onderwerp of de locatie.

Elke film begint met een idee. De ideeen waar IE en OUATIH vanuit voortgekomen zijn, hadden niet verder uitelkaar kunnen liggen.

Vandaar mijn vergelijk tussen Raiders en Rublev omdat in beide films religieuze artifacts centraal staan. Maa ik neem aan dat je snapt hoe ridicuul die vergelijking is.

Verder niks mis met een film die oppervlakkig is. De film wil ook niks anders zijn dan een ode aan een tijdperk en de b films uit die tijd. De oppervlakkigheid is dus nu net de passende toon.

Ik kan in je kritiek nergens vinden, waarom de film daarin faalt. Dat jij het niet leuk vindt, zal best, maar is gewoon n=1.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5399 berichten
  • 3596 stemmen

Gewaagd om een nare geschiedenis te herschrijven. Wat mij betreft niet echt geslaagd.
Maar ook geen slechte film.


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

ZAP! schreef:
Gewaagd om een nare geschiedenis te herschrijven. Wat mij betreft niet echt geslaagd.
Maar ook geen slechte film.


Iets wat QT al eens eerder deed in IB. Maar het past goed binnen zijn oeuvre, waarin er sprake is van een film universum dat paralel aan het onze bestaat en zaken dus ook een andere uitkomst kunnen hebben.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5399 berichten
  • 3596 stemmen

Basto schreef:

Iets wat QT al eens eerder deed in IB.

Idd, maar die film ben ik (ook) niet echt kapot van.

Basto schreef:

Maar het past goed binnen zijn oeuvre, waarin er sprake is van een film universum dat paralel aan het onze bestaat en zaken dus ook een andere uitkomst kunnen hebben.

Het idee op zich vind ik zeker sterk, hoe het uitpakt is een tweede. In 'Once Upon...' vind ik het eerder misplaatst, om niet te zeggen smakeloos, dus een 6 is nog een hoge score...


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

ZAP! schreef:
(quote)
Idd, maar die film ben ik (ook) niet echt kapot van.
(quote)
Het idee op zich vind ik zeker sterk, hoe het uitpakt is een tweede. In 'Once Upon...' vind ik het eerder misplaatst, om niet te zeggen smakeloos, dus een 6 is nog een hoge score...


Ik vond het juist een enorme opluchting. Had me al twee uur lang grote zorgen gemaakt. Maar in Hollywood krijgt alles een happy end, dus conceptioneel is het verantwoord.


avatar van ZAP!

ZAP!

  • 5399 berichten
  • 3596 stemmen

Nee, conceptueel mankeert er niets aan.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 786 berichten
  • 0 stemmen

Basto schreef:

Dat zijn enkel oppervlakkige overeenkomsten die vetrekking hebben op het onderwerp of de locatie.

Ja, dat kan ook niet anders omdat QT aan de oppervlakte dobbert, comfortabel veilig tussen de lijntjes die Hollywood uitzet.


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

Lavrot schreef:

(quote)

Ja, dat kan ook niet anders omdat QT aan de oppervlakte dobbert, comfortabel veilig tussen de lijntjes die Hollywood uitzet.

Veilige lijntjes zie ik niet echt. Film is qua structuur en onderwerp nog steeds erg eigenzinnig. Bovendien druipt de liefde voor de personages en het vakmanschap van elk shot. Eind was natuurlijk ook verrassend. Verder gewoon mooie geschiedenisles vol verwijzingen. Dus ook zat inhoud voor de geïnteresseerden. Helpt natuurlijk wel als je een beetje thuis bent in de films uit die tijd.

Maar goed, het is me nog steeds niet duidelijk waarom je m zo slecht vindt, want dit argument is kul.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 786 berichten
  • 0 stemmen

Basto schreef:

Veilige lijntjes zie ik niet echt. Film is qua structuur en onderwerp nog steeds erg eigenzinnig. Bovendien druipt de liefde voor de personages en het vakmanschap van elk shot. Eind was natuurlijk ook verrassend. Verder gewoon mooie geschiedenisles vol verwijzingen. Dus ook zat inhoud voor de geïnteresseerden. Helpt natuurlijk wel als je een beetje thuis bent in de films uit die tijd. Maar goed, het is me nog steeds niet duidelijk waarom je m zo slecht vindt, want dit argument is kul.

OUATIH is een zogenaamde caleidoscopische vertelling, evenals IE, wat vernieuwend noch eigenzinnig is. Het vermengen van stijlen is evenmin een noviteit. Het is en blijft allemaal heel braaf. Niemand zal zich ergens aan kunnen storen. Zelfs het hondenleven van de stuntman komt amper uit de verf, want QT moet er weer zo nodig een heldhaftige draai aangeven. Het verheerlijken van geweld druipt ook weer vet uitgesmeerd van het doek, maar een toefje schaamhaar blijft krampachtig buiten beeld, in plaats daarvan mag 't hippiemeisje wel haar okselhaartjes tonen. Keurig hoor.

Laat ik afsluiten door te stellen dat deze film een vervelende herhaling is van wat QT allemaal al eerder heeft laten zien, en dus een overbodig maar wel lucratief popcorn vermaak, waar de kritiekloze massa van zal smullen.


avatar van Basto

Basto

  • 11165 berichten
  • 7170 stemmen

Lavrot schreef:

(quote)

Laat ik afsluiten door te stellen dat deze film een vervelende herhaling is van wat QT allemaal al eerder heeft laten zien, en dus een overbodig maar wel lucratief popcorn vermaak, waar de kritiekloze massa van zal smullen.

Ik geloof niet dat ik ooit tot de kritiekloze massa ben gerekend, maar heb gewoon tot 4 keer toe genoten van deze film. Gaat niks boven verheerlijking van geweld en dat (gebrek aan) schaamhaar zal mij worst wezen in deze film. Kan altijd een oude Verhoeven uit mijn kast trekken, als ik vrees te kort te komen.

Popcornvermaakt is het allerminst. Daarvoor is de film veel te veel meta. Althans, dat is waar voor mij een groot deel van de fun in zit. Juist dit onderwerp had hij niet eerder getackeld.

Herhaling van zetten heb ik weinig problemen mee als het jasje nieuw is en zo mooi past.

Maar goed. Het kan je smaak niet zijn. Helaas heb je bij geen enkele film sterren uitgedeeld, dis heb ook geen idee wat jij wel goed vindt (op IE na).


avatar van LITTLEHOLLYWOOD

LITTLEHOLLYWOOD

  • 233 berichten
  • 2 stemmen

Voor de echte film-en tv liefhebber een parel van een film, anderen zullen er geen touw aan kunnen vastknopen, vrees ik. Je moet o.a. al weten wie Polanski, Sharon Tate en the Mansons zijn, de jeugd van nu hebben daar nog nooit van gehoord!! Topprestaties weer van Pitt en DiCaprio!! En veel verwijzingen naar betere tijden in Hollywoodland!! Echt voor de cinefielen een feestje!!


avatar van stratmans

stratmans

  • 895 berichten
  • 910 stemmen

amusante tarantinofilm, goeie soundtrack, mooie autos, goeie vertolkingen


avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

  • 548 berichten
  • 720 stemmen

Zeker niet de beste van Tarantino, maar wel de soms ijzersterke dialogen. Prachtige rol van Julia Butters als de jonge Trudy op de set.

3,5☆


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6817 berichten
  • 0 stemmen

Dit is echt één van de weinig Tarantino films die ik nog maar 1 keer gezien had, maar nu ik "Once Upon a Time... In Hollywood" nog eens echt goed gekeken heb moet ik toch wel toegeven dat ik dit een echte hele goeie Tarantino film vind. En Brad Pitt speelt hier echt een super mooie rol. Wat een goeie acteur is dat toch. En DiCaprio is een perfecte tegenspeler. Dit is zeer zeker niet zijn minste film, wat ik ergens gelezen dacht te hebben. Integendeel zelfs, ik vind dit wel bij zijn betere films horen. Echt gelachen met Brad Pitt op het laatst van de film. Ik ben heel benieuwd waar zijn nieuwe laatste film over zal gaan, en niet te vergeten ook zijn aangekondigde 8 aflevering tellende serie.


avatar van ZenZin

ZenZin

  • 308 berichten
  • 693 stemmen

Als voorbeeld van Amerikaanse wansmaak heeft dit prul misschien nog een soort van waarde.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1482 berichten
  • 894 stemmen

Once upon a time in Hollywood was er een tiener die zichzelf opsloot in de lokale videotheek. Hij kwam na er lange tijd terug buiten en dacht : ik kan dit ook. Zijn films waren een instant succes en hij werd een icoon van moderne jongerencultuur. Een Andy Warhol maar dan met een revolver ipv een banaan. Eclectische vertelstructuur, referenties naar de oude vergeten genres, dialogen die zo naturel klinken dat street credibility er zo van afdruipt, sublieme soundtracks en steeds de neiging om iedereen de loef af te steken. Tof. Leuk. Prima entertainment. Maar niet echt memorabel.

Ook deze film kan ik onder deze noemer catalogiseren. De mijmeringen van Tarantino van hoe het was in LA 1969 met een flinke scheut nostalgie, sterke soundtrack (California dreamin' van Bobby Womack zal nu eindelijk ontdekt worden door de nieuwe generatie !) maar over wat gaat het nu ? Op het einde had ik alweer een groot so what gevoel.