

Genre: Biografie / Misdaad
Speelduur: 209 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Robert De Niro, Al Pacino en Joe Pesci
IMDb beoordeling:
7,8 (452.086)
Gesproken taal: Engels, Italiaans, Latijn en Spaans
Releasedatum: 14 november 2019
On Demand:
Bekijk via Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Irishman
"His story changed history"
'The Irishman' volgt het waargebeurde verhaal van Frank Sheeran (Robert De Niro). Frank is een veteraan van de Tweede Wereldoorlog die uitgroeit tot een gerenommeerde huurmoordenaar. Hij zou volgens geruchten een rol hebben gespeeld in de verdwijning van vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino).
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,8 / 452086)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- "I Heard You Paint Houses": Frank "The Irishman" Sheeran and the Inside Story of the Mafia, the Teamsters, and the Last Ride of Jimmy Hoffa (BoekMeter)
- Kijk op Netflix
Social Media
Acteurs en actrices
Frank Sheeran
Jimmy Hoffa
Russell Bufalino
Anthony 'Tony Pro' Provenzano
Bill Bufalino
Angelo Bruno
'Skinny Razor'
Older Peggy Sheeran
Irene Sheeran
Carrie Bufalino
Reviews & comments

IH88
-
- 9438 berichten
- 3155 stemmen
Ik ben een beetje teleurgesteld, het verhaal greep me veel minder dan ik had verwacht. Natuurlijk is er met deze cast genoeg te genieten (met name Pesci schittert), maar zo interessant vond ik allemaal ook weer niet. Voorlopig nog geen fan van de-aging trouwens, het is knap gedaan en wellicht voor een enkele flashback wel handig, maar een hele film op die manier? Voor mij hoeft dat niet zo nodig. Het stoorde me niet continu, maar op bepaalde momenten wel. Met name de blauwe ogen De Niro haalden me er af en toe wat uit, maar daar had ik kennelijk niet als enige last van
De-aging stoorde mij niet zo moet ik zeggen. De blauwe ogen van De Niro leidde meer af. Vooral omdat het er heel nep uitzag. De scène waarin De Niro een groenteman schopt die aan zijn dochter heeft gezeten was nog wel de grootste afleiding. Dat zag er echt niet uit...

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Zonder special effects? Volgens mij zit deze film vol met special effects! (Jonger maken van acteurs).
Ha, maar dat is bij hoge uitzondering echt inhoudelijk gemotiveerd en geen goedkoop effectbejag of lui productiewerk.

The Oceanic Six
-
- 60443 berichten
- 4081 stemmen
Het kostte me de gehele zaterdagavond, maar dan heb je ook wat. The Irishman is toch wel een project waar vreselijk veel mensen op zaten te wachten. Persoonlijk begon dit bij mij pas in de laatste maanden voor de release, aangezien de film enorm veel aandacht kreeg in de media. Scorsese die De Niro, Pacino en zelfs de gepensioneerde Pesci in 1 film wist te krijgen, dat mag je toch best uniek noemen. Dit soort maffia-misdaadfilms zijn niet dé films waar ik groot fan van ben, maar op zijn tijd is er niks mis mee. Waar ik wel erg voor vreesde was de speelduur van 3,5 uur, waardoor het best mogelijk kan zijn dat dit een lange, saaie zit zou zijn.
Gelukkig is me dit reuze mee gevallen. Ja, de film duurt enorm lang, maar het grootste deel van de tijd is het nog best boeiend. Maar laten we eerlijk zijn, met een drie kwartier minder aan speelduur was de film denk ik wel beter geweest. Dit was lang, te lang. En dat zou nog geen ramp zijn als het tempo en de plotwendingen een fors tempo hebben, maar de film kabbelt eigenlijk een paar uur lang voort met hier en daar een piek. Dit is overigens negatiever dan ik bedoel, want ik heb me wel prima vermaakt tijdens het kijken. Zeker het eerste uur vond ik enorm sterk, ook al was het wel wat voorspelbaar. Maar De Niro steelt hier meteen de show en enkele sterke stukken maken het vrij memorabel. De macht die hij krijgt, de angst die mensen voor hem hebben (al was de scène bij de groenteboer wel vrij slecht in beeld gebracht) en zijn gezinsband zijn voldoende boeiende stukken. Maar na een anderhalf uur vind ik de film wel serieus inkakken met teveel extra plotjes, nieuwe namen en minder onderhoudende verhalen. Gelukkig trekt de film dit bij het laatste deel weer recht, met een bejaarde, ziekelijke De Niro die enorm kwetsbaar in beeld komt en beseft dat macht maar tijdelijk is in je leven en dat je uiteindelijk allemaal sterft. Als je oud bent en je macht is weg en je familie heeft je verstoten, dan stel je niet veel meer voor. Ik vond het prachtig geacteerd en een waardig slot van een prima film. Niet legendarisch goed, maar wel een dikke voldoende waard.
De Grote Drie hebben allemaal meer dan genoeg te doen in de film en pakken allemaal hun momenten. Iedereen zal een favoriet hebben, bij mij is dat De Niro. Ik ben sowieso een fan van hem en hij maakt het hier helemaal waar. Krachtig, woede, zorgzaamheid, kwetsbaarheid; alles zit erin. Zijn rol was dan ook het meest interessant, maar de andere twee doen natuurlijk weinig of niet voor hem onder. Visueel oogt de film ook fraai, maar het budget van pakweg een kleine 200 miljoen zie ik er weer niet in terug. De verjongingstechnieken zijn wel best geslaagd, maar het is toch wat vreemd om die verjongde gezichten steeds in beeld te hebben. Het hoeft van mij geen trend in Hollywood te worden. Wat ik wel weer erg goed vond ik de soundtrack, die steeds weer de juiste muziek bij het goede moment verwerkt. Het maakte bepaalde scènes absoluut krachtiger. Ook het camerawerk was heel fijn, vooral dat eerste deel met de zwevende camera die eindigt bij De Niro in zijn rolstoel. Uit zulk werk haal je meteen al vakmanschap.
Ik heb nu wel zin om binnenkort eens wat ouder werk van Scorsese weer op te zetten.
3,5*

Björnster
-
- 3 berichten
- 0 stemmen
Saai en zonde van verwachting van acteurs. Het straalt ervan af dat niemand zin had in dit project.

Rickazio
-
- 289 berichten
- 389 stemmen
Hmmm... had misschien teveel verwacht, zat groten delen van de film niet echt lekker in het verhaal. Vond sommige stukken zelfs saai of rommelig. Met al die grote namen kan het bijna alleen maar mis gaan. Ik mag hopen dat Netflix (ik mag dat bedrijf niet) zich er niet teveel mee bemoeid heeft? Conclusie: De film kan verreweg niet tippen aan films zoals Casino, Donnie Brasco, Goodfellas etc.

Mondragon
-
- 547 berichten
- 781 stemmen
Ik vond het een meesterwerk. Goed verhaal, goede dialogen (er werd geen woord teveel gezegd), erg mooi camerawerk en geweldige acteurs. Ik zat er echt helemaal in van begin tot eind, en Scorsese laat hier toch even zien hoe je films maakt. In 'mijn tijd' was dit vrij standaard, geen special effects die de film proberen te dragen maar gewoon een goed verhaal met goede dialogen. Dit is wat anders dan al die superhelden troep.

leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
3,5 uur genieten. Geweldige acteurs die op hoge leeftijd nog even de show stelen als in hun prime time. Het verhaal wordt mooi rustig uitgesponnen met oog voor detail. De kijker wordt getrakteerd op prachtige beelden. En er zitten een paar hele mooie sterke scènes in de film die op zichzelf al de moeite waard zijn. Ik lees dat veel de film te lang vinden. Heb me zelf geen seconde verveeld. Als je een beetje van misdaadfilms houdt, is The Irishman echt een must see. Dan moet je geen actiespektakel verwachten voor de duidelijkheid.

trebremmit
-
- 3007 berichten
- 1440 stemmen
Best jammer dat zulke grote namen zich hebben laten lenen voor dit soort Netflix rommel, vreselijk om die digitale verjonging te zien, het zag er echt niet uit, ik begrijp echt niet dat ze zelf niet door hebben gehad dat dit te belachelijk voor woorden was.
Het verhaal was verder best interessant, maar Frank Sheeran is nou niet echt een interessant karakter, en daar draaide de hele film om, ik vond het een vrij saaie man die alleen maar doet wat hem opgedragen wordt, nergens heeft hij iets te melden of zie je enige emotie bij hem, je zou hem kunnen vergelijken met The Iceman. Dan vond ik de meest boeiende rol die van Pacino, als hij in beeld komt krjgt de film direct wat spanning en kleur, de scenes met hem waren de beste uit de film. Naar het einde toe in dat bejaardentehuis vond ik het maar een beetje goedkope emotie worden, geen idee wat dat nog moest toevoegen, behalve om je nog wat gevoel voor de twee mee te geven, maar dat vond ik maar misplaatst.
Voor de rest is het qua locaties, kleurgebruik, muziek en camerawerk ook allemaal zo dertien in een dozijn, precies wat je op Netflix kunt verwachten.
Een onvoldoende kan ik er ook niet aan geven, maar drie sterren is wel de max, een kleurloze 6 dus, je ergert je er niet aan maar het doet me ook niet veel, van een Scorcese verwacht je toch wel wat meer.

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Best jammer dat zulke grote namen zich hebben laten lenen voor dit soort Netflix rommel...
Voor de rest is het qua locaties, kleurgebruik, muziek en camerawerk ook allemaal zo dertien in een dozijn, precies wat je op Netflix kunt verwachten...
van een Scorcese verwacht je toch wel wat meer.
Scorsese had gewoon volledig de vrije hand, dus in die zin is het typische dertien in een dozijn Scorsese rommel.

John Milton
-
- 23155 berichten
- 12731 stemmen
Ik vond zijn vorig door Paramount gedistribueerde film Silence niet perse heel veel beter hoor. Netflix heeft vooral het budget geleverd toen hij dat elders in Hollywood niet goed rond kreeg, maar dat dit hier een Netflix stempel opstaat (ben ik ondanks dat ik hem tegen vond vallen) niet met je eens. Rodrigo Prieto is dezelfde cameraman trouwens waar hij al eerder mee heeft gewerkt. Iemand die ook met filmmakers als Ang Lee en Innaritu heeft gewerkt, zo 13 in een dozijn is die man niet. En net zoals altijd gemonteerd door zijn vaste editor Thelma Schoonmaker. Dit voelde als vertrouwde Scorsese. De ingrediënten zijn allemaal aanwezig, alleen voor mij toch net niet helemaal op smaak.
Ik zie niet direct oorzaak-gevolg in de betrokkenheid van Netflix en het feit dat hij ons tegenviel.

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Apart dat hij zich dan zo aanpast aan Netflix.
Dat heeft hij dus niet gedaan. Hij heeft de film gemaakt zoals hij wilde. Hij heeft natuurlijk wel vaker trage (saaie) films gemaakt. Verder druipt het vakmanschap er gewoon vanaf.
Daarbij heeft Netflix ook The Forest of Love (2019) geproduceerd, dus zo 13 in een dozijn is het allemaal niet. Zie ook Roma.

willydeville
-
- 7 berichten
- 0 stemmen
Wat een waardeloze film. Boring, boring, boring...niet doorheen te komen werkelijk.

trebremmit
-
- 3007 berichten
- 1440 stemmen
Dat heeft hij dus niet gedaan. Hij heeft de film gemaakt zoals hij wilde. Hij heeft natuurlijk wel vaker trage (saaie) films gemaakt. Verder druipt het vakmanschap er gewoon vanaf.
Daarbij heeft Netflix ook The Forest of Love (2019) geproduceerd, dus zo 13 in een dozijn is het allemaal niet. Zie ook Roma.
Met aanpassen aan Netflix bedoel ik niet saaiheid of traagheid van de film, daar heb ik het ook niet over gehad, alleen dat ik het karakter Sheeran saai vind. Met aanpassen aan Netflix bedoel ik de looks en de feels van de film, zoals een tv-film of mini-serie, ik vind het geen cinema zoals veel van zijn andere films.
Dat hij volledige vrijheid heeft gehad moeten we dan maar geloven.

The Oceanic Six
-
- 60443 berichten
- 4081 stemmen
Ben er mee gestopt na twee uur. Kan me niet boeien.
Dat kan en mag hoor, maar vind je dat niet zonde? Heb je er 2 uur in gestopt en dan kijk je het laatste deel dat aanzienlijk korter is niet af...

Onderhond
-
- 87451 berichten
- 12499 stemmen
En dan ook nog een stem plaatsen ?
Een 2.5* dan nog ... hoe slecht moet een film zijn om hem een onvoldoende te geven vraag ik me dan af.

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Met aanpassen aan Netflix bedoel ik niet saaiheid of traagheid van de film, daar heb ik het ook niet over gehad, alleen dat ik het karakter Sheeran saai vind. Met aanpassen aan Netflix bedoel ik de looks en de feels van de film, zoals een tv-film of mini-serie, ik vind het geen cinema zoals veel van zijn andere films.
Dat hij volledige vrijheid heeft gehad moeten we dan maar geloven.
Ik zou niet weten waarom dit geen cinema is. Het is minder zwierig en over de top als Casino en Goodfellas, maar het verhaal vraagt ook om een wat ingetogener vorm.
Verder slaat je ‘typisch Netfilx’ argumentatie ook nergens op. Wat ze daar maken is toch behoorlijk divers. En met dit soort producties willen ze juist talent aan zich binden door ze vrijheid te geven. Zie ook de eerder genoemde producties van Cuaron en Sono.

The Oceanic Six
-
- 60443 berichten
- 4081 stemmen
Een 2.5* dan nog ... hoe slecht moet een film zijn om hem een onvoldoende te geven vraag ik me dan af.
Bij mij is een 2,5* (een 5 op 10) een onvoldoende, maar dat kan per persoon natuurlijk verschillen.

Onderhond
-
- 87451 berichten
- 12499 stemmen
Magere Scorsese (alweer).
Toch wel ironisch, een film die zoveel tamtam maakt om het verjongen van z'n acteurs, maar compleet vergeet de rest een verjongingskuur te geven. Want de "grote drie" mogen er dan een stuk(je) jonger uitzien, de film zelf is duidelijk een relikwie uit het verleden. Nu is dat geen verrassing bij het werk van Scorsese, maar nét bij deze film valt het extra op.
Een uiterst trage vertelling binnen het mafia milieu, ook het onderwerp weet weinig nieuws te brengen binnen het oeuvre van Scorsese. Een teruggrijpen naar films als Goodfellas en Casino, maar dan met wat extra speelminuten er aan vastgeplakt. Geen idee waarom trouwens, geen seconde het gevoel gehad dat deze film 3.5 uur behoefde te duren.
Visueel is het vakwerk, maar echt saai vakwerk. De camera vliegt gestaag doorheen de scenes, maar doet nergens wat speciaals. De belichting is braaf, de soundtrack een collectie van oude nummertjes die zonder al te veel intentie onder de film geplakt zijn. Verder zijn het de oude ventjes die hun trucje nog een keer herhalen.
Allemaal erg leuk voor de fans, maar verder is dit eigenlijk gewoon een film die de rest van de wereld makkelijk kan skippen. Het toont vooral wat voor slappe schrijvers de meeste professionele critici zijn tegenwoordig, hoe je dit kan aanprijzen als één van de beste films van 2019 is mij een compleet raadsel. Dan zélfs nog liever Joker, hoewel ik die als film minder goed vond.
Ach ja, Scorsese. Ga gewoon op pensioen.
1.5*

trebremmit
-
- 3007 berichten
- 1440 stemmen
Ik zou niet weten waarom dit geen cinema is. Het is minder zwierig en over de top als Casino en Goodfellas, maar het verhaal vraagt ook om een wat ingetogener vorm.
Verder slaat je ‘typisch Netfilx’ argumentatie ook nergens op. Wat ze daar maken is toch behoorlijk divers. En met dit soort producties willen ze juist talent aan zich binden door ze vrijheid te geven. Zie ook de eerder genoemde producties van Cuaron en Sono.
Dan verschillen we van mening over netflix, ik heb nog nooit een prima productie van hun gezien, van wat ik gezien heb is het allemaal middelmaat en kleurloos.

Basto
-
- 11165 berichten
- 7170 stemmen
Dan verschillen we van mening over netflix, ik heb nog nooit een prima productie van hun gezien, van wat ik gezien heb is het allemaal middelmaat en kleurloos.
Kijk dan de films die ik noemde. Vond het eerste seizoen van Stranger Things trouwens ook prima. Of wat dacht je van Live, Death & Robots?
Maar welke series en films van Netflix doel jij dan op?

Onderhond
-
- 87451 berichten
- 12499 stemmen
Hé, dat moet met 1,5 welhaast je favorite Scorsese zijn Onderhond
Nee hoor, gewoon middelmaat.

dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Dan verschillen we van mening over netflix, ik heb nog nooit een prima productie van hun gezien, van wat ik gezien heb is het allemaal middelmaat en kleurloos.
Stranger Things middelmaat?

The Oceanic Six
-
- 60443 berichten
- 4081 stemmen
De meeste Netflix Originals films vind ik middelmatig, de series die zij produceren zeker niet. En er zitten ook echt wel prima films bij, zoals deze.

dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De meeste horrorfilms zijn inderdaad erg middle of the road en lijken ook veel op elkaar. Ze hebben vaak dezelfde mensen eraan werken. Maar The Irishman heeft daar werkelijk helemaal niets mee te maken.
Gerelateerd nieuws

James Gunn: 'Kritiek Scorsese op Marvel was puur uit eigen belang'

Vijf goed beoordeelde misdaadfilms die op Netflix te vinden zijn

De vijf best beoordeelde maffia-films op Netflix

Scorsese en De Niro gooiden andere maffiafilm overboord voor 'The Irishman'
Bekijk ook

Joker
Misdaad / Drama, 2019
1.809 reacties

Green Book
Biografie / Komedie, 2018
239 reacties

1917
Drama / Oorlog, 2019
776 reacties

Gisaengchung
Komedie / Drama, 2019
344 reacties

Be Here Now
Documentaire / Drama, 2015
5 reacties

The Dawn Wall
Documentaire / Avontuur, 2017
20 reacties
Gerelateerde tags
philadelphia, pennsylvaniachicago, illinoisgebaseerd op boekpennsylvania, usajaren 70irish-americanhuurmoordenaargangstermannelijke vriendschapmoordfamilie relatiesgeorganiseerde misdaadmaffiasicilian mafianonlinear timelinelabor unionjaren 50jaren 60mob familyjimmy hoffa 20ste eeuwvader dochter relatiecriminal as protagonistkiller as protagonist
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.