• 13.687 nieuwsartikelen
  • 171.394 films
  • 11.359 series
  • 32.313 seizoenen
  • 633.692 acteurs
  • 197.062 gebruikers
  • 9.218.785 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Neon Demon (2016)

Horror / Thriller | 118 minuten
3,26 941 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 118 minuten

Oorsprong: Denemarken / Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn

Met onder meer: Elle Fanning, Jena Malone en Karl Glusman

IMDb beoordeling: 6,1 (107.546)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 14 juli 2016

  • On Demand:

  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Neon Demon

"Beauty is vicious."

Jesse is een aspirerend model dat besluit te vertrekken naar Los Angeles. Daar aangekomen raakt haar jeugdigheid en levenskracht gevangen in een wereld van schoonheid en teloorgang door geobsedeerde vrouwen die er alles voor over hebben om te krijgen wat zij bezit.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mikey

mikey

  • 28923 berichten
  • 5098 stemmen

Bij conjuring 2? Mwah klinkt logisch


avatar van kevin_vp

kevin_vp

  • 950 berichten
  • 0 stemmen

Badalamenti schreef:

(quote)

Eindelijk nog eens een interessante film in een Limburgse bioscoop.....

De laatste tijd gaat het opmerkelijk beter met films als 'Elle' en al even geleden 'hardcore henry'.

Maar natuurlijk is deze nieuwste van nwr een klasse apart


avatar van Auke Briek

Auke Briek

  • 239 berichten
  • 54 stemmen

The Neon Demon wisselt in het begin adembenemend mooie en extravagante decors, sprankelend kleurgebruik begeleid door een fragiele maar heerlijk bedwelmende score regelmatig af met bleke huidskleuren van half ontklede dames, egaal-witte achtergronden en stilte op de klankband. Daar waar de hyperstylering hoogtij viert, is de film niet minder betoverend als de beste films van Refn. De opvallende ingetogenheid qua stylering en muziek in bepaalde scènes zorgt voor een beklemmende, steriele, en doodse sfeer, die evenzogoed doorwerkt in de extravagantere delen, maar dit is zeker geen kaal realisme en evenmin een tekortkoming. Het preludeert op de meer bloederig-gestyleerde 'ode' aan de dood verderop in de film. Schoonheid en dood worden van meet af aan thematisch met elkaar verbonden in de esthetiek van de film, als waren ze twee keerzijden van dezelfde medaille.

Het verhaal is minimalistisch uitgevoerd en is zeker in het begin nog redelijk transparant, maar verderop in de film beginnen dromen te suggereren wat er wellicht is gebeurd of had kunnen gebeuren, waardoor de an sich simpele structuur langzaam uiteenrafelt.

Halverwege de film laat Refn een aantal van z'n meest abstracte momenten zien, scènes die volstrekt los lijken te staan van tijd en ruimte, op een 'catwalk' die net zo min als de ruimten van Escher echt kan bestaan, maar ergens wel een plek heeft binnen het geheel.

Lust, begeerte en afgunst zijn impulsen die bij de hoofdpersonages veelvuldig voorkomen. Refn brengt de uittingen daarvan volop in beeld, maar zeker niet op een exploitatieve manier (zie bijvoorbeeld de scène waarin Jesse wordt gevraagd zich volledig te ontkleden).

Tegen het einde van de film zien we het logische (nou ja, 'logischse') resultaat van rauwe instincten en impulsen die niet - zoals doorgaans het geval is - worden beteugeld door enige vorm van beschaving. Een ironische noot waarbij ik een glimlach maar moeilijk kon onderdrukken, werkte enigzins relativerend. De end credits kwamen ietsje eerder dan verwacht. Dat laatste zal ik bij een herziening denk ik beter kunnen beoordelen. The Neon demon kan zich als geheel in ieder geval meten met Refn's beste films.

4,5*


avatar van kevin_vp

kevin_vp

  • 950 berichten
  • 0 stemmen

Wanneer die synths inbeuken wordt het pas echt waanzinnig goed.

Gaat dit zien op groot scherm + degelijk surround geluid.

Visueel het beste wat de man tot nu toe op het scherm heeft geprojecteerd,

het verhaal is simplistisch, doch de tweede helft is redelijk inventief opgezet doordat de realiteit en symbolische droomwerelden in een razendsnel tempo elkaar traverseren,

ook een paar leuke verwijzingen naar andere films.

De actrice Jena Malone overtuigt het meest en is weergaloos als Ruby, een make-up artist met duistere verlangens.

Een hallucinerende tripfilm met een verrassend macaber oogstrelend einde!


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23770 berichten
  • 4818 stemmen

Verdomme synths! Refn kan dat als de beste, favoriete regisseur van het moment. Wat kijk ik hier naar uit!


avatar van LPereboom

LPereboom

  • 365 berichten
  • 778 stemmen

Toch wel genoten van deze The neon demon, geweldig sfeertje word hier neer gezet met schitterende muziek die op de achtergrond speelt!! De acteer prestaties zijn sterk en ze doen het allemaal heel goed. De kleuren spatten van het scherm met heel goed camerawerk! De film heeft misschien wel een trage opbouw maar het is wachten tot het einde waar je wel wat voorgeschoteld krijgt ? de film zal wel niet voor iedereen toegankelijk zijn, maar ik vond deze alvast heel goed.. daarom 8/10


avatar van perceived

perceived

  • 1741 berichten
  • 5443 stemmen

kevin_vp schreef:

Wanneer die synths inbeuken wordt het pas echt waanzinnig goed.

Deze uitspraak doet mij deugd Ben enorm benieuwd naar deze film én naar die soundtrack!


avatar van nummer2

nummer2

  • 447 berichten
  • 29 stemmen

perceived schreef:

(quote)

Deze uitspraak doet mij deugd Ben enorm benieuwd naar deze film én naar die soundtrack!

De soundtrack is reeds op vele plekken te beluisteren (zie vorige pagina).

Uiteraard iets anders wanneer je het tijdens de film mee maakt, maar toch een lekker voorproefje!


avatar van John Milton

John Milton

  • 23155 berichten
  • 12731 stemmen

Ik gun onze zuiderburen best wat, maar een maand eerder toegang tot deze film is stretching it a little bit...

Ik heb ZIN!


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

The Neon Demon is een allegorisch genot en wiens roofdier klimaat lastig te ontsnappen is. Refn trekt alle registers open en halverwege gooit hij nog eens wat olie op het allegorisch vuur. Echt werkelijk genieten. Hij weet de oppervlakkige thematieken van The Neon Demon perfect gestalte te geven en de synth doordrenkte score van Martinez (benadert zelfs bijna zijn magnum opus Spring Breakers) en cinematografie van Natasha Braier doen de rest. Onderschat niet de impact die het ook van een vrouwelijke DoP heeft voor een film met thematieken en de resultaten zijn enorm.

De dynamiek tussen Jesse, Ruby, Sarah en Gigi is zo intrigerend en vooral Jena Malone weet als Ruby de ideale balans te vinden tussen attractie en afstoting. Seksueel geladen, met exploitatieve uitspattingen en campy monoloog weet Refn echt een zeer beklemmende en betoverend universum te schetsen. Heerlijke afwisseling tussen in neon doordrenkte abstracte composities, betoverende close-ups van Elle Fannings intrigerende asymmetrische gezicht en exploitatieve set-ups zoals stomende douches. Esthetiek is alles. De mes deepthroat en corpse masturbation scene zijn van ongekende klasse. Nergens is het goedkoop effectbejag, het heeft echt zijn esthetische allegorische functie.

Dat Refn de titel sequentie opent met zijn initialen is geen onterechte grootspraak, want deze self-proclaimed branding is zwaar terecht. Hij maak zwaar unieke cinema, en met een visuele taal die mij als cinefiel echt enorm bekoort. Erg fijn dat Refn na de kritieken bij only God Forgives benadrukt dat ie nooit een crowd pleaser zal worden. Aan de oppervlakte lijkt vooral Refn inhoudelijk tekort schieten maar niets is minder waar.


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

Als ik de reviews zo lees zal het gemiddelde nogal gaan kelderen uiteindelijk.

Maar, aangezien ik mezelf per ongeluk ergens al gespoilerd heb: hoe grafisch is het einde in beeld gebracht. Jullie weten wel wat ik bedoel...{/spoiler]?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Grafisch genoeg maar het is niet om je hoofd van weg te draaien. Het is meer om het wat dan om het hoe.

Zal flink gaan kelderen, verwacht nog meer verdeeldheid dan bij Only God Forgives. Zal zonder twijfel onder de 3* uit gaan komen.


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Waarom mogen die fucking Belgen dit nou nu al zien. Beetje agressie opwekkend weer .


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nu al? Nederland is gewoon weer eens laat. Zoals bijna altijd Scheel tdat ie volgende week al op demand is, al is dit natuurlijk een must see in de bios.


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Da's inderdaad een betere manier om het te stellen. Zal waarschijnlijk wel een weekendje Kinepolis inlassen, want de ongeduldigheid neemt louter toe bij het zien van deze recensies.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Distributie bij ons is echt een drama. Hoevaak ik wel niet per jaar naar België afreis om een film weken eerder te zien. Ongekend. Maar zeker doen, daar krijg je geen spijt van


avatar van Warp

Warp

  • 953 berichten
  • 2827 stemmen

Waar komt hij op demand uit? Denk dat ik hem op die manier moet gaan kijken aangezien ik vanaf 10 juli in het buitenland zit en wel de Nederlandse/Engelse versie wil zien.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Amazon.


avatar van John Milton

John Milton

  • 23155 berichten
  • 12731 stemmen

Ik wil deze ook persé op het grote scherm zien. Zowel vanwege het beeld als het geluid. Ik ben nog op vakantie ook als deze uitkomt. Wellicht dat ik hem in Praag ook ergens kan checken, maar dat zal ik alleen doen als er geen afleidende Tsjechische subs het beeld ontsieren. Anders wacht ik wel nóg een weekje langer. Hoe moeilijk dat ook is door die VOD release.


avatar van Malick

Malick

  • 9078 berichten
  • 360 stemmen

Naomi Watts schreef:

Nu al? Nederland is gewoon weer eens laat. Zoals bijna altijd

Naomi Watts schreef:

Distributie bij ons is echt een drama.

Hoeveel onzin kan een mens uitslaan?

De reden dat België af en toe eerder is dan Nederland is omdat de Belgische distributeurs meeliften met de Fransen. Cinéart is een distributeur die altijd heel netje en op tijd hun films / documentaires uitbrengen. Je zou hoogstens kunnen klagen over Contact Film. Maar zelfs dat zou ik niet doen want die brengen helemaal unieke films uit waar niemand zijn handen aan wil branden. Voorbeeld.

De situatie in Nederland is behoorlijk uniek en luxe - er komt hier meer arthouse uit dan pak 'm beet in Londen of Berlijn. In New York bijvoorbeeld komt alles pas een jaar later uit en dan alleen via Filmfestivals en echt onafhankelijke vertoningsplekken want subsidie kennen ze daar niet, die programmeurs moeten zelf op zoek naar sponsoren en mecenassen. België, Frankrijk en de Scandinavische landen zijn ook vaak gekoppeld aan buurthuizen, maatschappelijk werk, filmclubs met religieuze of sociale insteek. En in de VS op universiteiten, daar bestaan buiten de onderwijssector amper plekken voor onafhankelijke of Wereldcinema. Voorbeeld.

Het probleem hier is dat we het te goed hebben. Klagen omwille van het klagen ...


avatar van John Milton

John Milton

  • 23155 berichten
  • 12731 stemmen

Man does make a good point, NW...

Al snap ik de wens om alles gelijktijdig met je buurland te hebben echt uitstekend!


avatar van Warp

Warp

  • 953 berichten
  • 2827 stemmen

John Milton schreef:

Ik wil deze ook persé op het grote scherm zien. Zowel vanwege het beeld als het geluid. Ik ben nog op vakantie ook als deze uitkomt. Wellicht dat ik hem in Praag ook ergens kan checken, maar dat zal ik alleen doen als er geen afleidende Tsjechische subs het beeld ontsieren. Anders wacht ik wel nóg een weekje langer. Hoe moeilijk dat ook is door die VOD release.

Weekje zou ik er nog wel voor op kunnen brengen, bij mij wordt het dan een maand. Iets te lang voor mij, kijk hier al zo lang naar uit.

Uiteraard zal er ook een bios bezoekje achteraan volgen.


avatar van Malick

Malick

  • 9078 berichten
  • 360 stemmen

John Milton schreef:

Man does make a good point, NW...

Al snap ik de wens om alles gelijktijdig met je buurland te hebben echt uitstekend!

Dat snap ik ook maar dan moeten we met zijn allen maar Frans gaan spreken. Of accepteren dat de ondertiteling bestaat uit Nederlands én Frans. En dan niet vreemd opkijken als je drie verschillende ondertitelingen hebt ... Elk voordeel heeft zijn nadeel.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ik geloof je meteen @verhoeven. Mijn aanname is puur gevoelsmatig gemaakt. Dat ze meeliften met de fransen is mooi meegenomen, misschien zijn het dan net de films waar ik naar uit kijk. Niets te klagen dus .


avatar van perceived

perceived

  • 1741 berichten
  • 5443 stemmen

nummer2 schreef:

(quote)

De soundtrack is reeds op vele plekken te beluisteren (zie vorige pagina).

Uiteraard iets anders wanneer je het tijdens de film mee maakt, maar toch een lekker voorproefje!

Thanks voor de tip. Ik had het idd al gelezen, maar laat me liever verrassen tijdens de film! Kijk ook zelden trailers en heb deze dus ook niet gezien


avatar van Zwolle84

Zwolle84

  • 8022 berichten
  • 0 stemmen

Echt lang geleden dat ik zó naar een film heb uitgekeken. Nu maar hopen dat Pathé hem niet onder de vlag van arthouse alleen in de Randstad laat draaien.


avatar van New Flame

New Flame

  • 76 berichten
  • 795 stemmen

Deze film kon me echt bekoren, net zoals 'Only God Forgives' ('Drive' spreekt me dan weer minder aan).

De recensies die ik las lijken allemaal over hetzelfde te gaan: dat spanningsveld tussen style en substance. Waarschijnlijk is dit ook wat voor verdeeldheid zal zorgen onder de kijkers. Je kan de film niet echt 'gewoontjes' noemen.

In mijn ogen is het juist die perfecte, coole/kille en unieke stijl die inhoud geeft aan deze film. Fanning, Heathcote, Lee en Malone spelen stuk voor stuk memorabele obscure personages die worstelen met hun innerlijke neon demonen. Verleidelijk maar verontrustend schrijden ze over het beeld. Glimpen van Keanu Reeves en Christina Hendricks vervolledigen de nachtmerrie. En dan is er nog de verzwelgende soundtrack die zonder moeite de kijker verder als een vampier uitzuigt.

4,5/5


avatar van SimonSav

SimonSav

  • 334 berichten
  • 3400 stemmen

Minder diepgaand dan zijn vorige twee films, maar niettemin een briljante film over obsessie met schoonheid. Elle Fanning, perfect gecast, in de leading role met een hele cast die, soms letterlijk, als een roofdier rondom haar heen zwerft. Esthetisch gezien alweer een fantastische zit, een gebied waarop Refn op dit moment op eenzame hoogte ver boven iedereen uitsteekt.

4.5*


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23126 berichten
  • 3516 stemmen

Aantal met kleur en symboliek overladen scenes die zowel de sfeer als het ritme van de film niet ten goede komen.....

Refn heeft al lang zijn punt gemaakt, slotscene voelt een beetje gratuit aan.

Jammer maar geen hattrick voor NWR !


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

The Neon Demon is geworden wat het beloofde te zijn: een flitsende, spannende, duistere, mysterieuze en opwindende metafoor over de vergankelijkheid van uiterlijke schoonheid. Want echte schoonheid zit vanbinnen, toch? De film vertelt het verhaal van Jesse, een engelachtig model dat net komt kijken en meteen jaloezie en afgunst oogst bij concurrerende modellen op hun retour. Deze premisse wordt ons door regisseur Winding Refn aan de hand van adembenemende videoclip-achtige scènes voorgeschoteld. Hij is spaarzaam met woorden, maar brengt zijn boodschap over in van symboliek doordrenkte beelden. The Neon Demon is een audiovisuele ervaring waarin de tegenstelling tussen succes en ondergang tot uiting komt in dromen en nachtmerries en alles wat daartussen zweeft. De wereld die we zien is vluchtig en oppervlakkig en tegelijkertijd enorm complex. Onwerkelijk zelfs, maar toch zo uit de realiteit gegrepen. Verbluffende cinema!