- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

kappeuter (crew films)
-
- 74635 berichten
- 5941 stemmen

anne J
-
- 1525 berichten
- 965 stemmen
Volgens mij hoef je het ook niet uit te bannen, het word steeds kleinschaliger door het legale aanbod streamingdiensten. Het zou wel fijn zijn als ze de versplintering van die diensten eens aan gaan pakken tot wat beters.
Mee eens, de versplintering is echt een doorn in het oog. Ik zou liever een soort Steam voor films willen zien wat dat betreft.
En wat mij ook een enorme doorn in het oog is, is dat de streamingdiensten bijna niks hebben van vóór pakweg +-1990, behalve de ''allergrootste'' en ''bekendste'' titels, en elke streamingdienst hetzelfde wat dat betreft. En als je deze oudere films die ik zoek ook niet kunt vinden bij kringloopwinkels op DVD of via de EYE shop o.i.d. dan moet je wel het internet gaan afstruinen.
Nou moet ik erbij zeggen dat ik MUBI nog nooit heb geprobeerd, en die lijkt me nog wel wat vanwege de kwaliteitsfilms die erop staan, maar ik weet niet of zij ook oudere titels hebben?

kappeuter (crew films)
-
- 74635 berichten
- 5941 stemmen
Nou moet ik erbij zeggen dat ik MUBI nog nooit heb geprobeerd, en die lijkt me nog wel wat vanwege de kwaliteitsfilms die erop staan, maar ik weet niet of zij ook oudere titels hebben?
Zeker wel.
Nu o.m. Le Voyage dans la Lune (Film, 1902) , Les Quatre Cents Coups (Film, 1959) , Charade (Film, 1963) , Sans Toit ni Loi (Film, 1985) en Stalker (Film, 1979)
Probeer MUBI een maand gratis uit.

neo
-
- 15415 berichten
- 9815 stemmen
En bij MUBI, zoals alle diensten, is het probleem dat je over, zal maar zeggen, een maand zulke titels alweer niet te kijken zijn. Het is niet alleen de versplintering, maar ook preservatie/behoud wat curieus is, maar wel met enkele zaken in het achterhoofd te houden (alles behouden is om veel redenen niet mogelijk, maar vooral financieel). Wat mij betreft een farce.
Ik heb met (illegaal) downloaden nooits iets gehad, maar dat was in een andere tijd, toen nog veel fysiek te verkijgen was, ook in filmvertoningen, maar ook uiteraard niet alles binnen handbereik lag, maar voldoende om mij te plezieren. Nu is dit echt anders. Ik prijs mij gelukkig met velen duizenden fysieke dragers, die wellicht ooit vergaan , maar als ik een cd uit de introductietijd van Philips/Sony in 1982 nog streeds kan spelen, maak ik mij niet direct zorgen.
Als ik nu ga kijken wat ik graag wil zien, alleen de 'essentiele' dingen, dan moet ik alsnog circa 10 abbonementen afsluiten, met helaas een overdadige storm aan dingen die geen enkele aanbieder heeft, en als ze iets al hebben is er geen garantie dat ik dit over een maand/jaar nog kan kijken.
Chapeau voor de vervlakking.

kappeuter (crew films)
-
- 74635 berichten
- 5941 stemmen
En bij MUBI, zoals alle diensten, is het probleem dat je over, zal maar zeggen, een maand zulke titels alweer niet te kijken zijn.
Dat valt op zich wel mee hoor.
MUBI heeft z'n beleid gewijzigd. Films blijven langer beschikbaar in hun bibliotheek.
Met name de oudere titels blijven langere tijd beschikbaar.
Ja ik snap je punt, bij fysieke dragers heb je 'levenslange' beschikbaarheid.
Maar goed het kan toch EN EN zijn. Je kunt VOD abonnementen hebben en daarnaast fysieke dragers in je collectie.
Met VOD abonnementen ben ik maar een fractie kwijt dan wat ik vroeger aan de videotheek kwijt was per maand.
Ja misschien is het aanbod wat meer gefragmenteerd. Maar in de laatste jaren waren de videotheken ook lang niet meer zo 'compleet' als bijv. in de jaren 90, begin jaren 00.

The Oceanic Six
-
- 60443 berichten
- 4081 stemmen
Goh, verrassend.
Streamingdiensten maken de markt kapot, terwijl ze ooit de redding waren voor het illegaal downloaden.

John Milton
-
- 23155 berichten
- 12731 stemmen
Wat een ruk-artikel, niet te geloven.
Zelfs de meest belabberde, onbetaalde student-redacteur waar ik mee gewerkt heb, heeft nooit zoiets in durven leveren aan de eindredacteur. Ja ik zie het, ze zijn op zoek. Not in a million years.
Ze maken een kak-versie van het Nu.nl artikel, zonder enige aandacht aan het rapport te schenken. Treurig.
Jij trekt dat filmtotaal beter dan ik, volgens mij. Ik vind het nog erger dan onze voorpagina.

The Oceanic Six
-
- 60443 berichten
- 4081 stemmen
Wat een ruk-artikel, niet te geloven.
Zelfs de meest belabberde, onbetaalde student-redacteur waar ik mee gewerkt heb, heeft nooit zoiets in durven leveren aan de eindredacteur. Ja ik zie het, ze zijn op zoek. Not in a million years.
Ze maken een kak-versie van het Nu.nl artikel, zonder enige aandacht aan het rapport te schenken. Treurig.
Jij trekt dat filmtotaal beter dan ik, volgens mij. Ik vind het nog erger dan onze voorpagina.
Wat een overdreven boze reactie zeg
Ik vind FT ook kwalitatief matig, maar ze zijn gewoon een clickbaitsite met dagelijkse nieuwtjes en dat doen ze naar behoren. Hun artikel over downloaden klinkt ook gewoon logisch. Ik ga geen enorm document nalezen dat je stuurt, misschien kun je hier je andere conclusies uit dat onderzoek posten?
Maar streamingdiensten beginnen -> mensen downloaden minder en daarna streamingdiensten nemen toe -> mensen gaan toch weer meer downloaden is geen raar verhaal.
Sterker, heb wel vaker daar achtergrondverhalen over gelezen. Het versplintert nu weer zo erg dat het concept streamingdienst niet langer de oplossing is voor veel content willen zien als je er 10 diensten voor moet nemen.

John Milton
-
- 23155 berichten
- 12731 stemmen
Boos is niet het juiste woord, eerder flabbergasted dat ze zoiets durven te publiceren. Maar we hebben ook daar een heel ander referentiekader dan, want een clickbait site naar behoren doen, is een woordcombinatie die in mijn vocabulaire niet voor komt. Dat rapport is overigens de bron die ze zelf linken bovenaan, en waar ze zich zo te zien geen enkel moment in hebben verdiept; hier een daar een zinnetje uit het NU.nl artikel geplukt, hoppekee, klaar. Hatseflats.
En net als jij had ik ook geen zin om dat rapport zelf te analyseren half twaalf gisteravond (eigenlijk wél zin, maar geen energie), maar daar is een filmsite toch voor, die daar redacteuren voor in dienst heeft om ons een gedegen samenvatting en reflectie te geven? Als ik er een artikel over zou schrijven waar mijn naam bij staat, dan kun je erop rekenen dat ik mijn best zou doen. Zelfs als ik er niet (of weinig) voor betaald zou krijgen. Dat Filmtotaal daar de site niet voor is, vind ik overigens geen argument om dan met dit soort poeptekstjes te komen, die nooit een eindredacteur hebben gezien.
Mijn sterke woorden mag jij overdreven vinden, ik erger me wel aan dat soort prutstukjes die bulken van de fouten en alleen uitblinken in gemakzuchtigheid en onverschilligheid. Wat een treurnis.

neo
-
- 15415 berichten
- 9815 stemmen
Het rapport doorgenomen. En beiden artikelen rammelen aan alle kanten, maar bij Nu ben ik blij om het 'controle' argument te horen. Helaas haalt Deurze zijn eigen visie meteen weer onderuit, door te voorspellen dat als er nog een paar overblijven deze alles zullen opkopen. Maar hoe verhoudt dit zich tot zijn controle argument? Die paar gaan absoluut niet alles op een duurzame manier blijven aanbieden, met gevolg verminderde 'controle'.

John Milton
-
- 23155 berichten
- 12731 stemmen
Reddit hoeft IP-adressen gebruikers die over piraterij praten niet vrij te geven - Tweakers

John Milton
-
- 23155 berichten
- 12731 stemmen
Brein-voorman Tim Kuik gaat volgende maand met pensioen - Tweakers

Theunissen
-
- 11832 berichten
- 5454 stemmen
Dan heeft hij tijd om zelf te ervaren hoe leuk pindakazen is

The Oceanic Six
-
- 60443 berichten
- 4081 stemmen
Wat een irritante vent was dat zeg hahaha.