- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale
Internationaal filmfestival van Berlijn - Berlinale

beavis
-
- 6610 berichten
- 14394 stemmen
Lav Diaz niet naar Rotterdam, zou er iets aan de hand zijn met Zuilhof...?

Mochizuki Rokuro
-
- 18929 berichten
- 15674 stemmen
Nou ja 'competitie in Berlijn' (na een Gouden Luipaard (kuch) voor de vorige film) of 'gewoon in Rotterdam' lijkt me uitgemaakte zaak. Wel kleinere (geen) kans die ooit op IFFR terug te zien dan, tenzij-ie wint. Of doel je op een nieuw baantje voor GjZ?
Draaide er ooit zo'n lange zwart/wit Diaz in Gent. Ik dacht ooit alleen die korte/kleuren film. Maar misschien heb ik het mis.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Gouden Leeuw? Neem aan dat je de Luipaard bedoelt in Locarno. Lav Diaz heeft nog nooit hoofdcompetitie Berlijn, Cannes of Venetië gedraaid. Dus dit is voor hem wel een stevige bevestiging. Gent heeft twee jaar geleden From What Is Before vertoond.
En Berlijn is op vele fronten gewoon belangrijker. Uiteindelijk wil je je film ook verkopen en dat kan daar beter dan hier in Rotterdam. Plus de gehele wereldpers zit daar. Wie komt er nu nog naar Rotterdam? Een verdwaalde reporter.

Mochizuki Rokuro
-
- 18929 berichten
- 15674 stemmen
Ja, ik had mijzelf al gecorrigeerd...

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
In ieder geval zet ik mijn geld in voor Gent, Brussel, Courtisane of EYE. Rotterdam gaat dit volgend jaar echt niet meer vertonen. En voor Zuilhof is het zijn laatste editie dus het is nog maar de vraag of we ooit nog een Diaz te zien krijgen in Rotterdam. Ook niet onbelangrijk om te vermelden.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Meryl Streep is trouwens de juryvoorzitter.

McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Lav Diaz going places, maar niet meer Rotterdam.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Gerestaureerde klassiekers met o.a. een obscure Hou Hsiao-Hsien. En een deel van het Panorama is bekend gemaakt. Met o.a. een nieuwe film van Emir Baigazin.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen

Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
Die Midi Z film lijkt een oude titel, die had z'n premiere juist al in Rotterdam. Wang Bing was Rotterdam eigenlijk al eerder kwijt.

Straka
-
- 206 berichten
- 564 stemmen
De beschrijving komt aardig overeen met Jade Miners. Mogelijk heeft hij dan een vervolg gemaakt.
Zoveel missen we natuurlijk ook weer niet aan die kerel.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Zoveel missen we natuurlijk ook weer niet aan die kerel.

Mochizuki Rokuro
-
- 18929 berichten
- 15674 stemmen
Heeft Meryl Streep haar Lav Diaz ontmaagding al gehad?

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Ik ben er van dinsdagavond tot en met vrijdagmiddag. Heb je nog aanraders, Verhoeven?
Of anders lees dit en dit even door. Lijkt me wel iets voor jou tussen te zitten. Succes en veel plezier.
Overigens was dit voor kort de langste film die ooit in de hoofdcompetitie zat van de drie grootste Filmfestivals van de wereld. Wist ik helemaal niet.

donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2743 stemmen
Dit weekend naar Berlijn geweest. Zes films meegepikt.
Twee van de officiële competitie, L'Avenir (4*) en Quand on a 17 Ans (4.5*). Beide prachtige Franse films, hoop dat er (tenminste wat acteurs)prijzen worden toebedeeld aan deze twee meesterwerkjes.
Verder nog naar Kiki (3* documentaire over vogue-ing in New York), Las Plantas (1* Chileens verwarrend drama over ontluikende seksualiteit), Rag Union (3.5* geinige Russische coming-of-age film) en Little Men (3* over jonge vriendschap) gegaan.
Overall geweldige tweedaagse, superleuk festival, en wordt waarschijnlijk jaarlijkse traditie.

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Heeft Meryl Streep haar Lav Diaz ontmaagding al gehad?

Mochizuki Rokuro
-
- 18929 berichten
- 15674 stemmen
Weary crowd cheers Lav Diaz's 8-hour epic at Berlin film fest - rappler.com

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen

Lefgozer
-
- 3491 berichten
- 2256 stemmen
Ik dacht het even snel voor je op te zoeken in mijn Berlinale boekje, maar heb die blijkbaar laten liggen daarzo, kutzooi. Zat in ieder geval ook een (ongetwijfeld bekende) Britse recensent tussen.
Edit: Heb ze gevonden in één van de kleine boekjes die ik heb meegenomen. De jury bestaat uit:
- Mery Streep
- Clive Owen
- Lars Edinger (acteur, Duitsland)
- Brigitte Lacombe (fotografe, Frankrijk)
- Alba Rohrwacher (actrice, Italië)
- Nick James (film critic, auteur, programmeur, UK)
- Malgorzata Szumowska (regisseuse, Polen)
Zo, ben weer thuis. Ik heb in totaal vijf films gezien en ze zijn me eigenlijk allemaal wel bevallen. Het was het plan om er zes te zien, maar heb de eerste film gemist omdat ik te laat was. Bij vier van de vijf films was een Q&A met onder andere de regisseur. Hieronder wat info over de films.
A Road (Japans) - 3-3,5* (waarschijnlijk 3,5). Leuke film van iemand in begin twintig die zichzelf begint te ontdekken in het volwassen worden en vanwege een schoolproject terugkijkt op zijn jeugd. Uit de Q&A blijkt dat de regisseur nog op de filmacademie zit. Film is ontstaan uit een schoolproject waar hij op voortgeborduurd heeft. Hij heeft ook het schrijfwerk gedaan én speelt de hoofdrol (editing ook geloof ik, maar weet ik zo snel niet meer zeker). Zijn eigen moeder en vrienden spelen er ook in.
Vlaznost (2016) (Servisch) - 4*. Drama/thriller/mystery die tot het einde de aandacht weet vast te houden. Rauw en hard. Kleine rol voor een Nederlandse actrice vanwege subsidie.
Life After Life (Chinees) - 2,5-3*. Vind ik altijd erg moeilijk te raten dit soort films. Want behalve de schitterende beelden gebeurt er erg weinig. Het is vooral een trage kijkfilm waarbij ik dus genoot van de beelden, maar niet dacht: 'yes, wat een topfilm!'. Speelt zich af in een grauw bebost gebied in China en gaat over reïncarnatie. Denk dat boys zoals Verhoeven hier wel wat mee kunnen. Veel mensen verlieten voortijdig de zaal. Deed docu-achtig aan.
Shelley (Deens) - 3,5-4* (waarschijnlijk 4). Onderhuidse horror. Is een Deense film die zich afspeelt in Zweden. De meeste dialogen zijn in het Engels, omdat een Roemeense huismeid komt werken bij een Deens koppel die leven in een huis zonder elektriciteit.
What's in the Darkness (Chinees) - 4*. Coming of age film met een detective sausje.
(Iemand die zin heeft om toe te voegen. Vier van vijf bovenstaande staan dus nog niet op MovieMeter.)

Malick
-
- 9078 berichten
- 360 stemmen
Flikt die Italiaan het alweer. Volgende stap de Gouden Palm?

Mochizuki Rokuro
-
- 18929 berichten
- 15674 stemmen
"De prijs voor vernieuwing in film"

kappeuter (crew films)
-
- 74636 berichten
- 5941 stemmen
Documentaire vluchtelingen wint Gouden Beer in Berlijn - AD.nl
Zojuist toegevoegd op MM: Fuocoammare (2016)